Her får du mer informasjon om møtet i Formannskapet den 20.02.2023, som saksliste, sakskart, protokoll og liste over frammøtte representanter.
 
Clear
     
 

Møte i Formannskapet den 20.02.2023

Formannskapet
20.02.2023 16:00 - 18:00
Utvalg:Formannskapet
Dato:20.02.2023 16:00 - 18:00
Møtested:Formannskapssalen
Status:Møtet er ferdig protokollert
Sakskart:Innkalling - Formannskapet - 20.02.2023 (Hoveddokument)
Møteprotokoll:Protokoll - Formannskapet - 20.02.2023 (Hoveddokument)

Saksliste

  • Oversendelsesforslag fra kommunestyret 13.02.23 Hoveddokument 6MB
    Brevdato: 15.02.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: politisk sekretariat
    Saksbehandler: Siv Elisabeth Røksund Lie

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. Hop (AP) fremmet følgende oversendelsesforslag under sak 013/23 samlesak for spørsmål:

    Ber om at Formannskapet ser på muligheten for å bevilge midler fra disposisjonsfondet til hjertestartere på alle skolene i Karmøy kommune.

    Oversendelsesforslaget ble enstemmig oversendt kommunedirektøren for oppfølging.

    2. Løndalen (KL) fremmet følgende oversendelsesforslag under sak 013/23 samlesak for spørsmål:

    Formannskapet ber om at administrasjonen foretar en gjennomgang av godkjenning, tilsyn, tilsynsrapporter og arkivering i forhold til kommunens fosterhjem, som har tatt imot barn fra andre kommuner.

    Statsforvalteren har avdekket at Karmøy kommune har brutt barnevernsloven og Fosterhjemsforskriften i forhold til manglende godkjenning av fosterhjem, der det heller ikke foreligger en skriftlig avtale om at plasserings kommunen selv kunne foreta godkjenningen. Videre har Statsforvalteren avdekket at Karmøy kommune har brutt Fosterhjemsforskriften i forhold til at plasserte barn ikke har hatt tilsynsfører som de har krav på og at den tiden de har hatt tilsynsfører har tilsynsrapportene vært feilaktige og mangelfulle. I tillegg har mange dokumenter forsvunnet i prosessen. Kommunes svar er at dette er komplisert og at de ikke har et godt nok arkivsystem. Dette er såpass alvorlig at det er et sterkt ønske om at dette undersøkes slik at vi kan sikre oss at barn som oppholder seg i Karmøy kommune og dermed er omfattet av barnevernsloven, har den sikkerhet og omsorg de etter loven har krav på.

    Oversendelsesforslaget ble enstemmig oversendt kommunedirektøren for oppfølging.

    3. Hagland (KL) fremmet følgende oversendelsesforslag under sak 013/23 samlesak for spørsmål:

    Karmøy kommunestyre vedtar at de to første setningene i kommunens renovasjonsforskrift § 3,endres til :
    Alle bebodde boenheter som er oppført i matrikkelen og/eller eiendomsskatteregisteret er gebyrpliktige.
    Alle bebodde boliger skal ha et nødvendig antall abonnement og beholdere til oppsamling av avfall.
    Vedtaket skal ha virkning fra og med 2023.

    Oversendelsesforslaget ble enstemmig oversendt kommunedirektøren for oppfølging.

    4. Borg (KL) fremmet følgende oversendelsesforslag under sak 013/23 samlesak for spørsmål:

    I budsjettet som ble vedtatt i desember står det følgende: Avlastning på hellig-høytidsdager for brukergruppen utviklingshemmede utgår.

    Det er ønskelig at rådmannen fremlegger en informasjonssak hvor følgende blir besvart:
    - Hvilke vurderinger har blitt gjort i forkant av dette kuttet?
    - Hvor stor er besparelsen for Karmøy kommune?
    - Hvor mange brukere blir påvirket av dette kuttet?
    - Hvor mange avlastningsinstitusjoner finnes det i Karmøy?
    - Er dette kuttet forsvarlig og ikke minst, lovlig i.h.t. lovverket?

    Oversendelsesforslaget svares ut i et notat til formannskapet.

    Oversendelsesforslaget ble enstemmig oversendt kommunedirektøren for oppfølging.

    5. Løndalen (KL) fremmet følgende oversendelsesforslag under sak 013/23 samlesak for spørsmål:

    Kommunestyret ber administrasjonen vurdere om modellen nye mønstre kan være et nyttig tiltak i Karmøy kommune.

