Utvalg: | Formannskapet |
---|---|
Dato: | 24.01.2022 16:00 - 18:00 |
Møtested: | TEAMS |
Status: | Møtet er ferdig protokollert |
Sakskart: | |
Møteprotokoll: |
Formannskapet oversender følgende uttalelse til Statsministerens kontor:
Formannskapet er bekymret for de høye strømprisene vi har for tiden og ber regjeringen om å vurdere tiltak som kommer alle husstander til gode.Formannskapet er særlig bekymret for utsatt grupper som for eksempel lavinntektsfamilier og enslige forsørgere med med barn.Tiltak som bør vurderes kan være redusert moms, redusert nettleie, generelt redusert strømavgift eller forutsigbar makspris på strøm for befolkning og for deler av næringslivet.
Hansen (SV) fremmet følgende forslag til uttalelse fra formannskapet til regjeringen:
Formannskapet er bekymret for de høye strømprisene vi har for tiden og ber regjeringen om å vurdere tiltak som kommer alle husstander til gode.
Formannskapet er særlig bekymret for utsatt grupper som for eksempel lavinntektsfamilier og enslige forsørgere med med barn.
Tiltak som bør vurderes kan være redusert moms, redusert nettleie, generelt redusert strømavgift eller forutsigbar makspris på strøm for befolkning og for deler av næringslivet.
Oversendelsesforslaget ble tatt til etterretning.
Forslag fremsatt av Hansen (SV) ble enstemmig vedtatt. Uttalelsen oversendes Statsministerens kontor.
Formannskapet vedtar budsjett 2022 for rådmann/stab.
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Kommunestyret godkjenner ny selskapsavtale for Krisesenter vest IKS.
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Krisesenter vest IKS skal gi et helhetlig og trygt døgn- og dagtilbud til alle innbyggere i kommunen uavhengig av kjønn, alder og tilleggsproblematikk innen rus, psykiatri eller funksjonsnedsettelser
Karmøy kommune slutter seg til planer for bygging av nytt samlokalisert krisesenter med premisser slik det fremgår av saken. Kommunestyret ber om at det arbeides videre med prosjektet.
Kommunestyret ber om at styret for Krisesenter Vest IKS fremmer sak til kommunestyret i de enkelte kommunene innen juni 2022. I dette inngår også anbefaling av lokasjon.
Karmøy kommunestyre ber selskapet gjøre en evaluering av dagens tilbud til ulike brukergrupper, og bruken av disse.
Karmøy kommunestyre ber selskapet jobbe videre med å se på muligheter for å redusere kostnader, herunder kritisk vurdere romprogram, byggutforming og mulige effektiviseringsgevinster med mål om at totalkostnadene for kommunene ikke økes.
Thorheim (KL) foreslo at Krisesenteret orienterer kommunestyret snarest mulig.
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Karmøy kommunestyre garanterer ved selvskyldnerkausjon for lån opptil kr. 2 762 000 til Ferkingstad idrettslag. Formålet med lånet er rehabilitering av kunstgressbane på Ferkingstad.
Garantien gjelder fra vedtaksdato og opphører etter 11 år. Det tillates inntil 3 års avdragsfrihet.
Garantien gjelder for lånets hovedstol kr. 2 762 000 000 + inntil 10 % til dekning av påløpte renter ogomkostninger.
Garantien nedtrappes i takt med nedbetalingsplan for lånet og nedtrappes i takt med utbetaling avtilskudd fra kommune, spillemidler og merverdikompensasjon/ refusjon til formålet.
Innstilingen enstemmig vedtatt.
Karmøy kommunestyre vedtar Kulturskoleplan 2022-2032.
- Det bør være flere tilbud med kortere varighet enn 1 år.
- Det bør etterstrebes å bedre samarbeid mellom kulurskolen og musikkorpsene.
- Det bør vurderes å innføre e-sport som aktuelt kulturtilbud i kulturskolen.
Det ble vist til følgende punkter i ungdomsrådets vedtak, og at disse følger behandlingen:
- Det bør være flere tilbud med kortere varighet enn 1 år. - Det bør etterstrebes å bedre samarbeid mellom kulurskolen og musikkorpsene. - Det bør vurderes å innføre e-sport som aktuelt kulturtilbud i kulturskolen.
