Her får du mer informasjon om møtet i Hovedutvalg helse og omsorg den 19.01.2022, som saksliste, sakskart, protokoll og liste over frammøtte representanter.
 
Clear
     
 

Møte i Hovedutvalg helse og omsorg den 19.01.2022

Hovedutvalg helse og omsorg
19.01.2022 17:00 - 23:00
Utvalg:Hovedutvalg helse og omsorg
Dato:19.01.2022 17:00 - 23:00
Møtested:Teams
Status:Møtet er ferdig protokollert
Sakskart:Innkalling - Hovedutvalg helse og omsorg - 19.01.2022 (Hoveddokument)
Møteprotokoll:Protokoll - Hovedutvalg helse og omsorg - 19.01.2022 (Hoveddokument)

Saksliste

  • Budsjett 2022 – helse- og omsorgsetaten Hoveddokument 901KB
    Brevdato: 10.01.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: stab helse- og omsorgssjef
    Saksbehandler: Andreas Voraa

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Hovedutvalg helse ogomsorg vedtar budsjett 2022 for helse- og omsorgsetaten, jf. saksutredningen nedenfor.



    Behandling

    Innstilling enstemmig vedtatt.

  • Oversendelsesforslag kommunestyret 15.11.2021 Hoveddokument 1 018KB
    Brevdato: 01.12.2021
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: politisk sekretariat
    Saksbehandler: Lene Yvonne Kvilhaug

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Forslaget ble tatt til etterretning.



    Behandling

    Hop (Ap) foreslo at saken ikke tas opp til behandling, men tas til etterretning.

    Forslaget fremsatt av Hop(Ap) ble vedtatt med 6 stemmer mot 3 stemmer (KL 2, H1).

  • Krisesenter vest IKS - bygging av nytt samlokalisert bygg Hoveddokument 2MB
    Brevdato: 09.01.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: stabssjef
    Saksbehandler: Øystein Hagerup

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Krisesenter vest IKS skal gi et helhetlig og trygt døgn- og dagtilbud til alle innbyggere i kommunen uavhengig av kjønn, alder og tilleggsproblematikk innen rus, psykiatri eller funksjonsnedsettelser

    1. Karmøy kommune slutter seg til planer for bygging av nytt samlokalisert krisesenter med premisser slik det fremgår av saken. Kommunestyret ber om at det arbeides videre med prosjektet.

    2. Kommunestyret ber om at styret for Krisesenter Vest IKS fremmer sak til kommunestyret i de enkelte kommunene innen juni 2022. I dette inngår også anbefaling av lokasjon.

    3. Karmøy kommunestyre ber selskapet gjøre en evaluering av dagens tilbud til ulike brukergrupper, og bruken av disse.

    4. Karmøy kommunestyre ber selskapet jobbe videre med å se på muligheter for å redusere kostnader, herunder kritisk vurdere romprogram, byggutforming og mulige effektiviseringsgevinster med mål om at totalkostnadene for kommunene ikke økes.



    Behandling

    Innstilling enstemmig vedtatt.

  • Omgjøring av aktivitetstilbudet i ROP-tjenestene til lavterskeltilbud Hoveddokument 755KB
    Brevdato: 11.01.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: helse og omsorg - utvikling og ressurs
    Saksbehandler: Benedicte Hasselquist

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Hovedutvalg helse- og omsorg vedtar at aktivitetstilbudene i ROP-tjenesten skal være tilgjengelig for alle innbyggere i Karmøy kommune som ønsker å benytte seg av dette, og gis som et lavterskeltilbud uten krav om søknad- og vedtaksbehandling.



    Behandling

    Innstilling enstemmig vedtatt.

  • Samlesak for spørsmål Hoveddokument 1MB

    005/22 - 22/2117 - Samlesak for spørsmål

    Journaldato: 12.01.2022  1 dokument
    Brevdato: 12.01.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: politisk sekretariat
    Saksbehandler: Lene Yvonne Kvilhaug

    Dokumenter

     

    Behandling

    - Spørsmål 1 fremsatt av Lillian Levik Løndalen (KL):
    For å gjør kommunikasjonen både sikrere og mer miljøvennlig ønsker vi i Karmøylista at kommunen skal ta i bruk eDialog for innsending av opplysninger til kommunen. Flere kommuner har tatt dette i bruk og en ser at dette forenkler dialogen mellom ulike samarbeidspartnere.Viser her til miljø fyrtårn som fremhever at reduksjon av unødig papiravfall er et enkelt og økonomisk miljøtiltak. I tillegg reduseres behovet for postgang med den forurensningen dette medfører.Dette fremkommer også i bærekrafts mål 12, punkt fem om å redusere avfallsmengden.