    Forskningen viser at det ofte er en sammenheng mellom sosioøkonomisk status og risikofaktorer relatert til rusmiddelbruk, kriminalitet, mobbing og vold. Ungdom med lav sosioøkonomisk status er oftere plaget med psykiske symptomer enn gruppen av ungdom med høy sosioøkonomisk status. En satsning på nye mønstre er helt i tråd med intensjonen i oppvekst reformen og vil medføre en koordinert og helhetlig innsats, reduserer samarbeidspartneres bekymring for barn og familier, reduserer arbeidsbelastning for noen tjenester – og bidrar til økt samhandling med frivillig sektor. Forskningen viser at kommuner sparer på å iverksette dette frivillige tiltaket, siden det blir et redusert behov i flere etater. Familier som har takket ja til tiltaket har tilbakemeldt at de har opplevd dette som et godt tiltak som har gitt hele familien en bedre situasjon.

    Målgruppe i nye mønstre
    Målgruppen er familier med lav sosioøkonomisk status hvor barna har risiko for å utvikle helseutfordringer og utenforskap. Familiene får informasjon om tiltaket gjennom NAV, helsetjeneste, oppfølgingstjeneste, barneverntjeneste, skole, barnehage eller helsestasjon og kan be om å delta.
    Familiekoordinator jobber sammen med familien for å sikre akseptable boforhold og et stabilt oppvekstmiljø for barna, forbedret økonomisk situasjon, at foreldre kommer i arbeid eller aktivitet, og bedret helse.
    Familiekoordinator er én kontaktperson for familien som koordinerer en tverrfaglig og tverrsektoriell innats til både voksne og barn i deltaker familiene. Familiekoordinator er ikke organisert under barnevern, men under oppvekst. Familiekoordinator vil sammen med familien jobbe for at:
    • Barn, unge og foreldre i deltakerfamiliene opplever bedre psykisk helse og livskvalitet
    • Barna deltar i fritidsaktiviteter og sosiale sammenhenger med andre jevnaldrende
    • Barnas skoleprestasjoner bedres
    • Antall barn og unge i prosjektet som bor i boliger som er trangbodde eller har dårlig standard er redusert
    • Barna bor i et stabilt miljø over tid
    • Foreldrene er i arbeid eller arbeidsrettet aktivitet
    • Familienes økonomiske situasjon er oversiktlig, forutsigbar og håndterbar
    Langsiktig mål for prosjektet er at:
    • Flere familier med levekårsutfordringer får koordinerte tjenester
    • Færre barn i kommunene vokser opp i familier med lav inntekt
    • Mønsteret med negative generasjonsoverføringer er brutt: Barn i familiene som deltar i prosjektet, gjennomfører videregående skole innenfor normert tid og er i arbeid som voksne.

    Oversendelsesforslaget ble enstemmig oversendt kommunedirektøren for oppfølging.



    Behandling

    1. Hop (AP) fremmet følgende oversendelsesforslag under sak 013/23 samlesak for spørsmål:

    Ber om at Formannskapet ser på muligheten for å bevilge midler fra disposisjonsfondet til hjertestartere på alle skolene i Karmøy kommune.

    Oversendelsesforslaget ble enstemmig oversendt kommunedirektøren for oppfølging.

    2. Løndalen (KL) fremmet følgende oversendelsesforslag under sak 013/23 samlesak for spørsmål:

    Formannskapet ber om at administrasjonen foretar en gjennomgang av godkjenning, tilsyn, tilsynsrapporter og arkivering i forhold til kommunens fosterhjem, som har tatt imot barn fra andre kommuner.

    Statsforvalteren har avdekket at Karmøy kommune har brutt barnevernsloven og Fosterhjemsforskriften i forhold til manglende godkjenning av fosterhjem, der det heller ikke foreligger en skriftlig avtale om at plasserings kommunen selv kunne foreta godkjenningen. Videre har Statsforvalteren avdekket at Karmøy kommune har brutt Fosterhjemsforskriften i forhold til at plasserte barn ikke har hatt tilsynsfører som de har krav på og at den tiden de har hatt tilsynsfører har tilsynsrapportene vært feilaktige og mangelfulle. I tillegg har mange dokumenter forsvunnet i prosessen. Kommunes svar er at dette er komplisert og at de ikke har et godt nok arkivsystem. Dette er såpass alvorlig at det er et sterkt ønske om at dette undersøkes slik at vi kan sikre oss at barn som oppholder seg i Karmøy kommune og dermed er omfattet av barnevernsloven, har den sikkerhet og omsorg de etter loven har krav på.

