Her får du mer informasjon om møtet i Hovedutvalg helse og omsorg den 29.03.2023, som saksliste, sakskart, protokoll og liste over frammøtte representanter.
 
Clear
     
 

Møte i Hovedutvalg helse og omsorg den 29.03.2023

Hovedutvalg helse og omsorg
29.03.2023 17:00 - 20:00
Utvalg:Hovedutvalg helse og omsorg
Dato:29.03.2023 17:00 - 20:00
Møtested:Skudeneshavn sykehjem (Postvegen 59, 4280 Skudeneshavn)
Status:Møtet er ferdig protokollert
Sakskart:Innkalling - Hovedutvalg helse og omsorg - 29.03.2023 (Hoveddokument)
Møteprotokoll:Protokoll - Hovedutvalg helse og omsorg - 29.03.2023 (Hoveddokument)

Saksliste

  • Deling av virksomhet i sektor helse Hoveddokument 3MB
    Brevdato: 09.02.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: sektor helse og velferd
    Saksbehandler: Kristine Tveit

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Kommunedirektørens forslag til vedtak:

    1. Kommunestyret vedtar at virksomheten Helsestasjon/Legevakt i sektor helse deles i to virksomheter, hhv. Legetjenesten og Helsestasjons- og skolehelsetjenesten, som nærmere beskrevet i saksfremlegg.

    2. Merkostnader i 2023 på inntil 0,55 mill. kroner (halvårsvirkning) belastes kommunestyrets disposisjonspost.

    3. Økonomiske konsekvenser med helårsvirkning innarbeides i kommunedirektørens forslag til budsjett for 2024.



    Behandling

    Kommunedirektørens forslag til vedtak vedtatt med 7 stemmer mot 2 stemmer (FrP) for Ørpetvedts forslag.

  • Drift av kommunale legesentre Hoveddokument 4MB

    007/23 - 23/8304 - Drift av kommunale legesentre

    Journaldato: 20.02.2023  1 dokument
    Brevdato: 20.02.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: sektor helse og velferd
    Saksbehandler: Kristine Tveit

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Kommunedirektørens forslag til vedtak:

    1. Kommunestyret vedtar at Skudeneshavn kommunale legesenter driftes videre som et såkalt 8.2-legekontor, hvor kommunen drifter legesenteret og fastlegen jobber som næringsdrivende.

    2. Dersom rapporten fra regjeringens ekspertutvalg for fastlegeordningen som legges frem 15.04.2023 inneholder anbefalinger om endringer i fastlegeordningen som tilsier at det likevel ikke vil være formålstjeneslig å drifte legesenteret som et 8.2-kontor vil kommunedirektøren gjøre en ny vurdering og evt. legge frem ny sak.

    3. Eventuelle merkostnader med helårsvirkning innarbeides i kommunedirektørens forslag til budsjett for 2024.

    4. Administrasjonen må finne fram til funksjonelle lokaliteter for vekst i antall hjemler sentralt i kommunen. Erfaringene ved Skudenes kommunale legesenter tas med i vurderingen av driftsform for nytt legesenter.



    Behandling

    Kommunedirektørens forslag til vedtak enstemmig vedtatt.

  • Lokal oppreisningsordning for tapt barndom Hoveddokument 9MB
    Brevdato: 25.01.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: kommuneadvokatkontoret
    Saksbehandler: May Britt Mannes

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. Karmøy kommune oppretter på nåværende tidspunkt ikke en ny lokal oppreisningsordning for saker om tapt barndom.
    Dette vurderes på nytt om og når en nasjonal beste praksis for frivillige kommunale erstatnings-/oppreisningsordninger foreligger.2. Kommunen oppfordrer KS og departementene om å framskynde arbeidet med en nasjonal beste praksis for frivillige kommunale erstatnings-/oppreisningsordninger.



    Behandling

    Løndalen (KL) trakk deretter punktene 3 og 4.

    Ørpetvedt (FrP) foreslo å stemme punktvis for Løndalens forslag.

    Løndalens (KL) forslag punkt 1 ble enstemmig vedtatt.

    Løndalens (KL) forslag punkt 2 ble vedtatt med 6 stemmer mot 3 stemmer (FrP 2, Ap 1) for kommunedirektørens forslag til vedtak.