Innstillingen med tilleggspunktene fra ungdomsrådets vedtak ble enstemmig vedtatt.
1. Karmøy kommunestyre vedtek å setje i gang ei helsekonsekvensutreiing knytta til nærings- og hamneverksemd på Husøy.
2. Tiltaket finansieras ved bruk av disposisjonsfond. Det gjerast følgjene endringar i budsjett 2022:
Budsjettskjema 1A løyvingsoversikt drift:
Netto bruk av disposisjonsfond endras med -705 000 kroner (auka bruk av disposisjonsfond)
Korrigert sum løyvingar drift, netto aukast med 705 000 kroner (utgift)
Budsjettskjema 1B løyvingar drift:
Ramma for tenesteområde 7 Helse aukast med 705 000 kroner
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Formannskapet vedtar høringssvar på KS sine seks spørsmål i Debatthefte 2022 – På samme lag, i samsvar med forslaget til Rådmannen, med følgende endring:
- pkt. 6: tillegg i 1. setning etterordet "tillitsreform"; i samarbeid med de ansattes organisasjoner.
Hansen (SV) fremmet forslag om følgende endringer:
- pkt. 5: de to siste setningene i høringssvaret strykes.
- pkt. 6: tillegg i 1. setning etterordet "tillitsreform"; i samarbeid med de ansattes organisasjoner.
Votering:
Pkt. 1 - 4 i høringssvaret ble enstemmig vedtatt.
Hansens (SV) forslag til endring i pkt. 5 fikk 1 stemme (1 SV), og falt mot innstillingens pkt. 5.
Hansens (SV) forslag til endring i pkt. 6 fikk 6 stemmer (3 AP, 1 FRP, 1 SV, 1 KL), og vant frem mot innstillingens pkt. 6.
Formannskapet opprettholder vedtak om avslag datert 05.03.3021.
Saken oversendes Statsforvalteren i Rogaland for klagebehandling.
Den del av klagen som gjelder tilbygg (10,2m²) tas til følge, og tilbygg godkjennes.
Habilitet
Skorpe (H) behandlet saken i hovedutvalg teknisk og miljø, og er inhabil etter koml. § 11-10 (3).
Skorpe (H) fratrådte.
Alsaker (H) tiltrådte.
11 representanter til stede.
Midtun (FRP) hadde forfall da saken var til behandling i hovedutvalg teknisk og miljø, og vil dermed ikke være omfattet av inhabilitetsbestemmelsen i koml. § 11-10 (3).
Thorheim (KL) fremmet følgende fellesforslag på vegne av Høyre og Karmøylista:
Overordnede betraktningerOppføring av tiltak som omsøkt er søknadspliktig i medhold av plan- og bygningsloven ( pbl. )§ 20-1bokstav a). Eiendommen ligger i et område som er avsatt til landbruk-, natur- og friluftsområde(LNF-område) i kommuneplanen. I slike områder kan det kun bygges/deles i tilknytning tillandbruksdrift. Da dette ikke er en landbrukseiendom, er tiltakene avhengig av dispensasjon fraarealanvendelsen i kommuneplanen. Eiendommen ligger også i 100-metersbeltet langs sjøen, oger avhengig av dispensasjon fra pbl. § 1-8.Det følger av pbl. § 19-2 at «kommunen kan gi varig eller midlertidig dispensasjon frabestemmelser fastsatt i eller i medhold av denne lov.» Det følger videre av pbl. §19-2 atdispensasjon ikke kan gis dersom hensynene bak bestemmelsen det dispenseres fra, eller hensyn ilovens formålsbestemmelse blir vesentlig tilsidesatt. I tillegg må fordelene være klart større ennulempene etter en samlet vurdering.I strandsonen skal det etter pb1 § 1-8 første ledd tas særlig hensyn til natur- og kulturmiljø, friluftsliv, landskap og andre allmenne interesser. Strandsonen er definert som område av nasjonal verdi. Karmøy kommune er blant de kystkommuner i Rogaland med stort press på arealene.De generelle hensyn bak at et område avsettes til LNF-formål er å ivareta landbruksproduksjon og/eller sikre naturområder med spesielle naturkvaliteter og/eller spesiell betydning for friluftslivet.Dette er arealer som i det vesentlige skal være ubebygget, eller bare bebygget i tilknytning tillandbruket og for bruk av området til