    Oversendelsesforslaget ble enstemmig oversendt kommunedirektøren for oppfølging.

    3. Hagland (KL) fremmet følgende oversendelsesforslag under sak 013/23 samlesak for spørsmål:

    Karmøy kommunestyre vedtar at de to første setningene i kommunens renovasjonsforskrift § 3,endres til :
    Alle bebodde boenheter som er oppført i matrikkelen og/eller eiendomsskatteregisteret er gebyrpliktige.
    Alle bebodde boliger skal ha et nødvendig antall abonnement og beholdere til oppsamling av avfall.
    Vedtaket skal ha virkning fra og med 2023.

    Oversendelsesforslaget ble enstemmig oversendt kommunedirektøren for oppfølging.

    4. Borg (KL) fremmet følgende oversendelsesforslag under sak 013/23 samlesak for spørsmål:

    I budsjettet som ble vedtatt i desember står det følgende: Avlastning på hellig-høytidsdager for brukergruppen utviklingshemmede utgår.

    Det er ønskelig at rådmannen fremlegger en informasjonssak hvor følgende blir besvart:
    - Hvilke vurderinger har blitt gjort i forkant av dette kuttet?
    - Hvor stor er besparelsen for Karmøy kommune?
    - Hvor mange brukere blir påvirket av dette kuttet?
    - Hvor mange avlastningsinstitusjoner finnes det i Karmøy?
    - Er dette kuttet forsvarlig og ikke minst, lovlig i.h.t. lovverket?

    Oversendelsesforslaget svares ut i et notat til formannskapet.

    Oversendelsesforslaget ble enstemmig oversendt kommunedirektøren for oppfølging.

    5. Løndalen (KL) fremmet følgende oversendelsesforslag under sak 013/23 samlesak for spørsmål:

    Kommunestyret ber administrasjonen vurdere om modellen nye mønstre kan være et nyttig tiltak i Karmøy kommune.

    Forskningen viser at det ofte er en sammenheng mellom sosioøkonomisk status og risikofaktorer relatert til rusmiddelbruk, kriminalitet, mobbing og vold. Ungdom med lav sosioøkonomisk status er oftere plaget med psykiske symptomer enn gruppen av ungdom med høy sosioøkonomisk status. En satsning på nye mønstre er helt i tråd med intensjonen i oppvekst reformen og vil medføre en koordinert og helhetlig innsats, reduserer samarbeidspartneres bekymring for barn og familier, reduserer arbeidsbelastning for noen tjenester – og bidrar til økt samhandling med frivillig sektor. Forskningen viser at kommuner sparer på å iverksette dette frivillige tiltaket, siden det blir et redusert behov i flere etater. Familier som har takket ja til tiltaket har tilbakemeldt at de har opplevd dette som et godt tiltak som har gitt hele familien en bedre situasjon.

    Målgruppe i nye mønstre
    Målgruppen er familier med lav sosioøkonomisk status hvor barna har risiko for å utvikle helseutfordringer og utenforskap. Familiene får informasjon om tiltaket gjennom NAV, helsetjeneste, oppfølgingstjeneste, barneverntjeneste, skole, barnehage eller helsestasjon og kan be om å delta.
    Familiekoordinator jobber sammen med familien for å sikre akseptable boforhold og et stabilt oppvekstmiljø for barna, forbedret økonomisk situasjon, at foreldre kommer i arbeid eller aktivitet, og bedret helse.
    Familiekoordinator er én kontaktperson for familien som koordinerer en tverrfaglig og tverrsektoriell innats til både voksne og barn i deltaker familiene. Familiekoordinator er ikke organisert under barnevern, men under oppvekst. Familiekoordinator vil sammen med familien jobbe for at:
    • Barn, unge og foreldre i deltakerfamiliene opplever bedre psykisk helse og livskvalitet
    • Barna deltar i fritidsaktiviteter og sosiale sammenhenger med andre jevnaldrende
    • Barnas skoleprestasjoner bedres
    • Antall barn og unge i prosjektet som bor i boliger som er trangbodde eller har dårlig standard er redusert
    • Barna bor i et stabilt miljø over tid
    • Foreldrene er i arbeid eller arbeidsrettet aktivitet
    • Familienes økonomiske situasjon er oversiktlig, forutsigbar og håndterbar
    Langsiktig mål for prosjektet er at:
    • Flere familier med levekårsutfordringer får koordinerte tjenester
    • Færre barn i kommunene vokser opp i familier med lav inntekt
    • Mønsteret med negative generasjonsoverføringer er brutt: Barn i familiene som deltar i prosjektet, gjennomfører videregående skole innenfor normert tid og er i arbeid som voksne.