  • Mandat for rusmiddelpolitisk handlingsplan 2024-2028 Hoveddokument 3MB
    Brevdato: 08.03.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: avdeling for folkehelse
    Saksbehandler: Siri Merete Alfheim

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Karmøy formannskap vedtar mandat for «Rusmiddelpolitisk handlingsplan 2024-2028» slik det framgår av saksutredningen med følgende tillegg:

    Hovedutvalg helse og omsorg vedtar at en endrer ordbruken i mandatet fra rusmisbruker til Rusmiddelavhengig når dette er tilfellet. Angående udiagnostiserte personer er rusmiddelbruker eller mennesker med problematisk rusmiddelbruk mer korrekte og dagsriktige begrep.

    Hovedutvalg helse og omsorg vedtar at rehabilitering, oppfølging og ettervern tas med i mandat for rusmiddelpolitisk handlingsplan.

    Hovedutvalg helse og omsorg vedtar nytt punkt under, 3. brukermedvirkning : Planarbeidet gjennomføres i samarbeid med brukerorganisasjoner på området, i samsvar med enstemmige kommunestyrevedtaket i 2018, jamfør nytt vedtak HHO i 2019. Dette for å ivareta brukermedvirkning på flere plan.

    Ny tekst i tillegg til eksisterende tekst i punkt 5 under punkt 4 (Mandat) brukermedvirkning ivaretas ved å involvere aktuelle brukerorganisasjoner i planarbeidet.



    Behandling

    Kommunedirektørens forslag med Løndalens (KL) tilleggsforslag enstemmig vedtatt.

  • Samlesak for spørsmål Hoveddokument 2MB

    010/23 - 23/14094 - Samlesak for spørsmål

    Journaldato: 05.04.2023  1 dokument
    Brevdato: 22.03.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: politisk sekretariat
    Saksbehandler: Lene Yvonne Kvilhaug

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Spørsmål tatt til etterretning.



    Behandling

    4 spørsmål fra Løndalen (KL):

    1. Kan vi få en begrunnelse for omorganiseringen i hjemmesykepleien, samt hvilke risikoer denne omorganiseringen medfører for personalet og brukere?
    Bakgrunn for spørsmålet er at ansatte nå får nye lister med brukere, ikke en og en ny, men flere får lister som består utelukkende av helt ukjente brukere. De ansatte opplever å ikke ha tid til å sette seg tilstrekkelig inn sykdommer og behovet til den enkelte bruker, før de kommer hjem til dem. Denne situasjonen oppleves utrygg både for de ansatte og brukerne, samt at dette kan føre til en risiko for feil behandling. Flere brukere er demente og reagerer på at ikke alle rutiner blir gjort og de blir usikre når den ansatte som kommer, noe som krever ekstra tid for å trygge og komme i hjelpe-posisjon. De ansatte er slitne siden en hel liste med nye brukere medfører et adskillig større press på dem og de springer egentlig mer enn de klarer fra før. Flere uttrykker at dette kommer til å føre til sykemeldinger.

    Kommunalsjefen svarte at det ikke har vært omorganiseringer i hjemmetjenesten, men det har vært en endring i hjemmetjenesten sør. Det bør i utgangspunktet ikke være ukjente brukere for de ansatte, da tjenestene gis på tvers av avdelingene på kveld, helger, ferie og ved annet fravær. Opplever ansatte det vanskelig må de gi nærmeste leder beskjed om dette. Det vil da bli en gjennomgang/opplæring i forhold til aktuelle brukere.



    2. Hvordan er kapasiteten fra kommunens side når det gjelder oppfølging av læringer innen helse og omsorg? Får ikke kommunen tilskudd fra Fylket til disse oppgavene?
    Bakgrunn for spørsmålet: Antallet lærlinger i Karmøy kommune har økt, spesielt etter at Menn i Helse prosjektet startet opp. Flere ytrer nå et behov for mer oppfølging fra koordinator i kommunen. Det er sagt at kapasiteten er en 10% stilling for å følge opp i forhold til fagprøve med mer. Det er flere som nå engster seg for om de kommer til å klare fagprøven siden de ikke opplever å få den oppfølgingen de har behov for.

    Kommunalsjefen svarte at det var tilsatt ny faglig leder og funksjonen var økt til 20%. Faglig leder skal påse at instruktøren følger opp den enkelte lærlingen slik at lærling får den opplæring han/hun har krav på.


