Utvalg: | Kommunestyret |
---|---|
Dato: | 12.12.2022 14:00 - 18:30 |
Møtested: | Kommunestyresalen |
Status: | Møtet er ferdig protokollert |
Sakskart: | |
Møteprotokoll: |
Karmøy kommunestyre tar vedlagte årsmelding for 2022 for Karmøy ungdomsråd til orientering.
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Karmøy kommunestyre velger følgende personer som nye representanter i Karmøy ungdomsråd for perioden 2023-2025:
Faste representanter:
Angus Drønen Sverdrupsen (2005) - Åkrehamn
Cornelius Lindtner (2009)- Kolnes
Sunniva Hauge Krog (2007)- Kvalavåg
Turid Berstad Larsen (2008)- Håvik
Fredrik Jordbrekk (2005)- Torvastad
Mari Ferkingstad Liknes (2006) - Åkrehamn
Vararepresentanter (numerisk rekkefølge):
2. varamedlem Finn Tobias Woida (2009)- Åkrehamn
3. varamedlem Camilla Ramos Hetland (2006)- Skudeneshavn
6. varamedlem Ilaha Ahmadi (2009)- Avaldsnes
10. varamedlem Adrian Warholm (2009)- Åkrehamn
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Karmøy kommunestyre garanterer ved selvskyldnerkausjon for lån opptil kr. 7 250 000 til Nord-Karmøy rideklubb. Formålet med lånet er bygging av ridehall og klubblokaler.
Garantien gjelder fra vedtaksdato og opphører etter 20 år. Det tillates inntil 5 års avdragsfrihet.
Garantien gjelder for lånets hovedstol kr. 7 250 000 + inntil 10 % til dekning av påløpte renter og
omkostninger.Garantien nedtrappes i takt med nedbetalingsplan for lånet og nedtrappes i takt med utbetaling avtilskudd fra kommune, spillemidler og merverdikompensasjon/refusjon til formålet.
Garantien vil være gjenstand for godkjenning av departementet jf. Kommuneloven § 14-19 andre ledd første punktum.
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Karmøy kommunestyre vedtar at prøveordningen om utvidede skjenketider i pkt. M) og innføring av vergeordning i pkt. Y) i Karmøy kommunes alkoholpolitiske retningslinjer videreføres og gjøres gjeldende fra 01.01.2023 – 30.06.2024 på bakgrunn av gode erfaringer i prøveperioden.
I pkt. H) Salg og utlevering av alkoholholdig drikk i gruppe 1 kan foregå til disse tider endres salgstids slutt onsdag før skjærtorsdag til å være kl. 20.00.
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Karmøy kommunestyre tar evalueringen av Sommergøy til orientering.
2.Karmøy kommunestyre ber kommunedirektøren utarbeide en sak hvor en ser på alternativ anvendelse av midlene til langsiktig og systematisk forebyggende arbeid for barn og unge.
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Kommunestyret vedtar at behandling av tilskudd til kulturtilbud for mennesker med nedsatt
funksjonsevne delegeres fra Hovedutvalg oppvekst og kultur til Rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne.
Hovedutvalg oppvekst og kultur skal gi en høringsuttalelse før behandling av Rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne.
Ordningen evalueres ved revidering av kommunens delegasjonsreglement.
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Kommunestyret oppretter stilling som Brukerombud som organisasjonsmessig plasseres i tilknytning til kommunedirektøren.
Stillingen kan bekles av sykepleier, vernepleier, sosionom eller jurist.
Mandat som beskrevet i saken.
Hop (AP) fremmet følgende endringsforslag:
Kommunestyret oppretter Bruker- og pårørendeombud i henhold til foreslått organisering, mandat og kompetansekrav.
Votering
Innstillingen fra formannskapet ble vedtatt med 25 stemmer mot 20 stemmer (8 AP, 3 KRF, 5 FRP, 1 V, 2 SP, 1 MDG) for forslag fremsatt av Hop (AP).
Kommunestyret slutter seg til at det i løpet av økonomiplanperiode 2023 – 2026 vurderes å etablere HDO-boliger i:
Skudeneshavn (Postvegen 57 og 59),
Kopervik (Torfæusgata 27-37) og
Torvastad (Bjørgevegen).
Boligene skal bemannes av fast tilknyttet personell fra hjemmetjenesten. Dersom etableringene medfører investeringsutgifter og/eller økte driftsutgifter skal det fremmes nye saker før etablering.
Gaard (H) fremmet følgende oversendelsesforslag:
Karmøy kommune bør i tillegg til omsorgsboliger utrede sentralt tilrettelagte boliger/leiligheter for personer med bevegelsesvansker og behov for hjemmetjenester og hjelp.Boligene bør ligge sentralt, gjerne i nærhet til kjøpesenter, alders eller sykehjem. Rullatoravstand er et godt begrep. Karmøy kommunestyre oversender samen til utarbeidelse og ber om å får egen sak på det ila første halvår 2023
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Oversendelsesforslag fremsatt av Gaard (H) ble enstemmig oversendt formanskapet uten realitetsbehandling.
Kommunestyre vedtar vedlagte retningslinjer for tildeling av helse- og omsorgstjenester. Det planlegges for ny revisjon i løpet av neste kommunestyreperiode.
Tildelingskriteriene skal tilpasses «Forskrift om tildeling av langtidsopphold i sykehjem eller tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester, Karmøy kommune, Rogaland» etter gjennomført revisjon av forskriften.
Tildelingskriteriene differensierer mellom tildeling av institusjonsplass og boliger med heldøgnsomsorgstjenester.
Egenbetalingsordningen skal praktiseres likt uavhengig av brukergrupper.
Administrasjonen skal utrede muligheter for å erstatte tradisjonelle tjenester med nye abonnementsordninger knyttet til vask av privat tøy og leie av flatt tøy (sengetøy/håndklær)
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Saken utsettes i påvente av manglende dokumentasjon som
Økonomi og handlingsplan,Beregning av uttredelse kost for Haugesund og Etne,Oppsett av beregnet leie kostnader for brannstasjon på Raglamyr,Oversikt over aksjer som eies av IKS og hva det gjelder,Siste oppdaterte regnskap ut oktober 2022,Samt endringer i selskaps avtale.
Midtun (FRP) fremmet følgende utsettelsesforslag:
Saken utsettes i påvente av manglende dokumentasjon somØkonomi og handlingsplan,Beregning av uttredelse kost for Haugesund og Etne,Oppsett av beregnet leie kostnader for brannstasjon på Raglamyr,Oversikt over aksjer som eies av IKS og hva det gjelder,Siste oppdaterte regnskap ut oktober 2022,Samt endringer i selskaps avtale.
Votering over utsettelsesforslag
Utsettelsesforslaget fikk 25 stemmer, og vant frem mot 20 stemmer (8 AP, 5 KRF, 4 SP, 1 MDG, 1 SV, 1 V).
Kommunestyret godkjenner to tilføyelser i selskapsavtalen til Karmsund Havn IKS:
Ny tilføyelse etter siste setning i § 3 – Formål:
«Selskapet kan ha eierskap direkte eller indirekte i selskap som er operatør for Haugesund Lufthavn Karmøy, og tilhørende eiendommer».
Ny tilføyelse etter siste setning i §25 - Endring av selskapsavtalen
«Deltakerkommunene har forpliktet seg til å implementere en ny eierstruktur for Karmsund Lufthavn Invest AS/Lufthavndrift AS innen 01.01.2025, som ivaretar formålet i Havne- og farvannsloven og alt hva dette innebærer».
Kommunestyret godkjenner premissene for at Karmsund Havn IKS kan følge opp sine aksjonærforpliktelser i Lufthavndrift AS, via datterselskapet Karmsund Lufthavn Invest AS, og kommunen forplikter seg til å kompensere Karmsund Havn IKS for et eventuelt økonomisk tap i en videre eksponering i Lufthavndrift AS, med inntil kommunens eierandel (38,46 prosent) av 12 millioner kroner. Kommunestyret bevilger inntil 4.615.200 kroner fra kommunestyrets disposisjonsfond.
Det gjøres følgende endringer i budsjettet for 2022 (midlene kan overføres til kommende budsjettår):
I bevilgningsoversikt drift:
Korrigert sum bevilgninger, drift netto, økes med 4 615 000 kroner (økt utgift).
Bruk av disposisjonsfond, økes med -4 615 000 kroner (økt bruk av fond)
I sum bevilgninger drift
Bevilgningen til tjenesteområde 18 Økonomi, økes med 4 615 000 kroner
Vedtakene ovenfor forutsetter at de øvrige deltakerkommunene gjør tilsvarende
forpliktelser i forhold til sin eierandel i Karmsund Havn IKS.
Kommunens representant i representantskapet (havnerådet) i Karmsund Havn IKS, får fullmakt til å stemme for en investeringsramme på inntil 12 millioner kroner av selskapets frie egenkapital, til investering i luftfart (Lufthavndrift AS via Karmsund Lufthavn Invest AS).