friluftsliv.Selv om tiltakene er oppført uten tillatelse, skal vurderingen skje som om tiltakene ikke allerede var utført.Formmansskapet har lagt vekt på frarådingen til Statsforvalteren. Frarådingen er imidlertid generell i sin ordlyd. Den er gitt uten at Statsforvalteren har vært på befaring, Den beskriver heller ikke hvordan Statsforvalteren mener tiltakene konkret påvirker de forskjellige hensynene Statsforvalteren skal ivareta. Formannskapet har derfor lagt mindre vekt på uttalelsen enn ellers.Formannskapet har for øvrig vurdert og vektlagt samtlige forhold som er beskrevet i saksutredningen.BryggenBryggen ligger i et område ved sjøen hvor det verken natur- og kulturmiljø-, friluftsliv, landskap og andre allmenne interesser, eller det ivareta landbruksproduksjon og/eller sikre naturområder med spesielle naturkvaliteter og/eller spesiell betydning for friluftslivet gjør seg gjeldende i særlig grad. Før tiltaket ble utført, var det tidligere oppført brygge som var opplagt av stein for adkomst til stranden her, jfr fotografi av opprinnelig brygge som ble utdelt under formannskapets befaring. Denne stein-bryggen ble dessverre ødelagt da en foretok boring av hull for avløpsledning fra septiktanken til sjøen. Dette gjorde at det ikke var mulig å ferdes, og det var således ikke mulig å benytte området til landbruk eller friluftsliv. Tiltaket endrer landskapet til en viss grad, men tiltaket er lite og gir ingen vesentlige endringer i landskapet. De spesielle forholdene knyttet til tiltakets beliggenhet gjør at det er liten fare for at dispensasjonen gir presedensvirkninger.Det følger av dette at det er få ulemper med tiltaket. Fordelen med å gi dispensasjonen er at tiltaket kan gi allmennheten en bedre tilgang til strandsonen i området enn før tiltaket ble oppført, ved at det gjør et eller lite brukbart areal brukbart. Dette ble konstatert på befaringen. Det fremstår for formannskapet som en fornuftig bruk av arealet ved sjøen som ellers hadde vært vanskelig å bruke på til de formålene som kommuneplanen forutsetter.Det følger av pbl. §19-2 at dispensasjon ikke kan gis dersom hensynene bak bestemmelsen det dispenseres fra, eller hensyn i lovens formålsbestemmelse blir vesentlig tilsidesatt. Formannskapet kan ikke se at hensynet bak bestemmelsene det dispenseres fra eller hensynene i lovens formålsbestemmelse blir vesentlig tilsidesatt. Formannskapet kan derfor ikke se at hensynene bak hverken kommunedelens arealdel eller § 1-8 blir vesentlig tilsidesatt dersom det blir gitt dispensasjon til tiltaket.Med bakgrunn i vurderingen over, finner formannskapet at fordelene klart større enn ulempene om det blir gitt dispensasjon til det omsøkte tiltaket.Etter en samlet vurdering gir formannskapet dispensasjon fra plbl. §§ 1-8 og 11-6, etter samme lovs § 19-2, slik at omsøkte tiltak tillates.Levegg og gjerderLeveggen og gjerdene danner et naturlig skille mellom den aktuelle eiendommen og naboeiendommen. Tiltaket står nært til bebyggelsen på eiendommen og inngår i det naturlige utearealet til denne bygningen. Dette arealet er i stor grad avsatt til bruk for brukerne av bygget, og det påvirker i liten grad aktuelle frilufts eller landbruksinteresser, som beskrevet over, at det blir oppført et slikt gjerde her. Tiltaket endrer landskapet til en viss grad, men tiltaket er lite og gir ingen vesentlige endringer i landskapet. Formannskapet kan derfor ikke se at hensynene bak hverken kommunedelens arealdel eller § 1-8 blir vesentlig tilsidesatt dersom det blir gitt dispensasjon til tiltaket.Det følger av dette at det er få ulemper med tiltaket. Fordelen med å