    Oversendelsesforslaget ble enstemmig oversendt kommunedirektøren for oppfølging.

    6. Midtun (FRP) viste til HBR IKS og økonomisk status, og fremmet følgende krav om sak på vegne av FRP, KL og H under sak 013/23 samlesak for spørsmål:

    Saken er allerede oversendt til kommunedirektøren og er under arbeid. Saken skal ikke behandles som oversendelsesforslag, og trekkes fra agendaen.

  • Debatthefte I - 2023 Evne og kraft til å bære Hoveddokument 6MB
    Brevdato: 13.02.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: personalavdelingen
    Saksbehandler: Gyda Dickson

    Dokumenter

     

    Vedtak

    • Karmøy kommune ønsker at KS styrker arbeidet for å øke kommunens handlingsrom inn mot sentrale myndigheter.

    • Karmøy kommune ønsker at KS prioriterer arbeid med helhetlige digitale løsninger for sektorene.

    • Karmøy kommune ønsker at KS å sikrer at det på nasjonalt nivå tas grep for å utdanne flere sykepleiere,helsefagarbeidere, vernepleiere, leger, psykologer og annet manglende helsepersonell.

    • Karmøy kommune ønsker at KS sikrer at det på nasjonalt nivå tas grep for å utdanne flere lærere og at attraktiviteten i læreryrket styrkes gjennom utdanning og arbeidsrelaterte forhold.



    Behandling

    Wisnæs (UA) fremmet følgende felles tilleggsforslag til pkt. 3 på vegne av UA og SV:

    Karmøy kommune ønsker at KS sikrer at det på nasjonalt nivå tas grep for å utdanne flere sykepleiere, helsefagarbeidere, vernepleiere, leger, psykologer og annet manglende helsepersonell.

    Nilsen (AP) fremmet følgende tilleggsforslag på vegne av AP, KRF, SP og SV:

    Karmøy kommune ønsker at KS sikrer at det på nasjonalt nivå tas grep for å utdanne flere lærere og at attraktiviteten i læreryrket styrkes gjennom utdanning og arbeidsrelaterte forhold.

    Votering:

    Innstillingen enstemmig vedtatt.

    Tilleggsforslag fremsatt av Wisnæs (UA) på vegne av UA og SV ble enstemmig vedtatt.

    Tilleggsforslag fremsatt av Nilsen (AP) på vegne av AP, KRF, SP og SV ble enstemmig vedtatt.

  • Krav om lovlighetskontroll – formannskapets vedtak i sak 009/23 Hoveddokument 4MB
    Brevdato: 15.02.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: politisk sekretariat
    Saksbehandler: Lene Yvonne Kvilhaug

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Formannskapets vedtak i sak 009/23 er ugyldig. Klagen blir ikke tatt til følge. Saken skal oversendes til Statsforvalteren i Rogaland som klageinstans.



    Behandling

    Habilitet:

    Rygh (KRF) ba om å få sin habilitet vurdert.

    Rygh (KRF) fratrådte.

    10 representanter til stede.

    Votering habilitet:

    Rygh (KRF) ble erklært inhabil med 6 stemmer mot 4 (H, FRP, SP og KL).

    Vararepresentant Pedersen (KRF) tiltrådte.

    11 representanter til stede før realitetsbehandling.

    Nilsen (AP) fremmet en presisering av innstillingens alternativ A:

    Formannskapets vedtak i sak 009/23 er ugyldig. Klagen blir ikke tatt til følge. Saken skal oversendes til Statsforvalteren i Rogaland som klageinstans.