Innstillingen fikk 27 stemmer og vant frem mot 18 stemmer (6 FRP, 1 SV, 1 R, 2 MDG, 7 H, 1 SP).
Karmøy kommunestyre innvilger et lån på inntil 10 millioner kroner til Karmsund Lufthavn Invest AS (org.nr.: 921 147 228), som gir styret i Karmsund Lufthavn Invest AS et finansielt handlingsrom til å finne en forsvarlig modell for finansieringen av kapitalbehovet på 20 millioner kroner i Lufthavndrift AS. Lånet til Karmsund Lufthavn Invest AS gis uten sikkerhet, og låneavtalen skal være i samsvar med betingelsene i denne saken.
Karmøy kommunestyre gir ordfører og kommunedirektør fullmakt til å innvilge lånet innenfor lånerammen, og signere låneavtalen med Karmsund Lufthavn Invest AS, og andre nødvendige dokumenter i forbindelse med låneavtalen.
I bevilgningsoversikt investering etter budsjett- og regnskapsforskriften § 5-5 første ledd (2A) gjøres følgende endringer i 2022:
Utlån av egne midler økes med lånebeløpet på 10.000.000 kroner
Bruk av disposisjonsfond økes med lånebeløpet på 10.000.000 kroner
Krog fremmet spørsmål som var sendt inn til ordfører i forkant av møtet:
Spørsmål 1:
Gitt at hoveddelen av trafikkøkningen som det selskapet selv budsjetterer med frem til 2025 vil komme fra utenlandsruter, hvor mye utslipp av CO2 vil dette medføre per år fom 2025? (Dette vil selvsagt avhenge av rutenes lengde, men som et snitt kan man vel ta utgangspunkt i 400 mil tur retur for en flygning til mellomeuropa, som vel vil være et gjennomsnitt av to ruter f.eks til Sørspania og Polen.)
Konst. kommunedirektør svarte:
Det vil gi mindre Co2- avtrykk å reise direkte til utlandet enn å måtte reise via andre destinasjoner.
Utfyllende svar vil kreve større analyser, noe det ikke har vært mulig å gjennomføre på angitt tid.
Spørsmål 2:
Gitt klima-og miljøkrisen verden står ovenfor, synes ordføreren det er klokt at Karmøy kommune aktivt skal støtte et selskap som har som uttalt mål, og forutsetning for egen eksistens, å øke utslippene av klimagasser?
Ordfører svarte:
Vi har et felles ansvar om å nå målene i Parisavtalen. Skal innbyggere og næringsliv redusere utslipp, så må også det offentlige gjøre det samme. Vår flyplass er ideell som pilotprosjekt for bruk av fly med el-drivkraft. I de nærmeste årene vil økt flytrafikk kunne medføre økning i utslipp, men over lengre tidsperspektiv vil det være en god investering lokalt og nasjonalt med tanke på det globale utslippet.
Votering
Innstillingen ble vedtatt mot 6 stemmer (2 H, 2 MDG, 1 SP, 1 SV).
1. Karmøy kommunestyre vedtar vedlagte handlingsprogram med budsjett og økonomiplan for årene 2023-2026, med følgende endringer som innarbeides i budsjettskjema § 5-4 (1A og 1B) og § 5-5 (2B og 2A).
Verbale punkter Budsjett 2023 – 2026 - Ap, Krf, Sp, V, Sv, Mdg
Lokal strømstøtte
Regjeringen har lansert en ordning hvor strømselskapene skal tilby fastprisavtaler til næringslivet. Ordningen skal være operative fra nyttår 2023. Karmøy kommune har signalisert at det forventes at ordningen vil være til hjelp for bedrifter som har utfordringer med svingende og høye strømutgifter. Skulle det likevel vise seg at disse strømavtalene ikke er tilstrekkelige, skal kommunedirektøren se på lokale ordninger som kan avhjelpe situasjonen. En slik lokal ordning vil evt bli gjennomført etter bestemte kriterier.
Natur og jordvernstrategi
Kommunen er godt i gang med revisjon av sin samfunnsplan og arealstrategi. Disse planene er kommunen sitt viktigste styringsdokument for bærekraftig arealforvaltning. I dette arbeidet vil vi løfte fram jordvern og verdsetting av naturverdier i tråd med nasjonale mål. Vår egen utarbeidede jordvernstrategi må revideres ihht dette. Målsettingen er at Karmøy skal være en foregangskommune på vern av jordbruksarealer.
Lokale Kopervik bo – og behandlingshjem
Kommunestyret ber om at kommunedirektøren utarbeider et kostnadsestimat/enkel mulighetsvurdering for å ta i bruk det nedlagte vaskerilokalet til samlingsrom for beboerne.
Parkeringshus i Kopervik
Ettersom kommunedirektøren vurderer det slik at det er tvil om parkeringshuset kan holdes åpent til 2024 pga konstruksjonen, vil vi flytte investeringen for å utbedre dette fra 2024 til 2023.
Avaldsnes - Maktens Havn
Haugalandet markedsføres som «Homeland of the Viking Kings». Rikssamlingsjubileet som var arrangert i 2022 gav kongs-gravene på Storhaug og Grønhaug økt oppmerksomhet. Dette er gravsteder for småkonger som hersket i regionen før Harald Hårfagre samlet Norge til ett rike. Kommunestyret ønsker økt fokus på disse glemte gravene, og målsettingen er å gjenreise gravstedene slik det en gang har sett ut. Dette er av nasjonal interesse. Kommunestyre ber rådmannen utarbeide plan for finansiering, informasjonstavler/skilt og verdig bevaring av disse kulturminnene.
Åkra nye skole
Bygging av ny Åkra skole flyttes frem i tid med oppstart anleggsarbeider i 2025. Det er vedtatt at den nye skolen skal erstatte Ådland skole, Grindhaug skole og Åkra skole. Med god økonomisk styring og planlegging mener vi at kommunen tåler å overstige gjeldsgraden på 41% for en kortere periode under bygging av den nye skolen. Nye Åkra skole gir lavere driftsutgifter som kompenserer for og forsvarer økt lånegjeldsgrad. Kommunestyret bevilger planleggingsmidler i 2025 og investeringsmidler følger fortløpende i påfølgende år.
Eikjevegen med sykkel og gangveg – samt løsning for VA-anlegg
Kommunestyret er utålmodige med å komme i gang med forsvarlig VA-løsninger og økt trafikksikkerhet på Kolnes. Målet er at Kolnes utvikles i tråd med gjeldene kommunedelplan for området. Oppstart utførelse VA strekningen mellom Raglamyr og ny Eikjeveg fremskyndes. Anbudsutlysning settes til første kvartal 2023. Oppstart anleggsarbeider for ny Eikjeveg med planlagt sykkel og gangvei settes til andre halvår 2023. Parallelt gjøres enkle oppgraderinger på dagens Eikjeveg for å bedre trafikksikkerheten. VA-anlegg utføres/bygges samtidig, og i samme trase som sykkel og gangsti.
Det anlegges gruset turvei som toppdekke over VA-anlegget på strekningen mellom Raglamyr og ny Eikjeveg som også gir direkte forbindelse mellom Kolnes og Raglamyr.
Dersom kommunestyret våren 2023 gir sin tilslutning til at Karmøy blir en del av en by-pakke (Haugesund og fastlands Karmøy), og det skulle vise seg at midler fra denne pakken kvalifiserer til finansiering av gang- og sykkelveg langs Eikjevegen, flyttes eventuelt frigitt investeringsramme over til selve Eikjevegen med oppstart anleggsarbeider fra Skrevegen og videre langs nordsiden av idrettsanlegget.
Kommunedirektøren bes synliggjøre dette så snart det blir prinsipielt klart hvorvidt Karmøy kommune blir del av en by-pakke eller ikke. Disse endringene vil skape større etterspørsel og attraktivitet rundt bosetting i området, derfor ber vi kommunedirektøren sluttføre arbeidet med områdeplan for Kolnes ihht forslaget som ble lagt ut på høring i april 2021.
Seniorlandsby Spanne
Igangsette planarbeidet med heldøgns omsorgsplasser på Spanne seniorlandsby, samt utvikling av hele det ekspropierte området på Spanne, så snart som mulig.
Bærekraft
FNs bærekraftsmål er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. Klimaendringer er en av vår tids største utfordring. Bærekraftsmålrapporten viser at Norge har store utfordringer med blant annet å oppnå bærekraftsmål 13; «Stoppe klimaendringene».
Miljøfyrtårn er et konkret og effektivt verktøy for sertifisering og miljøledelse, der formålet er å heve miljøprestasjonene. Karmøy kommune er en Miljøfyrtårn kommune. Vi ønsker at vår kommune intensivere arbeidet med å sertifisere Rådhuset og våre kommunale enheter. Kommunen skal ila 2023 legge en plan for en effektiv prosess i sertifiseringsarbeidet og dermed revitalisere sitt arbeid som Miljøfyrtårn kommune. Slik ønsker vi å bidra og gjøre dette til et av våre lokale grep for å nå målene i «Paris-avtalen».