gi dispensasjonen er at tiltaket sikrer brukerne av eiendommen mot skrenten som ble påvist på befaringen. Denne fordelen mener formannskapet må veie tungt. Formålet kunne kanskje vært oppnådd med en annen type gjerde, men tiltaket fremstår som hensiktsmessig og ikke høyere enn det som er naturlig, slik det er utformet.Det følger av pbl. §19-2 at dispensasjon ikke kan gis dersom hensynene bak bestemmelsen det dispenseres fra, eller hensyn i lovens formålsbestemmelse blir vesentlig tilsidesatt. Formannskapet kan ikke se at hensynet bak bestemmelsene det dispenseres fra eller hensynene i lovens formålsbestemmelse blir vesentlig tilsidesatt.Med bakgrunn i vurderingen over, finner formannskapet at fordelene klart større enn ulempene om det blir gitt dispensasjon til det omsøkte tiltaket.Etter en samlet vurdering gir formannskapet dispensasjon fra plbl. §§ 1-8 og 11-6, etter samme lovs § 19-2, slik at omsøkte tiltak tillates.Markterrasser og natursteinsmurer rundt septiktank.Tiltakene er utført for å etablere septiktank som omsøkt og godkjent i byggesaken for hytta. Tiltakene ligger nært til bebyggelsen på eiendommen og inngår i det naturlige utearealet til denne bygningen. Dette arealet er i stor grad avsatt til bruk for brukerne av bygget, og det påvirker i liten grad aktuelle frilufts eller landbruksinteresser, som beskrevet over, at det blir gjennomført et slik tiltak her. På den andre siden innebærer tiltaket inngrep i landskapet. Formannskapet finner etter en helhetsvurdering, når det allerede er gitt tillatelse til oppføring av hytte med et septik-anlegg, at hensynene til kommunedelens arealdel og § 1-8 ikke blir vesentlig tilsidesatt dersom det blir gitt dispensasjon til tiltaket.Formannskapet vurderer ulempene med tiltaket som moderate. Fordelen med tiltaket er at den godkjente hytten på eiendommen blir realisert, slik den er godkjent. Formannskapet legger til grunn at dette er en fornuftig arealbruk. Formannskapet legger til grunn at det var nødvendig med inngrep i terrenget for å etablere septiktanken. Formannskapet vurderer videre etableringen av murer rundt denne med de aktuelle markterrassene som overbygningene som en hensiktsmessig måte å løse dette på, som også gir en fornuftig arealdisponering. Kommunen burde også fanget dette opp da den fikk tilsendt situasjonskart i byggesaken hvor septiktanken er inntegnet på et sted hvor det var bart fjell. Etter Formannskapets vurdering ville terrengendringene som var nødvendige for å etablere septiktanken blitt godkjent, dersom det hadde blitt fanget opp i den opprinnelige byggesaken.Det følger av pbl. §19-2 at dispensasjon ikke kan gis dersom hensynene bak bestemmelsen det dispenseres fra, eller hensyn i lovens formålsbestemmelse blir vesentlig tilsidesatt. Formannskapet kan ikke se at hensynet bak bestemmelsene det dispenseres fra eller hensynene i lovens formålsbestemmelse blir vesentlig tilsidesatt.Med bakgrunn i vurderingen over, finner formannskapet at fordelene klart større enn ulempene om det blir gitt dispensasjon til det omsøkte tiltaket.Etter en samlet vurdering gir formannskapet dispensasjon fra plbl. §§ 1-8 og 11-6, etter samme lovs § 19-2, slik at omsøkte tiltak tillates.
Votering:
Forslag fra Høyre og Karmøylista fremsatt av Thorheim (KL) fikk 4 stemmer (3 H, 1 KL), og falt mot 7 stemmer for innstillingen.
Alsaker (H) fratrådte, og Skorpe (H) tiltrådte igjen, før behandling av sak 11/22.
11 representanter til stede.
Saken utsettes for befaring.
Habilitet
Skorpe (H) behandlet saken i hovedutvalg teknisk og miljø, og er inhabil etter koml. § 11-10 (3).
Skorpe (H) fratrådte.