    Protokolltilførsel

    Midtun (FRP) ba om følgende protokolltilførsel:

    "I denne saken mener vi det er gjort flere feil i saksbehandlingen, og krever at den tas av sakskartet. Grunnen er følgende:

    Under møtet i Hovedutvalg Teknisk og Miljø 22.11.2022, ble sak 135/22 behandlet, og det ble fattet et vedtak som gav klager delvis medhold. Før avstemming, fremmet saksbehandler påstand om at et slik vedtak ville være lovstridig. Dette var saksbehandlers vurdering. Basert på hva Sivilombudet sier om vurdering av slike saker, og utvalgets muligheter og rettigheter, valgte flertallet i utvalget å stemme for at klager skulle få delvis dispensasjon.

    En uke etter møtet, ble det fremmet en administrativ anke på vedtaket.

    I henhold til overordnet reglement for Karmøy kommune pkt. 7.1 så har «Rådmann (eller hans stedfortreder) har ankerett dersom rådmann fremmer påstand om at vedtaket er lovstridig». «Det må stemmes over forslag til anke innen møtets slutt. Rådmann (eller hans stedfortreder) har ankerett dersom rådmann fremmer påstand om at vedtaket er lovstridig»

    Rådmannens stedfortreder (Kommunalteknisk Sjef) fremmet ikke forslag til anke i møtet, som igjen betyr at saken aldri skulle vært sendt til Formannskapet for behandling. En sak er behandlet i Hovedutvalg teknisk og miljø. Om denne saken skal ankes, så skal krav om anke settes frem før møtet er slutt. I denne saken så ble den videre anket av rådmann til formannskap basert på at vedtaket var lovstridig.

    Saken skulle følgelig ikke vært behandlet i formannskaps møte 30.01.2023 da klagen ikke ble fremmet før møtet i HTM var ferdig. Saken skulle vært avvist i formannskap.

    Etter at saken feilaktig ble behandlet i Formannskapet 30.01.2023, valgte 3 representanter fra kommunestyret å stille krav om lovlighetskontroll av vedtaket fattet i formannskapet. 3 kommunestyre medlemmer kan påklage vedtak i organ, men innen en tidsfrist på 3 uker etter behandling av organ. Dvs. at de 3 kommunestyre medlemmene som klager, har rett til å få behandlet lovligheten av behandlingen som formannskapet foretok seg, men ikke på selve saken da denne er foreldet i henhold til klagefrist. Man kan kun klage på om saken skal behandles eller ikke.

    Skal Rådmannen få klage på vedtak i formannskap som egentlig ikke skulle vært behandlet?

    Skal krav om lovlighetskontroll behandles i formannskapet, så må det gå på lovligheten av behandlingen av saken i formannskapet, og om saken skal behandles eller ikke.

    I SAK 022/23 fremmer vi følgende forslag til vedtak: Krav om lovlighets kontroll avvises da klagen i sak behandlet av HTM ikke ble lovlig fremmet innen tidsfristen."

    Gaard (H) fremmet følgende forslag:

    Formannskapets vedtak i sak 009/23 er ugyldig og blir opphevet. Saken oversendes Statsforvalteren i Rogaland for lovlighetskontroll.

    Gaard (H) trakk sitt forslag.

    Votering:

    Alternativ A vant frem med 6 stemmer mot 5 stemmer (2 H, FRP, SP, KL) for alternativ B.

    Andersen (AP) ble innvilget permisjon fra møtet kl. 19:25.

    Pedersen (KRF) fratrådte.

    Rygh (KRF) tilstrådte.

    11 representanter til stede før behandling av sak 23/23.

  • Samlesak for referatsaker Hoveddokument 1MB

    023/23 - 23/7358 - Samlesak for referatsaker

    Journaldato: 15.02.2023  1 dokument
    Brevdato: 15.02.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: politisk sekretariat
    Saksbehandler: Siv Elisabeth Røksund Lie

    Dokumenter

     

    Vedtak

    049/23, Høring - Helsepersonellkommisjonens NOU 2023: 4 Tid for handling - Personellet i en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste

    Medhaug (H) fremmet forslag om at det utarbeides et høringssvar.

    Kommunedirektøren utarbeider høringssvar.



    Behandling

    10 representanter til stede.

    041/23, Søknad om dekning av husleie - Back2Life AS

    Thorheim (KL) fremmet forslag om å ta saken opp til realitetsbehandling.

    Votering:

    Forslag om å ta saken opp til realitetsbehandling fikk 5 stemmer, mot 5 (2 AP, KRF, SP, SV) som stemte mot å ta saken opp til realitetsbehandling.