Barnevern/familie
Barnevernsreformen er en tydeliggjøring av det ansvaret kommunene har for å jobbe forebyggende, for å fange opp de som trenger hjelp, og for å utvikle et hjelpeapparat som er i stand til å sikre alle innbyggerne nødvendig trygghet og støtte.
Målsettingen med barnevernsreformen er å styrke forebyggende arbeid og tidlig innsats. Derfor blir dette også omtalt som en oppvekstreform, fordi det er en tydeliggjøring av ansvaret kommunen har for hele sektoren som angår barn og familier.
Barneverntjenesten jobber med å utvikle nye kommunale tjenestetilbud, og har satt av 50 millioner til investering.
Det forutsettes at kommunestyret får fremlagt en sak som viser hvordan investering i barneverntjenesten planlegger å løse de nye oppgavene, før de kan iverksettes.
Aktivitetskort:
Aktivitetskortet er et kort som gir barn og unge (0-18 år) gratis adgang til kultur- og fritidsaktiviteter. Aktivitetskortet er ment for barn og unge fra lavinntektsfamilier, og i behandlingen av søknaden regnes den samlede inntekten i husholdet fra siste tilgjengelig skattemelding. Husholdet som gjelder er det som barnet, ifølge Folkeregisteret, har fast adresse på. Karmøy kommune vil legge til rette for at det i behandling av søknad kan gjøres skjønnsmessige vurderinger, dersom det foreligger anbefaling fra barneverntjenesten eller NAV.
En trygg digital hverdag
Karmøy kommune skal legge til rette for en trygg digital hverdag for barn og unge. Kommunen skal jobbe med bevisstgjøring rundt temaer som nettvett og skjermbruk. Dette skal gjøres i samarbeid med barn, unge og foresatte. Sammen kan vi skape en trygg hverdag for barn og unge på den digitale arenaen.
Sykepleiere - på legevakt
Budsjettsamarbeidet har funnet rom for å opprettholde 2 sykepleiere på natt på legevakten sånn som i dag. Det er samarbeidspartiene sin intensjon at det i fremtiden også skal være en legevakt sentralt på Karmøys øyside. Vi ser det hensiktsmessig å videreføre drift og sikre våre innbyggere med at det er tilgjengelig mannskap og dekning for alle i akuttfaser.
Digitalisering
Digitaliseringsstrategien som kommunen har arbeidet med i høst vil være retningsgivende for utviklingen i kommunen. Fremtidens digitalisering skal forenkle, understøtte og utvikle effektive arbeidsprosesser, styrke innbyggerdialog med økt åpenhet, tilgjengelighet, medvirkning og ikke minst øke den digitale kompetansen internt og eksternt. Strategien bygger på nasjonale og regionaleføringer og vedtatte overordna kommunikasjonsstrategi. Derfor mener vi at denne strategien må følges opp i årene fremover, ikke bare i 2023, men også videre.
Åkra nye skole
Bygging av ny Åkra skole flyttes frem i tid med oppstart anleggsarbeider i 2025. Det er vedtatt at den nye skolen skal erstatte Ådland skole, Grindhaug skole og Åkra skole. Med god økonomisk styring og planlegging mener vi at kommunen tåler å overstige gjeldsgraden på 41% for en kortere periode under bygging av den nye skolen. Nye Åkra skole gir lavere driftsutgifter som kompenserer for og forsvarer økt lånegjeldsgrad. Kommunestyret bevilger planleggingsmidler i 2025 og investeringsmidler følger fortløpende i påfølgende år.
Skole
Skudenes barneskole skal prioriteres videre på grunn av godt brukt utstyr, skolen har allerede brukere med nedsatt funksjonsevne som krever ekstra tilrettelegging. Mye av skolens uteområde trenger oppgradering, dette gjelder blant annet lekeapparater, gjerder, trapper og ballbaner. Utearealet til skolen vil også tilrettelegges til bruk for mennesker med nedsatt syn. Det vil bli etablert arenaer som muliggjør felles aktivitet for funksjonsfriske elever og elever med nedsatt funksjonsevne. Det er ønskelig å beholde mye av terrengforskjellene, noe som selvsagt gjør arbeidet mer kostnadskrevende.
Likestilling:
Kommunestyret ber kommunedirektøren bruke likestillings- og diskrimineringsloven §26, og kartlegge de faktiske forholdene i kommunen samt foreslå tiltak som motvirker diskriminering. Det bes videre om en årlig redegjørelse for hvordan aktivitets- og redegjørelsesplikten blir fulgt opp.
I løpet av 2023 opprettes et eget likestillings- og diskrimineringsutvalg i Karmøy.
Varmtvannsbasseng - Karmøyhallen
Utarbeide plan til nytt påbygg til Karmøyhallen med universelt utformede garderober, varmtvannsbasseng og et vannlekeanlegg for barn.
Kommunestyre mener det finnes flere gode muligheter for utvikling av bassengavdelingen i Karmøyhallen. Eksempelvis vil et varmtvannsbasseng føre til at vi kan gi fysikalsk behandling, såkalt hydroterapi. Man behøver ikke være svømmedyktig for å delta i slik trening og tilbudet vil være for barn og voksne med behov for bevegelse i varmt vann. Vannets temperatur er minst 34 grader.
Kommunestyre ber om at det ila 2023 utarbeides en prosjektplan og kostnadsoverslag for de ulike mulighetene for garderobe og bassengdelen.
Kollektivtrafikk:
Kommunestyre ber kommunedirektøren ta initiativ til et samarbeid med Rogaland fylkeskommune og Kolumbus med mål om å få på plass en tiltaksplan for å samordne og videreutvikle kollektivtrafikktilbudet i hele kommunen.
Andersen (AP) la frem budsjettforslag på vegne av AP, KRF, SP, V, SV og MDG.
1. Karmøy kommunestyre vedtar vedlagte handlingsprogram med budsjett og økonomiplan for årene 2023-2026, med følgende endringer som innarbeides i budsjettskjema § 5-4 (1A og 1B) og § 5-5 (2B og 2A).
Verbale punkter Budsjett 2023 – 2026 - Ap, Krf, Sp, V, Sv, Mdg
Lokal strømstøtte
Regjeringen har lansert en ordning hvor strømselskapene skal tilby fastprisavtaler til næringslivet. Ordningen skal være operative fra nyttår 2023. Karmøy kommune har signalisert at det forventes at ordningen vil være til hjelp for bedrifter som har utfordringer med svingende og høye strømutgifter. Skulle det likevel vise seg at disse strømavtalene ikke er tilstrekkelige, skal kommunedirektøren se på lokale ordninger som kan avhjelpe situasjonen. En slik lokal ordning vil evt bli gjennomført etter bestemte kriterier.
Natur og jordvernstrategi
Kommunen er godt i gang med revisjon av sin samfunnsplan og arealstrategi. Disse planene er kommunen sitt viktigste styringsdokument for bærekraftig arealforvaltning. I dette arbeidet vil vi løfte fram jordvern og verdsetting av naturverdier i tråd med nasjonale mål. Vår egen utarbeidede jordvernstrategi må revideres ihht dette. Målsettingen er at Karmøy skal være en foregangskommune på vern av jordbruksarealer.
Lokale Kopervik bo – og behandlingshjem
Kommunestyret ber om at kommunedirektøren utarbeider et kostnadsestimat/enkel mulighetsvurdering for å ta i bruk det nedlagte vaskerilokalet til samlingsrom for beboerne.
Parkeringshus i Kopervik
Ettersom kommunedirektøren vurderer det slik at det er tvil om parkeringshuset kan holdes åpent til 2024 pga konstruksjonen, vil vi flytte investeringen for å utbedre dette fra 2024 til 2023.
Avaldsnes - Maktens Havn
Haugalandet markedsføres som «Homeland of the Viking Kings». Rikssamlingsjubileet som var arrangert i 2022 gav kongs-gravene på Storhaug og Grønhaug økt oppmerksomhet. Dette er gravsteder for småkonger som hersket i regionen før Harald Hårfagre samlet Norge til ett rike. Kommunestyret ønsker økt fokus på disse glemte gravene, og målsettingen er å gjenreise gravstedene slik det en gang har sett ut. Dette er av nasjonal interesse. Kommunestyre ber rådmannen utarbeide plan for finansiering, informasjonstavler/skilt og verdig bevaring av disse kulturminnene.
Åkra nye skole
Bygging av ny Åkra skole flyttes frem i tid med oppstart anleggsarbeider i 2025. Det er vedtatt at den nye skolen skal erstatte Ådland skole, Grindhaug skole og Åkra skole. Med god økonomisk styring og planlegging mener vi at kommunen tåler å overstige gjeldsgraden på 41% for en kortere periode under bygging av den nye skolen. Nye Åkra skole gir lavere driftsutgifter som kompenserer for og forsvarer økt lånegjeldsgrad. Kommunestyret bevilger planleggingsmidler i 2025 og investeringsmidler følger fortløpende i påfølgende år.