Alsaker (H) tiltrådte.
11 representanter til stede.
Midtun (FRP) hadde forfall da saken var til behandling i hovedutvalg teknisk og miljø, og vil dermed ikke være omfattet av inhabilitetsbestemmelsen i koml. § 11-10 (3).
Midtun (FRP) fremmet følgende tilleggspunkt:
Formannskapet oppfordrer søker om å endre søknad fra bruksendring til kun å søke om godkjenning av bygningsmassen.
På den måten blir muligheten for overnatting fjernet, men bygningsmassen kan beholdes. Formannskapet stiller seg i utgangspunktet positiv til en slik prosess, men vil være avhengig av Statsforvalterens aksept.
Nilsen (H) fremmet følgende utsettelsesforslag på vegne av Høyre og Karmøylista:
Med bakgrunn i nye forskrifter om foreldelsesfrister i denne typen bruksendring fra departementet, vedtas det utsettes saken inntil nye retningslinjer foreligger.
Utsettelsesforslaget fremsatt av Nilsen (H) på vegne av Høyre og Karmøylista fikk 4 stemmer (3 H, 1 KL), og falt.
Thorheim(KL) fremmet forslag om å utsette saken for befaring.
Votering:
Forslag om å utsette saken for befaring fikk 6 stemmer, og vant frem mot 5 stemmer (3 AP, 1 FRP, 1 KRF).
Alsaker (H) fratrådte, og Skorpe (H) tiltrådte igjen, før behandling av sak 11/22.
11 representanter til stede.
RS 1/22 - Søknad til kommunene om produksjonsstøtte til serie om psykisk helse -TVH
Formannskapet innvilger kr. 25 000 til produksjonsstøtte til serie om psykisk helse - TVH.
Beløpet belastes formannskapets disposisjonsfond
RS 17/22 - Høring om forslag til endringer i friskoleloven - oppheving av adgangen til å godkjenne skoler på grunnlag av videregående opplæring i yrkesfaglige utdanningsprogram og særskilt profil - endring av tittelen på loven
Formannskapet oversender følgende høringsuttalelse til Departementet:
Karmøy kommune støtter ikke forslagene om endring av tittel på Lov om frittstående skoler (friskolelova).
Karmøy kommune mener at friskoler med viktige fagtilbud, ulike pedagogiske opplegg, eller som bygger på et livssyn gir større mangfold og valgfrihet for elevene. I tillegg gir det viktig inspirasjon, og det utgjør et godt supplement til det offentlige skoleverket. Det vil være uheldig å fjerne muligheten for godkjenning etter § 2-1 andre ledd bokstav h) og i) da dette vil redusere mangfoldet i godkjenningsgrunnlagene.En slik endring vil i tillegg gjøre det nær umulig for allerede godkjente skoler innen disse kategoriene å opprettholde driften dersom det skulle bli behov for å endre utdanningsprogram i fremtiden.
Øvrige referatsaker ble tatt til etteretning.
RS 1/22 - Søknad til kommunene om produksjonsstøtte til serie om psykisk helse -TVH
Ordfører foreslo å ta saken opp til realitetsbehandling.
Saken ble enstemmig tatt opp til realitetsbehandling.
Ordfører foreslo å innvilge støtte med kr. 25 000. Beløpet belastes formannskapets disposisjonsfond
Forslaget ble enstemmig vedtatt.
RS 5/22 - Overordnet oversikt over pengebruk i Haugalandspakken
Ordfører informerte om at revisjonsselskapet inviteres til å orientere kommunestyret med samme orientering som ble fremlagt for styringsgruppen i Haugalandspakken.
RS 17/22 - Høring om forslag til endringer i friskoleloven - oppheving av adgangen til å godkjenne skoler på grunnlag av videregående opplæring i yrkesfaglige utdanningsprogram og særskilt profil - endring av tittelen på loven
Grindhaug (KRF) fremmet følgende forslag:
Karmøy kommune støtter ikke forslagene om endring av tittel på Lov om frittstående skoler (friskolelova).