    3. Kan vi få en orientering om søknad på midler til rus arbeid i forhold til statsforvalterens tilskuddsordning?
    Bakgrunn for spørsmål: Viser her til epost der kommunen opplyser at de skal se på tilskuddsordningen og søke midler.

    Kommunalsjefen svarte at det er søkt på tre tiltak; 1. samtidig behandling ogutdanning/arbeid for unge voksne,2. tidlig og samordnet innsats for barn og unge med rusproblematikk og psykiske vansker og 3.oppfølging av barn opp til 18 år som pårørende til familiemedlemmer med rusproblematikk.



    4. Kan vi få en oversikt over leiligheter som leies av pleietrengende i forhold til universell utforming og arbeidsmiljøloven
    Bakgrunnen for spørsmålet: Vi har tidligere stilt dette spørsmålet og fikk en liste over leiligheter. Det stod at flere av disse boligene er gamle og oppført før lov om universell utforming. Det medfører selvfølgelig riktighet, men er det fortsatt personer som har pleiebehov og behov for rullestol, løfteutstyr med mer som bor i uegnede boliger? Er det gjort utbedringer?

    Kommunalsjefen svarte det er problematisk å gi en oversikt over boenheter og beboere med pleiebehov. Ved tildeling tas det hensyn til funksjonsnivå og behov for hjelpemidler. Skulle funksjonsnivået endres blir det tatt en vurdering i forhold til rehabilitering/tiltak i boligen slik at vedkommende kan fortsette sitt leieforhold. Om ikke dette lar seg gjøre tilbys annen boenhet som fyller behovene. Det å ha flest mulig boliger som oppfyller kravene er ønskelig, men dette blir en budsjettprioritering. Noen av enhetene innfrir ikke kravene i forhold til personalbase. Årsaken til dette er at arbeidstidsordningen har endret seg vesentlig de siste 10-15 årene. Dette er noe som er og vil bli meldt inn i budsjettprosessen.

    2 spørsmål fra Hop (Ap):

    5. Ønsker informasjon og saksfremlegg vedr samarbeidet mellom Helse Fonna og Karmøy kommune i forbindelse med FACT-teamet til neste hovedutvalgsmøte.

    Hva er det? Hvordan fungerer det og hvordan ser en for seg et evt samarbeid for fremtiden?

    Kommunalsjefen svarte Karmøy kommune samarbeider pr nå med Helse Fonna om 3 Fact team; rus, psykose og sikkerhet. Disse bliri finansiert av tilskuddsmidler over 3 år fra statsforvalter. To av prosjektene har fått tilskuddsmidler i 2 år og et er i sitt først år. Det jobbes med å videreutvikle arbeidet med Fact team.

    Hop (Ap) ba om sak i neste møte.

    6.

    Kommunalsjefen svarte pga av kapasitet problemer var ikke dette tiltaket satt i verk, men en har startet arbeidet i disse dager.

Fremmøte

Fremmøte
PolitikerPartiMedlemstypeE-Post
Ruth Mariann HopArbeiderpartietLederruth_mariann_hop@hotmail.com
Veronica Helen ØrpetvedtFremskrittspartietNestlederoerpetvedt@gmail.com
Geir AarvikFremskrittspartietMedlemmail@gamarin.no
Lillian Levik LøndalenKarmøylistaMedlemlillian_1969@hotmail.com
Yngve EriksenKristelig FolkepartiMedlemyngeriksen@gmail.com
Kenneth HallelandUavhengigMedlemkenneth@energilogistikk.no
Ole Kristian NilsenKarmøylistaVaramedlemnilsen.kristian.ole@gmail.com
Elisabeth ThorheimKarmøylistaVaramedlemeth01@karmoy.kommune.no
Olaug VikingstadSenterpartietVaramedlemsakres@online.no
Inge Jacob Ekornsæter (Ikke møtt) HøyreMedleminge_jacob.ekornsater@getmail.no
Susan Elin Borg (Ikke møtt) KarmøylistaMedlemsusan.elin.borg@gmail.com
Anne Grete Hegerland Naley (Ikke møtt) SenterpartietMedlemagnaley@gmail.com
ACOS Innsyn levert av ACOS AS