    Kommunalsjef helse og omsorg, Nora Olsen-Sund, viste til at man allerede har begynt å se på en løsning med e-dialog og at dette vurderes implementert. I barnevernet har man også fått nytt fagsystem som skal gjøre kommunikasjon enklere.


    - Spørsmål 2 fremsatt av Lillian Levik Løndalen (KL):
    Vi i Karmøylista vi be om en redegjørelse for om folkehelse koordinator og SLT koordinator fortsatt arbeider tilnærmet fulltid med smittesporing.

    Kommunalsjef helse og omsorg, Nora Olsen-Sund, viste til at man i høst begynte nedbemanningen av koronasenteret da man trodde man så en ende på pandemien. Da smitten igjen økte opp mot jul måtte man foreta nyrekruttering til koronasenteret. I den sammenheng var det behov for ekstra personell inn mot smittesporing. SLT-koordinator og folkehelsekoordinator ble i den sammenheng brukt til dette arbeidet sammen med mange andre. Det er nå ansatt nye persone, slik at SLT-koordinator og folkehelsekoordinator skal stort sett være tilbake i vanlig arbeid.

    - Spørsmål 3 fremsatt av Lillian Levik Løndalen (KL):
    Vi i Karmøylista ønsker en oppdatering på seniorlandsbyen på Spanne. Er det foretatt et forprosjekt eller vurderes det andre alternativ?

    Kommunalsjef helse og omsorg, Nora Olsen-Sund, viste til at man avventer skjønnsforhandlingene som er satt til 22.03-24.03. Videre sees det på behovet i forhold til helse- og omsorgstjenester i kommunen totalt sett.


    - Spørsmål 4 fremsatt av Veronica Helen Ørptvedt (FrP):
    Ber om en oversikt over tjenesteområder samt kostnader for innleide av eksterne tjenester innen helse og omsorg.

    Kommunalsjef helse og omsorg, Nora Olsen-Sund, orienterte om at det ikke har blitt benyttet bemanningsbyrå i fjor, men at dette er gjort tidligere år for å dekke legebehovet. Det er imidlertid brukt konsulenttjenester til rekruttering i helse og omsorg, blant annet til rekruttering av helsesjef. Det er også mottatt tilskuddsmidler til arbeidet med heltidskultur og det er i den forbindelse brukt ekstern veiledning og konsulentbistand for å drive det prosjektet videre.

    - Spørsmål 5 fremsatt av Veronica Helen Ørptvedt (FrP):
    Ungdommer ved forskjellige skoler i Karmøy har gitt tilbakemelding om at det ikke er helsesykepleier ved deres skole. Vi ønsker dermed en orientering om tilbudet på skolene, hvordan dette ivaretas, og hvor denne infomasjonen blir kommunisert til barn, ungdom og foreldre.

    Følgende svar ble sendt ut til medlemmen i forkant av møtet:
    Hvordan skolehelsetjenesten har arbeidet i pandemien

    I starten av den aktive pandemiperioden var skolene stengt ihht nasjonale retningslinjer, og skolehelsetjenesten ble enten «servet» fra hjemmekontor eller fra helsestasjon av skolehelsesykepleierne. De ringte hjem til de mest sårbare gruppene og fulgte ellers opp ved behov. Skolehelsetjenesten var tilgjengelig pr. tlf. under hele denne perioden.

    Etterhvert som skolene åpnet opp igjen var det ikke alle skoler som hadde fysisk skolehelsetjeneste. Skolehelsetjenesten har delt inn driften i ulike nivå etter hvordan smittetrykket varierer. De skolene som ikke hadde eller som ikke har et fysisk tilbud, har kontaktinfo til det helsestasjonsområdet som de ligger under. Avdelingsleder for skolehelsetjeneste er kontaktperson og allokerer personell etter behov og ved alvorlige hendelser. Det har vært store rekrutteringsutfordringer i tjenesten det siste året. Det har vært et stort fravær ved langvarige sykemeldinger, personell som er i utdanningsforløp og andre permisjoner. Dette i tillegg til normal turnover har siste året gitt oss noen utfordringer. Ila 2022 skal vi ha tilnærmet normal drift opp imot normtall. I tillegg drives det en bevisst positiv markedsføring av tjenesten og vi har gått andre veier enn vanlig for å rekruttere riktig kompetanse som er en mangelvare. 