Eikjevegen med sykkel og gangveg – samt løsning for VA-anlegg
Kommunestyret er utålmodige med å komme i gang med forsvarlig VA-løsninger og økt trafikksikkerhet på Kolnes. Målet er at Kolnes utvikles i tråd med gjeldene kommunedelplan for området. Oppstart utførelse VA strekningen mellom Raglamyr og ny Eikjeveg fremskyndes. Anbudsutlysning settes til første kvartal 2023. Oppstart anleggsarbeider for ny Eikjeveg med planlagt sykkel og gangvei settes til andre halvår 2023. Parallelt gjøres enkle oppgraderinger på dagens Eikjeveg for å bedre trafikksikkerheten. VA-anlegg utføres/bygges samtidig, og i samme trase som sykkel og gangsti.
Det anlegges gruset turvei som toppdekke over VA-anlegget på strekningen mellom Raglamyr og ny Eikjeveg som også gir direkte forbindelse mellom Kolnes og Raglamyr.
Dersom kommunestyret våren 2023 gir sin tilslutning til at Karmøy blir en del av en by-pakke (Haugesund og fastlands Karmøy), og det skulle vise seg at midler fra denne pakken kvalifiserer til finansiering av gang- og sykkelveg langs Eikjevegen, flyttes eventuelt frigitt investeringsramme over til selve Eikjevegen med oppstart anleggsarbeider fra Skrevegen og videre langs nordsiden av idrettsanlegget.
Kommunedirektøren bes synliggjøre dette så snart det blir prinsipielt klart hvorvidt Karmøy kommune blir del av en by-pakke eller ikke. Disse endringene vil skape større etterspørsel og attraktivitet rundt bosetting i området, derfor ber vi kommunedirektøren sluttføre arbeidet med områdeplan for Kolnes ihht forslaget som ble lagt ut på høring i april 2021.
Seniorlandsby Spanne
Igangsette planarbeidet med heldøgns omsorgsplasser på Spanne seniorlandsby, samt utvikling av hele det ekspropierte området på Spanne, så snart som mulig.
Bærekraft
FNs bærekraftsmål er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. Klimaendringer er en av vår tids største utfordring. Bærekraftsmålrapporten viser at Norge har store utfordringer med blant annet å oppnå bærekraftsmål 13; «Stoppe klimaendringene».
Miljøfyrtårn er et konkret og effektivt verktøy for sertifisering og miljøledelse, der formålet er å heve miljøprestasjonene. Karmøy kommune er en Miljøfyrtårn kommune. Vi ønsker at vår kommune intensivere arbeidet med å sertifisere Rådhuset og våre kommunale enheter. Kommunen skal ila 2023 legge en plan for en effektiv prosess i sertifiseringsarbeidet og dermed revitalisere sitt arbeid som Miljøfyrtårn kommune. Slik ønsker vi å bidra og gjøre dette til et av våre lokale grep for å nå målene i «Paris-avtalen».
Barnevern/familie
Barnevernsreformen er en tydeliggjøring av det ansvaret kommunene har for å jobbe forebyggende, for å fange opp de som trenger hjelp, og for å utvikle et hjelpeapparat som er i stand til å sikre alle innbyggerne nødvendig trygghet og støtte.
Målsettingen med barnevernsreformen er å styrke forebyggende arbeid og tidlig innsats. Derfor blir dette også omtalt som en oppvekstreform, fordi det er en tydeliggjøring av ansvaret kommunen har for hele sektoren som angår barn og familier.
Barneverntjenesten jobber med å utvikle nye kommunale tjenestetilbud, og har satt av 50 millioner til investering.
Det forutsettes at kommunestyret får fremlagt en sak som viser hvordan investering i barneverntjenesten planlegger å løse de nye oppgavene, før de kan iverksettes.
Aktivitetskort:
Aktivitetskortet er et kort som gir barn og unge (0-18 år) gratis adgang til kultur- og fritidsaktiviteter. Aktivitetskortet er ment for barn og unge fra lavinntektsfamilier, og i behandlingen av søknaden regnes den samlede inntekten i husholdet fra siste tilgjengelig skattemelding. Husholdet som gjelder er det som barnet, ifølge Folkeregisteret, har fast adresse på. Karmøy kommune vil legge til rette for at det i behandling av søknad kan gjøres skjønnsmessige vurderinger, dersom det foreligger anbefaling fra barneverntjenesten eller NAV.
En trygg digital hverdag
Karmøy kommune skal legge til rette for en trygg digital hverdag for barn og unge. Kommunen skal jobbe med bevisstgjøring rundt temaer som nettvett og skjermbruk. Dette skal gjøres i samarbeid med barn, unge og foresatte. Sammen kan vi skape en trygg hverdag for barn og unge på den digitale arenaen.
Sykepleiere - på legevakt
Budsjettsamarbeidet har funnet rom for å opprettholde 2 sykepleiere på natt på legevakten sånn som i dag. Det er samarbeidspartiene sin intensjon at det i fremtiden også skal være en legevakt sentralt på Karmøys øyside. Vi ser det hensiktsmessig å videreføre drift og sikre våre innbyggere med at det er tilgjengelig mannskap og dekning for alle i akuttfaser.
Digitalisering
Digitaliseringsstrategien som kommunen har arbeidet med i høst vil være retningsgivende for utviklingen i kommunen. Fremtidens digitalisering skal forenkle, understøtte og utvikle effektive arbeidsprosesser, styrke innbyggerdialog med økt åpenhet, tilgjengelighet, medvirkning og ikke minst øke den digitale kompetansen internt og eksternt. Strategien bygger på nasjonale og regionaleføringer og vedtatte overordna kommunikasjonsstrategi. Derfor mener vi at denne strategien må følges opp i årene fremover, ikke bare i 2023, men også videre.
Åkra nye skole
Bygging av ny Åkra skole flyttes frem i tid med oppstart anleggsarbeider i 2025. Det er vedtatt at den nye skolen skal erstatte Ådland skole, Grindhaug skole og Åkra skole. Med god økonomisk styring og planlegging mener vi at kommunen tåler å overstige gjeldsgraden på 41% for en kortere periode under bygging av den nye skolen. Nye Åkra skole gir lavere driftsutgifter som kompenserer for og forsvarer økt lånegjeldsgrad. Kommunestyret bevilger planleggingsmidler i 2025 og investeringsmidler følger fortløpende i påfølgende år.
Skole
Skudenes barneskole skal prioriteres videre på grunn av godt brukt utstyr, skolen har allerede brukere med nedsatt funksjonsevne som krever ekstra tilrettelegging. Mye av skolens uteområde trenger oppgradering, dette gjelder blant annet lekeapparater, gjerder, trapper og ballbaner. Utearealet til skolen vil også tilrettelegges til bruk for mennesker med nedsatt syn. Det vil bli etablert arenaer som muliggjør felles aktivitet for funksjonsfriske elever og elever med nedsatt funksjonsevne. Det er ønskelig å beholde mye av terrengforskjellene, noe som selvsagt gjør arbeidet mer kostnadskrevende.
Likestilling:
Kommunestyret ber kommunedirektøren bruke likestillings- og diskrimineringsloven §26, og kartlegge de faktiske forholdene i kommunen samt foreslå tiltak som motvirker diskriminering. Det bes videre om en årlig redegjørelse for hvordan aktivitets- og redegjørelsesplikten blir fulgt opp.
I løpet av 2023 opprettes et eget likestillings- og diskrimineringsutvalg i Karmøy.
Varmtvannsbasseng - Karmøyhallen
Utarbeide plan til nytt påbygg til Karmøyhallen med universelt utformede garderober, varmtvannsbasseng og et vannlekeanlegg for barn.
Kommunestyre mener det finnes flere gode muligheter for utvikling av bassengavdelingen i Karmøyhallen. Eksempelvis vil et varmtvannsbasseng føre til at vi kan gi fysikalsk behandling, såkalt hydroterapi. Man behøver ikke være svømmedyktig for å delta i slik trening og tilbudet vil være for barn og voksne med behov for bevegelse i varmt vann. Vannets temperatur er minst 34 grader.
Kommunestyre ber om at det ila 2023 utarbeides en prosjektplan og kostnadsoverslag for de ulike mulighetene for garderobe og bassengdelen.
Kollektivtrafikk:
Kommunestyre ber kommunedirektøren ta initiativ til et samarbeid med Rogaland fylkeskommune og Kolumbus med mål om å få på plass en tiltaksplan for å samordne og videreutvikle kollektivtrafikktilbudet i hele kommunen.
Nilsen (H) la frem budsjettforslag på vegne av H, KL, FRP og R.
Kommunestyret vedtar årsbudsjett for 2023 og økonomiplan 2023-2026 slik det fremgår av Kommunedirektørens forslag til årsbudsjett og økonomiplan med følgende endringer som fremgår av kommentarer og tabelloppstillinger nedenfor, fremlagt på vegne av H, KL, FrP og R:
1. OPPRETTHOLDELSE AV TILTAK
1.1 Opprettholde av egenandeler for transport for psykisk utviklingshemmede
En harmonisering av egenandel for transporttjenester for denne gruppen med egenandel for andre grupper, vil med stor sannsynlighet føre til redusert livskvalitet for psykisk utviklingshemmede som har behov for å transporteres til/fra sitt arbeidssted.