    Saken ble ikke tatt opp til realitetsbehandling i møtet.

    042/23, Oversikt over ambulerende skjenkebevillinger i Karmøy 2022

    Tatt til etterretning.

    043/23, Regodkjenning - trafikksikker kommune

    Tatt til etterretning.

    044/23, Framtidsplanane til bøndene i kommunen din

    Tatt til etterretning.

    045/23, Høring - Endringer i smittevernloven (isolering og smittekarantene) og helseberedskapsloven (medisinsk utstyr)

    Tatt til etterretning.

    046/23, Høring - forskrift om felles behandlingsansvar for behandling av personopplysninger i arbeids- og velferdsforvaltningen etter NAV-loven § 14 a

    Tatt til etterretning.

    047/23, Høring – forslag om endring i straffegjennomføringsloven og helse- og omsorgstjenesteloven (fellesskap, utelukkelse og tvangsmidler i fengsel)

    Tatt til etterretning.

    048/23, Høring - Forslag til endring av lov om infrastruktur for alternativt drivstoff og forslag til ny forskrift – oppfølging av nasjonal ladestrategi

    Tatt til etterretning.

    049/23, Høring - Helsepersonellkommisjonens NOU 2023: 4 Tid for handling - Personellet i en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste

    Saken ble enstemmig tatt opp til realitetsbehandling.

    Medhaug (H) fremmet forslag om at det skal utarbeides et høringssvar.

    Forslag fremsatt av Medhaug (H) ble enstemmig vedtatt.

    Kommunedirektøren utarbeider høringssvar.

    050/23, Høring - kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole

    Tatt til etterretning.

    051/23, Høring - NOU 2023:3 - Mer av alt - raskere

    Tatt til etterretning.

    052/23, Høring: «Beste praksis - Arkitektur for hendelser i felles økosystem»

    Tatt til etterretning.

    053/23, Høring - utmåling av overtredelsesgebyr etter alkoholloven mv.

    Tatt til etterretning.

  • Søknad om dekning av husleie - Back2Life AS Hoveddokument 457KB

    041/23 - 23/5620 - Søknad om dekning av husleie - Back2Life AS

    Journaldato: 06.02.2023  Avsender(e): Back2Life AS    
    3 dokumenter
    Brevdato: 03.02.2023
    Dokumenttype: Innkommende dokument
    Ansvarlig enhet: politisk sekretariat
    Saksbehandler: Siv Elisabeth Røksund Lie

    Dokumenter

     
  • Oversikt over ambulerende skjenkebevillinger i Karmøy 2022 Hoveddokument 951KB
    Brevdato: 01.02.2023
    Dokumenttype: Internt notat
    Ansvarlig enhet: politisk sekretariat
    Saksbehandler: Elin Vikene

    Dokumenter

     
  • Regodkjenning - trafikksikker kommune Hoveddokument 216KB

    043/23 - 23/5729 - Regodkjenning - trafikksikker kommune

    Journaldato: 06.02.2023  Avsender(e): Trygg Trafikk   
    2 dokumenter
    Brevdato: 06.02.2023
    Dokumenttype: Innkommende dokument
    Ansvarlig enhet: kommunedirektør
    Saksbehandler: Øystein Hagerup

    Dokumenter

     
  • Framtidsplanane til bøndene i kommunen din Hoveddokument 176KB

    044/23 - 23/6627 - Framtidsplanane til bøndene i kommunen din

    Journaldato: 10.02.2023  Avsender(e): Statsforvaltaren i Rogaland   
    2 dokumenter
    Brevdato: 07.02.2023
    Dokumenttype: Innkommende dokument
    Ansvarlig enhet: politisk sekretariat
    Saksbehandler: Siv Elisabeth Røksund Lie

    Dokumenter

     
  • Høring - Endringer i smittevernloven (isolering og smittekarantene) og helseberedskapsloven (medisinsk utstyr) Hoveddokument 153KB
    Brevdato: 03.02.2023
    Dokumenttype: Innkommende dokument
    Ansvarlig enhet: helse og omsorg
    Saksbehandler: Nora Olsen-Sund