    Informasjon

    Det er opp til den enkelte skole å kommuniseres til foresatte og elever hvordan skolehelsetjenesten kan kontaktes. Skolehelsetjenesten er alltid med på felles foreldremøter i 1/2 trinn og informerer bl.a. om vaksinering. Skolehelsetjenesten har også seksualundervisning på ungdomsskole/videregående skole.

     

    Det er nylig sendt ut oppdatert informasjon (skolehelsetjenestens nettsider), om hvem som er helsesykepleier/eller kan kontaktes på den enkelte skole, til skolene. De er bedt om å oppdatere sin skoles hjemmeside og andre relevante kanaler.

    Tilstedetid

    Skolene har for tiden relativt god dekning av helsesykepleiere. Tilstedetid på skole er bestemt av elevtall. Flere av skolene som har skolehelsesykepleier på sin skole, har dette tilgjengelig i skolens åpningstid. Mindre skoler har mindre tilstedetid enn de større, og det er ofte slik at en skolehelsesykepleier har flere skoler som en skal dekke i henhold til stillingsprosent. 

    -Spørsmål 6 fremsatt av Susan Elin Borg (KL):
    Det har i den senere tid skjedd flere dypt tragiske hendelser i Karmøy. Hvilket støtteapparat kan kommunen tilby? Får familiene den støtten de trenger og har krav på?



    Følgende svar ble sendt ut til medlemmen i forkant av møtet:

    Ved denne typen hendelser har kommunen tilbud om «psyskososial støtte i kriser». Utover dette er det det ordinære tjeneste- og helsetilbudet/støtteapparatet i kommunen som kan følge opp. Hvor mye hjelp og støtte rammede ønsker og har behov for, varierer. Noen ønsker å klare seg uten hjelp og andre kan oppleve et større behov enn det kommunen kan gi. Kommunalsjefen mener at Karmøy kommune har et forsvarlig tjenestetilbud, og vi erfarer også at ansatte gjerne strekker seg ekstra i møte med personer som er rammet av kriser.

    Nærmere beskrivelse av støtteapparat ved slike hendelser:

    Støtte i kriser

    Ved akutt krise har innbyggerne i Karmøy kommune krav på psykososial støtte. Tiltaket er et lavterskeltilbud uten krav om søknad. Psykososial støtte i kriser er tilgjengelig via legevakt, 116 117, hele døgnet.

    Det kan være behov for psykososial støtte til personer som:

    • blir etterlatt etter plutselige dødsfall som selvmord, mord eller ulykke

    • har vært utsatt for ulykke, brann, ran eller lignende hvor andre instanser ikke har ansvar for å gi oppfølging

    Hvilken hjelp kan man få?

    • samtaler med ansatte med utdanning innen psykisk helsearbeid

    • omfanget av samtalene er fra 1-5 timer

    • ved behov for videre oppfølging kan det søkes om samtaler via Rask psykisk helsehjelp

    Psykososialt støtteteam gir også veiledning om hvor de rammede kan få mer hjelp over tid, dersom de har behov for det. Det kan f. eks. være hjelp eller veiledning til å søke/oppsøke psykisk helsehjelp i kommunen (lettere og moderat behov) eller i spesialisthelsetjenesten (DPS og BUP hvor søknad må gå via fastlege). Dersom de rammede er barn/unge/skoleelever kan psykososialt støtteteam (i samråd med pårørende) også varsle skolen og skolehelsetjenesten.

    Skolehelsetjenesten

    Helsesykepleiere i skolehelsetjenesten vil være tilgjengelige for samtaler. Ved dødsfall er det vanlig praksis at skolens helsesykepleier ringer etter begravelsen og tilbyr samtale med elev og eller venner. Ringer også hjem til foreldre.

    Skolehelsetjenesten har fokus på å oppdage psykiske plager og lidelser (se anbefalingen Oppdage psykiske plager og lidelser). Skolehelsetjenesten bør støtte barn og ungdommer med psykiske plager ved å:

    • Tilby oppfølgende samtaler individuelt eller i grupper

    • Henvise til andre tjenester dersom oppfølgende samtaler og/eller tiltak i skolehelsetjenesten ikke er tilstrekkelige

    • Samarbeide med skole og foreldre om å tilrettelegge skolehverdagen

    • Samarbeide med andre tjenester, for eksempel psykisk helsetjeneste i kommunen og BUP, for veiledning

    Skolehelsetjenesten støtter barn og ungdom som er i behandling for psykiske lidelser ved å:

    • Samarbeide med skole og foreldre om å tilrettelegge skolehverdagen

    • Motivere barn og ungdom som faller ut av behandling til å gjenoppta behandlingen.