Kommunestyret opprettholder egenandelsatser for denne gruppen på 2021 nivå tillagt indeks regulering til 2023. Det legges inn skjønnsmessig til sammen 400.000 for å oppheve harmonisering som er gjort.
1.2 Styrking av Karmøyskolen. Reversere kutt av 12,6 lærerstillinger i barneskolene Flertallet, bestående av Høyre, Karmøylista ,Frp, og Rødt, ønsker å styrke Karmøyskolen og tilbakefører derfor midlene til 12,6 lærerårsverk og reduksjonen pga færre barn i skolen som er foreslått av rådmannen fra og med høsten 2023 I tillegg vil vi opprette 5 stillinger for miljøterapeut i Karmøyskolen
Det er særs viktig med forebyggende arbeid for barn og unge i skolealder, og dette er bl.a. bakgrunn for å reverseres kuttet.
.
1.3 Videreføring av to sykepleiere på natt på Karmøy legevakt
Kommunestyret viderefører to sykepleiere på natt på Karmøy legevakt, av hensyn til den akuttmedisinske beredskapssituasjonen. Det legges inn 2.160.000 kroner4 i hvert av årene resten av perioden.
1.4 Reversering av forslag om omorganisering av ambulerende tjenester.
Kommunestyret vedtar at en ikke samordner miljøarbeidertjenesten/hjemmetjenesten. Foreslåtte sparetiltak i hjemmetjenesten reverseres.
Kommunestyret ber kommunedirektøren om en grundig vurdering av mulighetene for å samordne de ulike kvelds- og nattjenestene slik det antydes m.a. i rapporten fra Rune Devold AS. En bred gjennomgang av alle muligheter for samordning og effektivisering av tjenestene, vil bidra til å sikre brukerne gode tjenester også i årene fremover.
2. NYE TILTAK DRIFT
2.1 Leksehjelp 5.-7.trinn, Pilotforsøk
Siste Kvalitets- og utviklingsmelding har vist behov for å forbedre ferdighetene til elevene i Karmøyskolen for å komme opp på nivå med landsgjennomsnittet. Kommunestyret ber Kommunedirektøren starte opp med et pilotforsøk med leksehjelp for elever på 5- 7. trinn for å få erfaring med dette tiltaket. Tiltaket startes opp fra og med skoleåret 2023-24.
2.2 Hukommelsesteamet styrkes
Hukommelsesteamet er et lavterskeltilbud til innbyggere som har en demens lidelse, eller der en mistenker at en er i ferd med å utvikle demens. Tiltaket vil bidra bl.a. til å avlaste fastlegene i deres arbeid med diagnostisering av pasienter og de kan kurse og sette i gang frivillige, som bidrar i ensomhetsprosjekt overfor demente. Kommunestyret styrker budsjettet for Hukommelsesteamet med 500.000 hvert år.
2.3 Vigsnes grubeområde
Det vises til brev fra Stiftelsen Vigsnes Grubeområde, der de ber om tilskudd på 500.000 kroner til drift av Vigsnes Grubeområde. Kommunestyret ønsker å støtte stiftelsens gode arbeid med ivaretakelse av alle de historiske byggene på området som inngår i den museale og turistrettede virksomheten. Det settes av kr 500.000 for 2023.
2.4 Tilskudd Helganes Motorsenter
Motorsenteret Helganes Motorsenter (interkommunalt idrettsanlegg), som ble bygget for ca 30 år siden, har et stort vedlikeholdsetterslep. Kommunestyret vil honorere det gode arbeidet som gjøres for barn og unge ved motorsportsenteret og fører opp kr 150.000 pr år i ekstra tilskudd.
2.5 Forebygging av selvmord
Karmøy kommune har en nullvisjon mot mobbing. Kommunestyret setter av 200.000 kroner årlig som øremerkes tiltaksprosjekter for forebygging av selvmord. Det skal utarbeides en egen plan for selvmordsforebygging for Karmøy kommune.
2.6 Brukermbud
Kommunestyret oppretter egen stilling som Brukermbud, i utgangspunktet innen pleie-og omsorgstjenestene, men kan ta opp i seg ombud innen andre sektorer. For å ivareta ombudets frie stilling skal ombudet organiseres rett under Kommunedirektøren. Kommunestyret bevilger 750.000. I tillegg forutsettes det at Statsforvalter dekker 30% av stillingen.
2.7 Oppvekstreformen – forebyggende arbeid
Etter ny barnevernsreform tredde i kraft 01.01.2022, er det en forskyvning av ansvaret for forebyggende arbeid med barn- og unge fra barnevernet til andre tjenester. Det skal forebygges mer og tidligere i samtlige tjenester og det oppfordres til flere lavterskeltilbud. Kommunestyret styrker lavterskel tilbud for ungdom ved å øke den årlige bevilgningen til Ung arena (tidligere Møteplassen), med 2 millioner årlig.
2.8 Erfaringskonsulent rus/psykiatri
Erfaringskonsulent bruker sine egne erfaringer som bruker eller pårørende innen helse- og omsorgstjenester. Det å møte noen som har vært gjennom lignende utfordringer selv, kan være til stor nytte for en som trenger hjelp i dag.
Kommunestyret bevilger kr 600.000 for å få på plass en erfaringskonsulent innen området rus/psykiatri.
2.9 Nytt Omsorgsenter på Norheim
Arbeid med nytt omsorgssenter på Norheim startes opp umiddelbart. Det utarbeides en skisse for helhetlig og faglig optimal utnyttelse og utvikling av hele området rundt Norheim bu- og behandlingsheim. Det utarbeides en oversikt over naturlig erverv i området. Området på Spanne vil, når det er ervervet, kunne brukes til ulike utbyggingsformål og det bør ligge godt til rette for medvirkning fra private utbyggere.
2.10 Støtte til matutdeling Frelsesarmeen Karmøy
Vi har i den senere tid sett en markant økning i antall personer som står i kø for å skaffe seg mat. Frelsesarmeens arbeid er basert på frivillighet og på donasjoner. Deres arbeid støttes med 100.000 i 2023
2.11 Strømstøtte til private husholdninger
Strømstøtte til private husholdninger er varslet ferdig ut 2023. Det utarbeides en modell for strømstøtte for private husholdninger, og denne modellen skal være klar dersom energisituasjonen endrer seg til negativt utfall for våre innbyggere som trenger det mest
2.12 Bruk av Havbruksfondet
Havbruksfondet er frie midler som Karmøy får for å legge til rette for oppdrettsnæringen. Det vil være naturlig å gi noe tilbake til kysten ved å bruke av fondet til diverse miljøtiltak, som for eksempel opprydding av søppel, forhindre «spøkelsesfiske» m.m.
2.13 Forebygging sykefravær
Det innhentes anbud våren 2023 der arbeidstøy vurderes opp mot HMS sammen med
Hovedverneombudet i kommunen.
2.14 Ambisjonsnivå i VAR / Kommunale avgifter
Mange innbyggere opplever at det er utfordrende tider med økende utgifter på mange områder. Karmøy kommune må bidra der en kan for å gjøre hverdagen best mulig for alle, og sikre at de som har minst ikke får det vanskeligere.
I Kommunedirektørens forslag til budsjett, planlegges det med økte kommunale avgifter. Kommunedirektøren bes om å justere ambisjonsnivået i planlagte prosjekter og oppgaver, blant annet drikkevannsplan, for å holde kommunale avgifter på lavest mulig nivå
.
2.15 Planlegge legevakt på Vea
Regulering av ny brannstasjon på Vea er i gang.
Reguleringsplanen inneholder allerede legevakt, men det gjør ikke ambulanse og politi.
Kommunedirektøren skal i videre utredning med ny brannstasjon inkludere i planene ny legevakt og mulighetene for ambulanse og politi
2.16 Tilskudd til Dyrebeskyttelsen
Kommunestyret tildeler Dyrebeskyttelsen i Karmøy kr 80.000 for 2023 og resten av perioden
som tilskudd for deres gode arbeid for bedre dyrevelferd i kommunen.
2.17 Pollineringstiltak i kommunen, etablering av blomstereng
God kunnskap er grunnleggende for å sette i gang treffsikre og kostnadseffektive tiltak som sikrer levedyktige bestander. Kommunestyret vil legge til rette og etablerer blomsterenger for pollinerende insekter vår 2023. Det settes av 20.000 kroner for hvert år i perioden.
2.19 Strømavtale
Det er åpnet for at en kan inngå fastpris avtale for å sikre en lavere strøm kostnad en det en har i
dag.
Kommunedirektøren skal innhente pristilbud for å sikre kommunen en langt gunstigere avtale enn
det som det er tatt utgangspunkt i kommunedirektørens budsjett forslag.