    Dokumenter

     
  • Høring - forskrift om felles behandlingsansvar for behandling av personopplysninger i arbeids- og velferdsforvaltningen etter NAV-loven § 14 a Hoveddokument 883KB
    Brevdato: 06.02.2023
    Dokumenttype: Innkommende dokument
    Ansvarlig enhet: helse og omsorg
    Saksbehandler: Nora Olsen-Sund

    Dokumenter

     
  • Høring – forslag om endring i straffegjennomføringsloven og helse- og omsorgstjenesteloven (fellesskap, utelukkelse og tvangsmidler i fengsel) Hoveddokument 106KB
  • Høring - Forslag til endring av lov om infrastruktur for alternativt drivstoff og forslag til ny forskrift – oppfølging av nasjonal ladestrategi Hoveddokument 816KB
    Brevdato: 07.02.2023
    Dokumenttype: Innkommende dokument
    Ansvarlig enhet: kommunalsjef teknisk
    Saksbehandler: Eiliv Staalesen

    Dokumenter

     
  • Høring - Helsepersonellkommisjonens NOU 2023: 4 Tid for handling - Personellet i en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste Hoveddokument 180KB
  • Høring - kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole Hoveddokument 474KB

    050/23 - 23/5062 - Høring - kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole

    Journaldato: 01.02.2023  Avsender(e): Utdanningsdirektoratet   
    1 dokument
    Brevdato: 30.01.2023
    Dokumenttype: Innkommende dokument
    Ansvarlig enhet: kommunalsjef oppvekst-og kulturetaten
    Saksbehandler: Bjørn Andersen

    Dokumenter

     
  • Høring - NOU 2023:3 - Mer av alt - raskere Hoveddokument 182KB

    051/23 - 23/5294 - Høring - NOU 2023:3 - Mer av alt - raskere

    Journaldato: 02.02.2023  Avsender(e): Olje- Og Energidepartementet   
    2 dokumenter
    Brevdato: 01.02.2023
    Dokumenttype: Innkommende dokument
    Ansvarlig enhet: kommunalsjef teknisk
    Saksbehandler: Eiliv Staalesen

    Dokumenter

     
  • Høring: «Beste praksis - Arkitektur for hendelser i felles økosystem» Hoveddokument 750KB

    052/23 - 23/6660 - Høring: «Beste praksis - Arkitektur for hendelser i felles økosystem»

    Journaldato: 10.02.2023  Avsender(e): Nasjonal arkitektur   
    2 dokumenter
    Brevdato: 10.02.2023
    Dokumenttype: Innkommende dokument
    Ansvarlig enhet: kommunikasjonsavdelingen
    Saksbehandler: Sævar Solheim

    Dokumenter

     
  • Høring - utmåling av overtredelsesgebyr etter alkoholloven mv. Hoveddokument 148KB

    053/23 - 23/6588 - Høring - utmåling av overtredelsesgebyr etter alkoholloven mv.

    Journaldato: 10.02.2023  Avsender(e): Helse- og omsorgsdepartementet   
    4 dokumenter
    Brevdato: 09.02.2023
    Dokumenttype: Innkommende dokument
    Ansvarlig enhet: kommunedirektør
    Saksbehandler: Øystein Hagerup

    Dokumenter

     
  • Samlesak for spørsmål Hoveddokument 1MB

    024/23 - 23/7359 - Samlesak for spørsmål

    Journaldato: 15.02.2023  1 dokument
    Brevdato: 15.02.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: politisk sekretariat
    Saksbehandler: Siv Elisabeth Røksund Lie

    Dokumenter

     

    Vedtak

    4. Thorheim (KL) viste til kulturhussaken som ble vedtatt utsatt i formannskapet 14.11.2.

    Thorheim (KL) fremmet følgende forslag på vegne av KL, SV, FRP og 1 AP:

    Vi, undertegnede medlemmer av formannskapet ber om en fornyet behandling av sak "nytt kulturhus - Lokalisering og realiseringsstrategi" som ble vedtatt utsatt i møte i formannskapet 14.11.22, sak 111/22. På dett emøtet stemte 6 representanter for utsettelse mens 5 representanter stemte imot.

    Saken bes lagt frem likelydende som ved siste behandling for formannskapet på neste møte, og skal legges frem for kommunestyret på møtet den 20.03.23.

    Krav om fornyet behandling i formannskapet av sak nr. 111/22 fremsettes i medhold av kommunelovens § 11-2 (2) c "Folkevalgte organer skal behandle saker og treffe vedtak i møter når minst 1/3 av medlemmene krever det).