Karmøy kommune mener at friskoler med viktige fagtilbud, ulike pedagogiske opplegg, eller som bygger på et livssyn gir større mangfold og valgfrihet for elevene. I tillegg gir det viktig inspirasjon, og det utgjør et godt supplement til det offentlige skoleverket. Det vil være uheldig å fjerne muligheten for godkjenning etter § 2-1 andre ledd bokstav h) og i) da dette vil redusere mangfoldet i godkjenningsgrunnlagene.En slik endring vil i tillegg gjøre det nær umulig for allerede godkjente skoler innen disse kategoriene å opprettholde driften dersom det skulle bli behov for å endre utdanningsprogram i fremtiden.
Saken ble tatt opp til realitetsbehandling med 6 stemmer mot 5 stemmer (3 AP, 1 FRP, 1 SV).
Votering:
Forslag fremsatt av Grindhaug ble vedtatt med 7 stemmer mot 4 stemmer (3 AP, 1 SV).
1. Ordfører informerte om arbeidet med en mulig bompengepakke.
Det utredes for mulighet, interesse og behov for at Karmøy skal være med i en bypakke for Karmøy og Haugesund, eller en lokal bompengepakke fra Åkra sør til Helganeskrysset. Karmøypolitikerne har vedtatt fra Veakrossen, men fylkespolitikerne har vedtatt fra Åkra sør. Det skal være politisk forankring i prosessen før saken kommer til endelig behandling. Bypakken må avklares, og i beste fall vil det bli en sak til politisk behandling i andre kvartal i 2023.
Andersen (AP) innvilget permisjon etter søknad kl. 18:45.
10 representanter til stede.
2. Nilsen (H) viste til at det var bestemt at det skulle være to ekstra folkemøter på Sevland/Vea og Kolnes, og at disse skulle avholdes fysisk.
Nilsen ønsker bekreftet hvem som avgjør at møtene skal avholdes fysisk.
Ordfører svarte:
Det ble i formannskapet vedtatt at det i januar blir avholdt et folkemøte på Kolnes og et på Sevland/Vea, dersom smittesituasjonen tillater det. Folkemøtene måtte avholdes innenfor høringsfristen, og møtene måtte grunnet smittesituasjonen bli avholdt på Teams for å følge opp vedtaket fra formannskapet. Folkemøtene ble godt besøkt av kommunens innbyggere, og av lokalt næringsliv.
Midtun (FRP) ble etter søknad innvilget permisjon kl. 18:50.
9 representanter til stede.
3. Grønningen (SP) ønsket oppdatert status om veterinærvaktordningen.
Rådmannen svarte:
Veterinærvaktordningen er i dag operativ med tre veterinærer, og det arbeides med langsiktige løsninger og rekruttering av flere veterinærer. Karmøy, Sveio, Haugesund og Utsira har kommunikasjon med Tysvær om å utvide det kommunale tilskuddet,for at det skal bli bedre rekruttering i distriktet.
Politiker | Parti | Medlemstype | E-Post |
---|---|---|---|
Jarle Nilsen | Arbeiderpartiet | Ordfører | jarle.nilsen@karmoy.kommune.no |
Alf Magne Grindhaug | Kristelig Folkeparti | Varaordfører | amg02@karmoy.kommune.no |
Veronika B. Brekke Jakobsen | Arbeiderpartiet | Medlem | veronika.brekke.jacobsen@haugnett.no |
Svanhild I. Lygre Andersen | Arbeiderpartiet | Medlem | svanhild@gmail.com |
Rune Midtun | Fremskrittspartiet | Medlem | rune.midtun73@gmail.com |
Jan Birger Medhaug | Høyre | Medlem | jan.birger.medhaug@gmail.com |
Ole Kristian Nilsen | Høyre | Medlem | nilsen.kristian.ole@gmail.com |
Helge Thorheim | Karmøylista | Medlem | hthorhei@online.no |
Tor Asle Grønningen | Senterpartiet | Medlem | torasle@hagia.no |
Odd Magne Brandt Hansen | SV-Sosialistisk Vensteparti | Medlem | oddhan2402@karmoyskolen.no |
Geir Harald Skorpe | Høyre | Varamedlem | geir.harald.skorpe@solstad.com |
Randi Wisnæs (Ikke møtt) | Høyre | Medlem | randi.wisnaes@gmail.com |