2.20 Ekstern revisjon
Karmøy kommunestyre gjør vedtak om å sette i gang en prosess med sikte på å få bedre kontroll over kommuneøkonomien. Det inviteres til et prosjekt med analyse av vår drift opp mot tilsvarende
kommuner med sikte på å hente ut "best practice" erfaringer fra de som drifter bedre på drift enn vår kommune. Rådmannen blir bedt å fremme sak med forslag til mandat, utlysning av ekstern analyseoppdrag. Rådmannen bes søke Statsforvalteren om tilskudd til å gjennomføre
handlefrihetsprosjektet
2.21 Dyrevelferdsplan
Karmøy kommune ønsker å sikre god dyrevelferd, derfor lager vi en dyrevelferdsplan.
Karmøy kommune arbeider med en dyrevelferdsplan for å sikre alle dyr i kommunen et godt liv. Vi ønsker at planen skal bidra til å trygge innbyggere som eier og møter dyr i sin hverdag, at de vet hvor de kan oppsøke hjelp og hvordan en skal forholde seg i vanskelige situasjoner der dyr lider. Planen gjøres i samarbeid med aktuelle organisasjoner som arbeider for dyrevelferd,som Dyrebeskyttelsen avd Haugaland og faginstanser som til daglig møter dyr i nød og planen sendes derfor ut på høring for innspill før endelig vedtatt plan.
Planen behandles politisk våren 2023.
2.22 Kreftomsorg Rogaland
Kreftomsorg Rogaland
Vi ser at kreftstatistikken ikke tar juleferie.
Kreftomsorg Rogaland ( KOR)er en unik organisasjon som gir støtte gjennom samtale, rådgivning og veiledning til kreftrammede og berørte. Dei tilbyr også sosiale aktiviteter for barn og voksne. I KOR møter du erfarne fagpersoner som er medmennesker med tid og kompetanse for individuelle samtaler, parsamtaler, familie og barn. Dette gjelder den som er syk, pårørende, etterlatte eller for dem som møter kreftberørte i sitt arbeid/ verv. KOR samarbeider tett med kreftkoordinator i Karmøy, med samtaler, kartlegging av nettverk som blant annet kan avlaste foreldre med omsorgsoppgaver.
Dette for å gjøre en utrygg situasjon mer forutsigbar for foreldre og barn.
2.23 Evaluering av skole ipad
Det settes både forventninger og krav til barn i barneskolen, og da en er opptatt av at når nye læringsplattformer kommer i bruk i barneskolen så forventer vi at disse på lik linje med skolebøker kvalitetssikres og alderstilpasses.
Karmøy kommune evaluerer iPad ordningen elevene i dag har på skolene, og de
Teknologiske løsninger skal inkludere brukermedvirkning med elever, lærere og foreldre. Det ses spesielt på belastning for nakke, fingre, syn, skriveferdigheter, læringsutbytte og foreldres opplevelse av lekser i hjemmet ved bruk av iPad.
2.24 Lekkasjereduksjon / Installasjon vannmåler:
Innbyggerne i Karmøy betaler i dag for all vann som er behandlet inkludert tap i lekkasjer etc. Kommunen ønsker å sette inn elektroniske vannmålere i alle ca. 15000 boliger som er i Karmøy. En slik installasjon vil komme på ca. 8000 per bolig med en antatt nedskriving på 10 år. Da må målere igjen byttes ut for antatt 120 millioner. Dette vil påføre innbyggerne en ekstra utgift på 800 kr per år over en 10 års periode. I tillegg så kommer den databaserte administrasjonen av dette. For eldre hus (som er ca. 70 % av boligene) så vil innbyggerne i tillegg få en ekstra utgift på 10 til 15 000 kroner som belastes bo enheten direkte. Dette er pga. installasjon av trykk justerings ventil og ekspansjons tank. Eldre boliger har ikke dette. Vi vil spare innbyggerne for dette, og legger installasjon av vannmålere for private boenheter på is inntil man har en stabilisering av energi, rente og prisstigning. Dette er ikke utgifter som innbyggerne og familie økonomien kan absorbere i dag. I tillegg vil dette redusere kommunens administrasjons og drifts utgifter.
2.25 Næring
Det er viktig at kommunen spiller aktivt på lag med næringslivet og innbyggerne i kommunen for å stimulere til fortsatt utvikling av arbeidsplasser innen ulike typer næringer. Det er flere ansatte i kommunen som har arbeidsoppgaver rettet inn mot næringslivet, eksempelvis reiselivsrådgiver. Kommunestyret mener det er viktig at samarbeidet på næringsområdet styrkes og at det samhandles bedre på tvers av organisasjonen.
Det må defineres færre og klarere mål, og disse måles og evalueres jevnlig. Alle rapporter og planer rulleres og måles.
Alle kommunens investeringer vurderes opp mot samfunnsnytteverdi, mål som er satt, privat
investeringslyst, osv. Dette måles kontinuerlig og evalueres. Hvilken effekt gir hver investert krone på våre målsettinger?
Karmøy er en lavinntektskommune med en aldrende befolkning og lav verdiskapning pr
innbygger. Kommunestyret ber Kommunedirektøren undersøke hva som skal til for å tiltrekke attraktive innflyttere og skattebetalere.
2.24 Levende bygder / Byutvikling
Karmøy kommune består av tre vitale byer og mange levende bygder og lokalsamfunn, der
innbyggerne trives og opplever å ha god livskvalitet. Hvert sted har sin identitet og særegenhet som er viktig å bevare og videreutvikle. Byene må utvikles med tanke på besøksattraktivitet for handel, bruk av offentlige tjenester og ellers gode opplevelser. Kommunen skal etterstrebe god dialog og samhandling med de ulike stedenes innbyggere, næringsforeninger, foreninger og lag. Dugnadsånden i Karmøysamfunnet er stor i både bygd og by, og kommunen skal verdsette gode initiativ som fører til en bedre hverdag for en eller flere innbyggere, for eksempel etablering av møtesteder. Flest mulig innbyggere skal oppleve å være inkludert i sitt bosamfunn, og målet er at ingen skal etterlates i utenforskap.
2.25 Fastleger
Fastlegekrisen er mer kritisk enn noen gang. Kommunestyret ønsker at det skal vurderes oppretting av kommunale legesenter i alle soner, hvor nullavtaler er den nye normen. Nå verserer det individuelle avtaler som er svært lukrative, mens andre går på relativt magre fastlønnsavtaler. Forskjellsbehandling skaper dårlig stemning. Nå er det på tide å tenke helhetlig, og skape en primærhelsetjeneste for fremtiden.
3. INVESTERINGSTILTAK
3.1 Åkra skole fremskyves
Bygging av ny skole på Åkra til erstatning for den over 100 år gamle Åkra skole ble
vedtatt i 2022. Bygging av skolen fremskyves med mål om ferdigstillelse til skolestart i
2027.
3.2 Ny Eikjeveg, Kolnes
Bygging av ny Eikjeveg, fra Skrevegen til planfritt kryss ved Ørpetveit, har lenge vært på planene, spesielt siden dette var omtalt i forarbeidene til nåværende Haugalandspakke i 2004. Det settes av totalt 255 millioner (inklusive tidligere avsetninger) kroner til prosjektet i tråd med kostnadskalkyler slik det fremgår fra tidligere kalkyler. Det bygges gang-/sykkelveg frem til Ørpetveitkrysset som en del av den nye Eikjevegen. Oppstart planlegging i 2023, med ferdigstilling i 2026. Ved bygging av ny Eikjeveg legges det til rette for tilknytning av Døle-området som snarest bør få en sikrere tilknytning til E134 enn ved Skre-krysset i dag. Dette også i tråd med reguleringsplanen for den nye Eikjevegen.
3.3 V/A- anlegg Kolnes til Raglamyr
Det etableres nytt V/A-anlegg fra Kolnes til Raglamyr. Fra Raglamyr føres avløpsvannet langs eksisterende ledningsanlegg til Norheim, og via tunnel frem til felles renseanlegg ved Årabrot i Haugesund. V/A-anlegget forutsettes bygget i g/s-traseen i ny Eikjevei, frem til et punkt det det tar av fra veitraseen og går til Raglamyr. Over grøftetraseen til denne delen av V/A-anlegget etableres det gruset gang/sykkelveg.
I utredningen av nye bompengepakker på Haugalandet har Karmøy kommune tatt forbehold om utstrekning av området på fastlandet som eventuelt kan inngå i en «bypakke» for Haugesundsområdet. Dersom forhandlinger gir at Kolnesområdet inngår i en slik bypakke, vil det arbeides for at gang-/sykkelvegen blir helt eller delvis finansiert av bypakkemidlene.
V/A- anlegget forutsettes finansiert ved rammeplaner selvkostområdet for Vann og Avløp.
3.4 Områdeplan Kolnes
Det er tidligere startet opp områdeplan for Kolnesområdet. Denne planen har vært til behandling i utvalg for Teknisk og Miljø, men har midlertidig blitt stanset fra videre behandling. Kommunestyret ber rådmannen prioritere behandlingen av den fremlagte områdeplanen for Kolnesområdet, slik at dette arbeidet kan resultere i at Kolnes får utviklet «sentrum» i dette området, blant annet for å legge til rette for nærbutikk og andre sosiale funksjoner i sentrum.