    Saken fremlegges for formannskapet 06.03.23.



    Behandling

    1. Nilsen/Andersen (AP) Ba om tilbakemelding fra formannskapets medlemmer om Haugalandspakken i lys av nye premisser.

    Formannskapets medlemmer la frem ulike synspunkter for nye premisser i Haugalandspakken.

    Det ble ikke lagt frem krav om ny behandling av saken.

    Medhaug (H) ble innvilget permisjon fra møtet kl. 19:40.

    9 representanter til stede.

    2. Vikshåland (SP) viste til hogst av tømmer på Bjørgene, og etterspurte overskudd fra arbeidet.

    Konst. kommunedirektør svarte:

    Det avsettes midler i skogfond som skal gå tilbake til skogbruksaktivitet i kommunen.

    3. Brekke Jakobsen (AP) viste til teaterforestillingen "Teaterdrøm" som er et samarbeid mellom bl.a. Karmøy og Haugesund kommune, TVH, Solstein og Uni-k.

    Ba om begrunnelse for å hva som ligger til grunn for at dette ikke er et fast tiltak.

    Kommunalsjef oppvekst og kultur svarte:

    I plan vedtatt i 2022 står dette som et tiltak. Ingen uvilje til å ha dette tilbudet videre, men det var et ressurskrevende prøveprosjekt basert på et spleiselag mellom flere parter. Dersom dette skal være et fast tilbud, må det omprioritere midler i prosjektet, da det er et ressurskrevende tiltak.

    4. Thorheim (KL) viste til kulturhussaken som ble vedtatt utsatt i formannskapet 14.11.2.

    Thorheim (KL) fremmet følgende forslag på vegne av KL, SV, FRP og 1 AP:

    Vi, undertegnede medlemmer av formannskapet ber om en fornyet behandling av sak "nytt kulturhus - Lokalisering og realiseringsstrategi" som ble vedtatt utsatt i møte i formannskapet 14.11.22, sak 111/22. På dett emøtet stemte 6 representanter for utsettelse mens 5 representanter stemte imot.

    Saken bes lagt frem likelydende som ved siste behandling for formannskapet på neste møte, og skal legges frem for kommunestyret på møtet den 20.03.23.

    Krav om fornyet behandling i formannskapet av sak nr. 111/22 fremsettes i medhold av kommunelovens § 11-2 (2) c "Folkevalgte organer skal behandle saker og treffe vedtak i møter når minst 1/3 av medlemmene krever det).

    Saken fremlegges for formannskapet 06.03.23.

    5. Gaard (H) viste til sak på TV om psykisk helse for ungdom, og bekymring for utviklingen.

    Ordfører svarte:

    Det er en samfunnsutfordring at mange ungdommer faller utenfor samfunnet. Det går mye ressurser til å gi ungdom oppgaver hvor de kan komme seg ut i ulike aktiviteter, studier og jobb. Ordfører og formannskapets øvrige medlemmer deler samme bekymring.

Fremmøte

Fremmøte
PolitikerPartiMedlemstypeE-Post
Jarle NilsenArbeiderpartietOrdførerjarle.nilsen@karmoy.kommune.no
Veronika B. Brekke JakobsenArbeiderpartietMedlemveronika.brekke.jacobsen@haugnett.no
Svanhild I. Lygre AndersenArbeiderpartietMedlemsvanhild@gmail.com
Rune MidtunFremskrittspartietMedlemrune.midtun73@gmail.com
Tor Kristian GaardHøyreMedlemtorkgaard@hotmail.com
Jan Birger MedhaugHøyreMedlemjan.birger.medhaug@gmail.com
Helge ThorheimKarmøylistaMedlemhthorhei@online.no
Hilde Karine SlotnesSV-Sosialistisk VenstepartiMedlemhilde.slotnes@fo.no
Randi WisnæsUavhengigMedlemrandi.wisnaes@gmail.com
May Synnøve RyghKristelig FolkepartiVaramedlemmaysynnove@hotmail.com
Ragnar VikshålandSenterpartietVaramedlemragnviks@gmail.com
Alf Magne Grindhaug (Ikke møtt) Kristelig FolkepartiVaraordføreramg02@karmoy.kommune.no
Tor Asle Grønningen (Ikke møtt) SenterpartietMedlemtorasle@hagia.no
ACOS Innsyn levert av ACOS AS