Her får du mer informasjon om møtet i Valgstyret den 21.11.2022, som saksliste, sakskart, protokoll og liste over frammøtte representanter.
 
Clear
     
 

Møte i Valgstyret den 21.11.2022

Valgstyret
21.11.2022 16:00 - 17:00
Utvalg:Valgstyret
Dato:21.11.2022 16:00 - 17:00
Møtested:Formannskapssalen
Status:Møtet er ferdig protokollert
Sakskart:Innkalling - Valgstyret - 21.11.2022 (Hoveddokument)
Møteprotokoll:Protokoll - Valgstyret - 21.11.2022 (Hoveddokument)

Saksliste

  • Kommunestyre- og fylkestingsvalget 2023 - delegering, valgkretser, stemmestyrer og åpningstider Hoveddokument 7MB
    Brevdato: 14.10.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: politisk sekretariat
    Saksbehandler: Siv Elisabeth Røksund Lie

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. Manntall til offentlig ettersyn

    Manntall legges til offentlig ettersyn i servicetorget, Karmøy rådhus, fra det tidspunktet dette er

    klart etter skjæringsdatoen fram til valgdagen 11. september.

    2. Åpningstider valgdagen

    Åpningstider for alle valglokalene i Karmøy valgdagen fastsettes til kl. 09.00 kl. 20.00.

    3. Valgkretser- og lokaler i Karmøy kommune 2023

    4. Stemmestyrene

    Valgstyret vedtar å opprettholde antall medlemmer i stemmestyrene til tre personer i hver krets, slikloven krever. De velges som leder, nestleder og medlem.

    Valglokalene blir supplert med valgfunksjonærer.

    Ved behov engasjeres det i tillegg parkeringsvakt.

    Det er kun de tre utnevnte medlemmene i stemmestyrene som skal signere møteboka.

    5. Godtgjørelse til stemmestyrene

    Lederne av stemmestyrene godtgjøres med kr 2 500 for sin medvirkning på valgdagen. De to øvrige stemmestyremedlemmene godtgjøres med kr 2 300, mens andre valgfunksjonærer i valglokalene godtgjøres med kr 1 500.

    I tillegg godgjøres stemmestyrer og valgfunksjonærer med 500 kroner for å delta i nødvendig opplæring og 500 kroner for å være med å klargjøre valglokalet og utstyret i helga før valgdagen.

    Ansatte i kommunen trekkes ikke i lønn valgdagen. Andre kan levere krav om å få dekket tapt arbeidsfortjeneste med inntil kr 2 500 (samme som for folkevalgte). Godtgjørelsen kommer i tillegg til tapt arbeidsfortjeneste. Det er ikke mulig å avtale andre kompensasjonsordninger.

    6. Delegasjon til valgstyrets leder

    Valgstyret vedtar å delegere følgende myndighet til valgstyrets leder:

    • treffe vedtak i enkeltsaker og i saker som ikke er av prinsipiell betydning

    • godkjenne fritak og foreta suppleringsvalg av stemmestyrene og for øvrig i samråd med stemmestyrene rekruttere nødvendig bemanning i tilknytning til stemmelokalene på valgdagen.

    • avgjøre sted, dato og åpningstid for forhåndsstemmemottakene innenfor de rammene valgstyret bestemmer.

    • utnevne/supplere forhåndsstemmemottakere

    7. Valgstyrets sekretariat, administrativt ansvar og organisering

    Som administrativ valgansvarlig utnevnes leder for politisk sekretariat.

    Det engasjeres i tillegg en prosjektleder for valggjennomføringen.

    Valgansvarlig og prosjektleder, sammen med øvrige ansatte på politisk sekretariat, utgjør valgstyrets sekretariat.

    Valgstyret henstiller til kommunedirektøren om å stille nødvendig og tilstrekkelig mannskap til

    disposisjon for gjennomføring av valget, og at det settes sammen en prosjektorganisasjon i tråd med tidligere valggjennomføringer.

    8. Forhåndsstemming

    Ordinær forhåndsstemming legges til servicetorget.

    Det opprettes forhåndsstemmemottak på nærmere bestemt dato i kretsene Skudeneshavn,

    Åkrehamn og Norheim.

    Forhåndsstemming ved kommunens helse- og omsorgsinstitusjoner gjennomføres torsdag 31. august 2023.

    Frist for å søke om å få avgi forhåndsstemme hjemme settes til tirsdag 5. september, og denne forhåndsstemmingen gjennomføres fortløpende.

    Som forhåndsstemmemottakere oppnevnes valgstyrets sekretariat, de ansatte på servicetorget og øvrige valgfunksjonærer. Som en del av opplæringen kan også stemmestyremedlemmene fungere som forhåndsstemmemottakere.

    Valgstyrets leder får myndighet til å foreta suppleringsvalg ved behov.

    9. Opptelling

    Valgstyret vedtar at opptelling av stemmer gjennomføres slik at grovtellingen skjer i valglokalene og endelig opptelling skjer ved hjelp av skanning på rådhuset.



    Behandling

    Innstillingen enstemmig vedtatt.

  • Samlesak for referatsaker Hoveddokument 327KB

    004/22 - 22/68038 - Samlesak for referatsaker

    Journaldato: 14.11.2022  1 dokument
    Brevdato: 14.11.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: politisk sekretariat
    Saksbehandler: Siv Elisabeth Røksund Lie

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Referatsakene ble tatt til etteretning.



    Behandling

    Referatsakene ble enstemmig tatt til etteretning.

  • Endringer i valgforskriften mv. Hoveddokument 195KB
    Brevdato: 26.10.2022
    Dokumenttype: Innkommende dokument
    Ansvarlig enhet: politisk sekretariat
    Saksbehandler: Siv Elisabeth Røksund Lie

    Dokumenter

     
  • Fastsetting av valgdag for kommunestyre- og fylkestingsvalget i 2023 Hoveddokument 468KB
    Brevdato: 22.04.2022
    Dokumenttype: Innkommende dokument
    Ansvarlig enhet: politisk sekretariat
    Saksbehandler: Siv Elisabeth Røksund Lie

    Dokumenter

     

Fremmøte

Fremmøte
PolitikerPartiMedlemstypeE-Post
Alf Magne GrindhaugKristelig FolkepartiVaraordføreramg02@karmoy.kommune.no
Jarle NilsenArbeiderpartietLederjarle.nilsen@karmoy.kommune.no
Svanhild I. Lygre AndersenArbeiderpartietMedlemsvanhild@gmail.com
Veronika B. Brekke JakobsenArbeiderpartietMedlemveronika.brekke.jacobsen@haugnett.no
Rune MidtunFremskrittspartietMedlemrune.midtun73@gmail.com
Randi WisnæsHøyreMedlemrandi.wisnaes@gmail.com
Helge ThorheimKarmøylistaMedlemhthorhei@online.no
Tor Asle GrønningenSenterpartietMedlemtorasle@hagia.no
Hilde Karine SlotnesSV-Sosialistisk VenstepartiMedlemhilde.slotnes@fo.no
Geir Harald SkorpeHøyreVaramedlemgeir.harald.skorpe@solstad.com
Jan Birger Medhaug (Ikke møtt) HøyreMedlemjan.birger.medhaug@gmail.com
ACOS Innsyn levert av ACOS AS