3.5 Kommunale boligfelt
Vi ser at andre kommuner på Haugalandet har større tilflytning en hva Karmøy har.
Kommunale tomter som legges ut for salg, har vist seg å være svært populære, og selges fort.
Det er et mål for kommunen å legge til rette for at folk ønsker å bo i Karmøy, både de som
allerede er Karmøybuer og folk utenfor Kommunen.
Karmøy skal være en attraktiv kommune å bo i, og det skal jobbes for å øke innbyggertallet.
Alle tomter som legges ut, skal være tilgjengelige for alle innbyggere – ikke bare de som allerede
er Karmøybuer.
Kommunestyret ber Kommunedirektøren, i arbeidet med utarbeidelse av ny arealdel av
kommuneplan, legge til rette for kommunale boligtomter i alle soner. Det settes av 10 millioner
kroner årlig til dette formålet. Det har over tid vært en del etterspørsel etter kommunale boligtomter.
3.5 Barnevernsinstitusjon på Stokkastrand
Foreslått barnevernsinstitusjon utgår. Kommunestyret ber Kommunedirektøren arbeide
med andre og bedre egnede tiltak for å følge opp Oppvekstreformen.
3.7 Økt utbytte fra Haugaland Kraft
På grunn av høye strømpriser den siste tiden forventes høyere utbytte fra Haugaland Kraft. Kommunestyret legger til grunn at det kan tas ut 60 mill. Kroner i ekstraordinært utbytte i 2023, utover Kommunedirektørens forslag.
3.8 Seniorlandsbyen på Spanne
Kommunestyret ber Kommunedirektøren prioritere arbeidet med erverv av Seniorlandsbyen på Spanne, for å få fortgang i prosjektet. Det er stort behov for å få på plass sykehjemsplasser og omsorgsboliger på fastlandssiden.
3.10 Offentlige anskaffelser
Kommunedirektøren bes intensivere arbeidet med oppdatering av personell som arbeider med offentlige anskaffelser, dette med tanke på nye krav som sette fra overordnede myndigheter (bærekraft, klima, grønt skifte osv.). Det er særdeles viktig å få med lokalt næringsliv i slik kursvirksomhet, slik at de er best mulig rustet til å delta i anbudsrunder når kommunene på Haugalandet lyser ut anbud på byggeoppdrag og tjenester. Det bør være tett dialog med lokalt næringsliv for å legge til rette at flest mulig av offentlige innkjøp og investeringer (kommune og kommunaleide selskaper) blir lokale, innovative, smarte og bærekraftige.
3.11 Salg av kommunale bygg og eiendom
Etter hvert som kommunen bygger nytt, blir det stående en del bygningsmasse som ikke
brukes. Kommunedirektøren bes identifisere all bygningsmasse som står
ubenyttet og foreslå hvilke eiendommer som kan benyttes til nye påtenkte tiltak. Dette
slik at denne kapitalen kan inngå i nye investeringstiltak, og derigjennom redusere behov for
låneopptak. Videre bes kommunedirektøren raskt hvilke bygningsmasse som kan avhendes.
3.13 Bolig- og arealstrategi
Kommunestyret ønsker at eksisterende innbyggere og potensielle innflyttere i stor grad skal ha mulighet til å etablere seg på det stedet i kommunen der de selv ønsker å bo, og dermed ta hele kommunen i bruk til boligformål. Kommunen har stor respekt for den enkeltes valg for å oppnå god helse og livskvalitet. Utvikling av boligarealer har de siste årene stort sett vært overlatt til private utbyggere. Kommunen må fremover gjøre relevante tomter byggeklare i kommunal regi, ettersom det er stor etterspørsel etter kommunalt byggemodnede tomter. Områder som i dag er satt av til landbruk, natur og friluftsliv (LNF områder) skal i størst mulig grad vernes om, da det er viktig for kommunen å bevare jord til matproduksjon og friluftsområder til benyttelse for både mennesker og dyr. Ovennevnte skal gjenspeiles i kommunens arealstrategi og i det videre arbeidet med kommunens nye arealplan.
3.14 Energi/miljø
Etter mange års forskning og installasjon av solcellepaneler for strømproduksjon, har prisen på denne typen fornybar energi blitt billigere slik at det etter hvert har blitt mulig for folk flest å ta seg råd til installasjon av solcellepaneler i hus og hytter for å produsere deler av sitt strømbehov selv.
Kommunestyret forutsetter at Kommunedirektøren vurderer bruk av solcelle-paneler i alle nye byggeprosjekter og fornyingsprosjekter, for å ta i bruk fornybar og kostnadseffektiv strømproduksjon der det ligger til rette for det.
Votering
Innstillingen fra kommunedirektøren fikk 0 stemmer, og falt.
Fellesforslag fremsatt av Andersen (AP) på vegne posisjon AP, KRF, SP, MDG, SV og V ble vedtatt med 24 stemmer (8 AP, 5 KRF, 5 SP, 2 MDG, 2 H, 1 SV og 1 V).
Fellesforslag fremsatt av Nilsen (H) på vegne av H, KL, FRP og R fikk 21 stemmer (8 H, 6 KL, 6 FRP, 1 R), og falt.
1. Karmøy kommune vil bosette opp til 280 flyktninger i 2023. Disse kommer fra Ukraina og andre konfliktområder. Dette er i henhold til anmodningen fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi).
2. Karmøy kommune vil allerede ved oppskalering av tjenestene knyttet til flyktningarbeid planlegge hvordan nedskalering best kan foregå.
3. Karmøy kommune er positive til å bosette personer med komplekse, helserelaterte behov som kan føre med seg langvarig kommunal oppfølging. Vurdering av kapasitet gjøres administrativt i hver enkelt sak.
4. Kostnadene til bosetting av flyktninger forutsettes dekket av overføringer og tilskudd fra staten. Budsjettering gjøres etter delegasjonsfullmakt på bosettingsbudsjettet.
5. Kapasiteten i de ulike tjenestene på bosettingsområdet er usikre. Ved en eventuell tilleggsanmodning, vil Karmøy kommune gjøre en ny vurdering av mulighetene for å bosette flere enn kommunen er anmodet om per i dag.
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Habilitet
Ve (SP) redegjorde for sin habilitet, og viste til at han er gift med ei som driver en privat barnehage som var berørt av streiken.
Håstø (FRP) redegjorde for sin habilitet, og viste til at hun er ansatt i barnehage som ble berørt av streiken.
Thorheim (KL) redegjorde for sin habilitet, og viste til at han er styreleder i barnehage som ble berørt av streiken.
Medhaug (H) redegjorde for sin habilitet, og viste til at han er styreleder i barnehage som ikke ble berørt av streiken, og som tilhører et annet tariffområde.
Alsaker (H) viste til at han er styremedlem i privat barnehage som ble berørt av streiken.
Ve (SP), Håstø (FRP), Thorheim (KL), Medhaug (H) og Alsaker (H) fratrådte.
Ve (SP) enstemmig erklært habil.
Håstø (FRP) ble erklært habil mot 1 stemme (1 FRP).
Thorheim (KL) enstemmig erklært inhabil, jf. fvl § 6 (1).
Medhaug (H) enstemmig vurdert habil.
Alsaker (H) enstemmig erklært inhabil,
Ve (SP), Håstø (FRP), Medhaug (H) tiltrådte.
43 representranter til stede.
Vararepresentant Vikshåland (H) tiltrådte.
44 representanter til stede.
Realitetsbehandling
Votering
Innstillingen fikk 13 stemmer (8 AP, 2 KRF, 1 MDG, 1 SV, 1 V), og ble dermed nedstemt.
Vikshåland (H) fratrådte.
Thorheim (KL) og Alsaker (H) tiltrådte.
45 representanter til stede før behandling av sak 137/22.
Karmøy kommunestyre slutter seg til rammene for bypakke for byområdet Haugesund – fastlands Karmøy, og ønsker at Karmøy kommune skal være part i bypakken, sammen med Haugesund kommune og Rogaland fylkeskommune.
Karmøy kommunestyre tar til etterretning fremlagt informasjon om status i arbeidet med ny bompengepakke for FV547 og E134 med ny Karmsund bro. Kommunestyret ber om at det videre utredningsarbeidet for FV547 gis høy prioritet.
Innstillingen ble vedtatt med 37 stemmer mot 8 stemmer (6 FRP, 1 R, 1 SP).
Karmøy kommunestyre vedtar eierskapsmelding med retningslinjer og prinsipper for utøvelse av eierskap i Karmøy kommune, (del 1 og del 2).
Karmøy kommunestyre tar rapport om selskapsoversikt til etterretning, (del 3).
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Karmøy kommunestyre vedtar å beholde kommunevåpen og tidslinje uendret. Videre arbeid med visuell identitet termineres.
Gaard (H) fremmet følgende fellesforslag på vegne av Gaard (H) og Thorheim (KL):
Karmøy kommunestyre vedtar å beholde kommunevåpen og tidslinje uendret. Videre arbeid med visuell identitet termineres.