    Skolehelsetjenesten har oversikt over relevante hjelpetilbud i lokalmiljøet og samarbeide med relevante aktører ved bekymring om psykiske plager eller lidelser hos barn og ungdom.

    NAV

    NAV har ikke en egen ressurs som er dedikert til å gi et veiledningstilbud til personer som rammes av tragiske hendelser. De som opplever dette må benytte seg av det ordinære tjenestetilbudet. Det kan f.eks være aktuelt med oppfølging av både økonomisk rådgiver og familieveileder i de tilfellene hvor det dreier seg om barnefamilier.

    Informasjon på nett

    Det finnes ulike nettressurser som kan være til god hjelp:

    - Spørsmål 7 fremsatt av Veronica Helen Ørpetvedt (FrP):
    Ønsker en kort orientering om situasjonen mht overliggerdøgn på sykehuset, og om noen av disse er knyttet til Covid-19.

    Kommunalsjef helse og omsorg, Nora Olsen-Sund, viste til at man ikke har informasjon om hvem som ligger over med korona eller ikke. Dette er ikke informasjon som Karmøy får oppgitt. Totalt i Helse Fonna var det i desember 60 overliggerdøgn, til nå i janaur er 46 overliggerdøgn. Det er imidlertid viktig å påpeke at det ikke trenger å være snakk om 46 enkeltpersoner, det kan være samme person som har ligget flere døgn.


    - Borg (KL) ba om ordet og ytret et ønske om at hovedutvalget kunne dra på besøk til Brukerhuset i Haugesund.
    Møteleder, Hop (Ap), takket for forslaget og viste til at man håper utvalget snart kan få dra på besøk til ulike bedrifter/organisasjoner og at man jobber med et årshjul for utvalget. Som kjent skulle man før jul dra på besøk til Norheim sykehjem, men dette ble utsatt.

    - Møteleder Hop (Ap) ba om en orienteirng om koronasituasjonen i Karmøy kommune.
    Kommunalsjef helse og omsorg, Nora Olsen-Sund, orienterte om at det var en økning før jul. Rundt jul var det en nedgang i antall smittede, dette trolig på bakgrunn av at også testingen gikk ned i julen. På nyåret har det tatt seg opp. I romjulen hadde vi 127 smittede, i uke 1 var 1 288,i uke 2 så langt har det vært 349 (mandag og tirsdag). Smittetrenden er altså stigende. Antall som tester seg er da også stigende. Vi har kommet et stykke legre enn de fleste andre kommuner med vaksinering. Vaksinering på aptoekene begynte i forrige uke i Skudeneshavn og i Åkrehamn. Det jobbes med å få på plass en ordning på fastlands-Karmøy også. Utviklingen er nå at man planlegger for redusert smittesporing og økt testing ved bruk av hurtigtester. Det jobbes nå med måter for å organisere utlevering av huritgtester til befolkning i form av flere lokasjoner og utvidede åpningstider for utlevering.

    - Møteleder Hop (Ap) etterspurte stats på kommuneoverlegestillingen.
    Kommunalsjef helse og omsorg, Nora Olsen-Sund, orienterte om at man har utvidet søknadsfristen, men at man har tro på at det kommer på plass en ordning. Stillingen ligger i stab og ikke under helse og omsorg.





Fremmøte

Fremmøte
PolitikerPartiMedlemstypeE-Post
Ruth Mariann HopArbeiderpartietLederruth_mariann_hop@hotmail.com
Veronica Helen ØrpetvedtFremskrittspartietNestlederoerpetvedt@gmail.com
Kenneth HallelandArbeiderpartietMedlemkenneth@energilogistikk.no
Geir AarvikFremskrittspartietMedlemmail@gamarin.no
Inge Jacob EkornsæterHøyreMedleminge_jacob.ekornsater@getmail.no
Lillian Levik LøndalenKarmøylistaMedlemlillian_1969@hotmail.com
Susan Elin BorgKarmøylistaMedlemsusan.elin.borg@gmail.com
Yngve EriksenKristelig FolkepartiMedlemyngeriksen@gmail.com
Anne Grete Hegerland NaleySenterpartietMedlemagnaley@gmail.com
ACOS Innsyn levert av ACOS AS