Bjelland (AP) fremmet følgende utsettelsesforslag:
Karmøy arbeiderparti ber om at saken utsettes inntil vi kjenner grunnlaget for kostnadene rundt endringen, samt at det blir lagt frem en sak der en får stemt over hvilke symboler en ønsker å ha med i tidslinjen vår.
Votering over utsettelsesforslag:
Utsettelsesforslaget fikk 18 stemmer (5 H, 5 FRP, 6 AP, 1 MDG, 1 SV), og falt.
Saken ble tatt opp til realitetsbehandling.
Votering:
Fellesforslag fremsatt av Gaard (H) på vegne av H og KL vant frem med 25 stemmer (7 H, 6 KL, 6 FRP, 2 AP, 1 R, 1 MDG, 1 SP, 1 KRF), mot 20 stemmer for innstillingen.
Tatt til etterretning.
045/22, Oversendelsesforslag fra kommunestyret 17.10.22
046/22, Sluttleveranse - mulighetsstudien fv. 547 Åkra sør - Helganesvegen
047/22, Notat til sak 114/22 og sak 115/22 om lån til Karmsund Lufthavn Invest AS - Haugesund Lufthavn Karmøy
048/22, Møteprotokoll eierskapsutvalget - 27.01.2021
049/22, Møteprotokoll eierskapsutvalget - 23.03.2021
050/22, Møteprotokoll eierskapsutvalget - 26.01.2022
051/22, Møteprotokoll eierskapsutvalget - 22.03.2022
052/22, Møteprotokoll eierskapsutvalget - 28.04.2022
053/22, Møteprotokoll eierskapsutvalget - 15.08.2022
054/22, Møteprotokoll eierskapsutvalget - 21.09.2022
055/22, Møteprotokoll eierskapsutvalget - 25.10.2022
Oversendelsesforslag fremsatt av Alsaker (H) ble oversendt formannskapet uten realitetsbehandling.
Kan Kommunedirektøren, ta initiativ til en frivillighetens dag/helg i Karmøy kommune i 2023
Oversendelsesforslag fremsatt av Krog (MDG)
Administrasjonen bes undersøke mulighetene for å inngå en avtale om reparasjoner av digitalt utstyr, slik som skjermbytte på kommunalt eide iPader- og pc’er, o.l.
Krog fremmet sine spørsmål under PS 133/22: Lån til Karmsund Lufthavn Invest AS - Haugesund Lufthavn Karmøy.
1. Alsaker (H) fremmet følgende oversendelsesforslag:
Kan Kommunedirektøren ta initiativ til en frivillighetens dag/helg i Karmøy kommune i 2023
Oversendelsesforslaget ble oversendt formannskapet uten realitetsbehandling.
2. Krog (MDG) fremmet følgende oversendelsesforslag:
Administrasjonen bes undersøke mulighetene for å inngå en avtale om reparasjoner av digitalt utstyr, slik som skjermbytte på kommunalt eide iPader- og pc’er, o.l.
Oversendelsesforslaget ble oversendt formannskapet uten realitetsbehandling.
Karmøy kommunestyre godkjenner rådmannens innstilling i framlagte spesifiserte søknad om overføringer av ubrukte driftsmidler fra 2022 til 2023. Det forutsettes budsjettdekning ved regnskapsavslutningen for 2022 og at midlene registreres som budsjettreguleringsposter i 2023.
Alle øremerkede tilskudd fra stat, fylkeskommune, kommune eller andre som ikke er benyttet ved årets utgang overføres til 2023 – inklusive eventuell ubrukt kommunal andel.
Eventuelle ubrukte midler og bevilgninger som blir gitt i kommunestyret 12.12.2022 overføres til 2023 dersom de ikke blir benyttet innen årets utgang.
Fra og med 2023 tas ubrukte øremerkedemidler ut av saken om søknad om overføring av ubrukte midler til neste år.
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Politiker | Parti | Medlemstype | E-Post |
---|---|---|---|
Jarle Nilsen | Arbeiderpartiet | Ordfører | jarle.nilsen@karmoy.kommune.no |
Alf Magne Grindhaug | Kristelig Folkeparti | Varaordfører | amg02@karmoy.kommune.no |
Svanhild I. Lygre Andersen | Arbeiderpartiet | Medlem | svanhild@gmail.com |
Veronika B. Brekke Jakobsen | Arbeiderpartiet | Medlem | veronika.brekke.jacobsen@haugnett.no |
Siv J. Storesund | Arbeiderpartiet | Medlem | sivstoresund@hotmail.com |
Stine Karin Bjelland | Arbeiderpartiet | Medlem | stine_bjelland@hotmail.com |
Inger Elise Netland Kolstø | Arbeiderpartiet | Medlem | ingerelisekolsto@gmail.com |
Ruth Mariann Hop | Arbeiderpartiet | Medlem | ruth_mariann_hop@hotmail.com |
Rune Midtun | Fremskrittspartiet | Medlem | rune.midtun73@gmail.com |
Veronica Helen Ørpetvedt | Fremskrittspartiet | Medlem | oerpetvedt@gmail.com |
Geir Aarvik | Fremskrittspartiet | Medlem | mail@gamarin.no |
Per Inge Sjurseth | Fremskrittspartiet | Medlem | pisjurseth46@gmail.com |
Nina Ve | Høyre | Medlem | Nina.ve.sebo@skole.rogfk.no |
Tor Kristian Gaard | Høyre | Medlem | torkgaard@hotmail.com |
Aase Simonsen | Høyre | Medlem | aase.simonsen@haugnett.no |
Randi Wisnæs | Høyre | Medlem | randi.wisnaes@gmail.com |
Jan Birger Medhaug | Høyre | Medlem | jan.birger.medhaug@gmail.com |
Roald Alsaker | Høyre | Medlem | roald.alsaker@gmail.com |
Ole Kristian Nilsen | Høyre | Medlem | nilsen.kristian.ole@gmail.com |
Geir Harald Skorpe | Høyre | Medlem | geir.harald.skorpe@solstad.com |
Kenneth Halleland | Høyre | Medlem | kenneth@energilogistikk.no |
Helge Thorheim | Karmøylista | Medlem | hthorhei@online.no |
Susan Elin Borg | Karmøylista | Medlem | susan.elin.borg@gmail.com |
Lillian Levik Løndalen | Karmøylista | Medlem | lillian_1969@hotmail.com |
Trygve Hagland | Karmøylista | Medlem | thagla@broadpark.no |
Tor Inge Melhus | Karmøylista | Medlem | tor@zeit.no |
Per Magnus Mannes | Karmøylista | Medlem | per.magnus.mannes@karmoylista.no |
May Synnøve Rygh | Kristelig Folkeparti | Medlem | maysynnove@hotmail.com |
Josefine Anna Halvorsen | Kristelig Folkeparti | Medlem | josefinehalvorsen@gmail.com |
Johnny Stangeland | Kristelig Folkeparti | Medlem | joh-sta@online.no |
Mads Pedersen | Kristelig Folkeparti | Medlem | madpee@gmail.com |
Nils Wergeland Krog | Miljøpartiet De Grønne | Medlem | nilswkrog@gmail.com |
Dag-Helge Rønnevik | Miljøpartiet De Grønne | Medlem | daghelgerh@hotmail.com |
Marianne Sol Levinsen | Rødt | Medlem | mariannesol1@hotmail.com |
Robin Hult | Senterpartiet | Medlem | robin.hult@haugnett.no |
Tor Asle Grønningen | Senterpartiet | Medlem | torasle@hagia.no |
Wenche Lindtner | Senterpartiet | Medlem | wli@karmoy.kommune.no |
Jens Inge Ve | Senterpartiet | Medlem | jens.inge.ve@hydro.com |
Ragnar Vikshåland | Senterpartiet | Medlem | ragnviks@gmail.com |
Hilde Karine Slotnes | SV-Sosialistisk Vensteparti | Medlem | hilde.slotnes@fo.no |
Asbjørn Eik-Nes | Venstre | Medlem | asb-eik@online.no |
Silje K. Husebø | Arbeiderpartiet | Varamedlem | siljehusebo@gmail.com |
Kenneth Lodden | Fremskrittspartiet | Varamedlem | kenlo@biomar.no |
Monika Håstø | Fremskrittspartiet | Varamedlem | monster.momi@gmail.com |
Erlend Nilsen | Høyre | Varamedlem | erlend.nilsen@k-kompetanse.no |
Kenneth Ferkingstad (Ikke møtt) | Høyre | Nestleder | k.fe@live.no |
John K. Holvik (Ikke møtt) | Arbeiderpartiet | Medlem | john.holvik@haugnett.no |
Bente B. Tjøsvoll (Ikke møtt) | Fremskrittspartiet | Medlem | kunmeg@live.no |
Øyvind Vaksdal (Ikke møtt) | Fremskrittspartiet | Medlem | oyvind.vaksdal@outlook.com |
Dag Inge Aarhus (Ikke møtt) | Høyre | Medlem | dagaarhus@hotmail.no |