Her får du mer informasjon om møtet i Formannskapet den 15.05.2023, som saksliste, sakskart, protokoll og liste over frammøtte representanter.
 
Clear
     
 

Møte i Formannskapet den 15.05.2023

Formannskapet
15.05.2023 16:00 - 18:00
Utvalg:Formannskapet
Dato:15.05.2023 16:00 - 18:00
Møtested:Formannskapssalen
Status:Møtet er ferdig protokollert
Sakskart:Innkalling - Formannskapet - 15.05.2023 (Hoveddokument)
Møteprotokoll:Protokoll - Formannskapet - 15.05.2023 (Hoveddokument)

Saksliste

  • Oversendelsesforslag fra kommunestyret 24.04.23 Hoveddokument 2MB
    Brevdato: 08.05.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: politisk sekretariat
    Saksbehandler: Siv Elisabeth Røksund Lie

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. Oversendelsesforslag fremsatt av Mannes (KL) under PS 40/23: Samlesak for referatsaker, RS 21/23 Forespørsel om nedsetting av fartsgrense Fv 547 Sevland-Åkra

    Karmøy kommune ønsker å sikre myke trafikanter langs den svært trafikkerte vegen Fv 547 i Sævelandsvik og ber dermed Rogaland Fylkeskommunen gjøre sitt for å få på plass ledegjerde ved fortau på de mest utsatte steder. Dette gjelder spesielt fra "Krunå" og ned bakken mot fotoboksen og fra avkjørsel Sevlandsvegen til Tveit.

    Oversendelsesforslaget ble enstemmig oversendt kommunedirektøren uten realitetsbehandling

    2. Oversendelsesforslag fremsatt av Krog (MDG) under PS 41/23 Samlesak for spørsmål, pkt. 1 .

    Karmøy formannskap ber administrasjonen se på muligheten for å opprette et eller flere hummerreservat. Karmøy formannskap ber også om at administrasjonen kontakter nabokommunene Bokn og Haugesund for å se på muligheter for felles prosess og tilgrensende arealer i arbeidet.

    Gaard (FRP) viste til tidligere oversendelsesforslag om samme tema fremsatt av Levinsen (R) i kommunestyret, samt Hansen (SV) under tidligere budsjettbehandling. Ordfører bekrefter at tidligere innspill også skal følge saken.

    Oversendelsesforslaget ble enstemmig oversendt kommunedirektøren uten realitetsbehandling.

    3. Oversendelsesforslag fremsatt av Halvorsen (KrF) under PS 041/23 Samlesak for spørsmål, pkt. 3.

    Krf foreslår på bakgrunn av innspill fra ungdomsrådet under orientering at administrasjonen utreder et pilotprosjekt for skolemat ved barneskole og ungdomsskole. Vi ønsker oversikt over kostnad, erfaring fra andre kommuner og positive virkninger dette kan ha for skolemiljø for barn og ungdom på Karmøy.

    Oversendelsesforslaget ble enstemmig oversendt kommunedirektøren uten realitetsbehandling.



    Behandling

    1. Oversendelsesforslag fremsatt av Mannes (KL) under PS 40/23: Samlesak for referatsaker, RS 21/23 Forespørsel om nedsetting av fartsgrense Fv 547 Sevland-Åkra

    Karmøy kommune ønsker å sikre myke trafikanter langs den svært trafikkerte vegen Fv 547 i Sævelandsvik og ber dermed Rogaland Fylkeskommunen gjøre sitt for å få på plass ledegjerde ved fortau på de mest utsatte steder. Dette gjelder spesielt fra "Krunå" og ned bakken mot fotoboksen og fra avkjørsel Sevlandsvegen til Tveit.

    Oversendelsesforslaget ble enstemmig oversendt kommunedirektøren uten realitetsbehandling

    2. Oversendelsesforslag fremsatt av Krog (MDG) under PS 41/23 Samlesak for spørsmål, pkt. 1 .

    Karmøy formannskap ber administrasjonen se på muligheten for å opprette et eller flere hummerreservat. Karmøy formannskap ber også om at administrasjonen kontakter nabokommunene Bokn og Haugesund for å se på muligheter for felles prosess og tilgrensende arealer i arbeidet.

    Gaard (FRP) viste til tidligere oversendelsesforslag om samme tema fremsatt av Levinsen (R) i kommunestyret, samt Hansen (SV) under tidligere budsjettbehandling. Ordfører bekrefter at tidligere innspill også skal følge saken.

    Oversendelsesforslaget ble enstemmig oversendt kommunedirektøren uten realitetsbehandling.

    3. Oversendelsesforslag fremsatt av Halvorsen (KrF) under PS 041/23 Samlesak for spørsmå

    Krf foreslår på bakgrunn av innspill fra ungdomsrådet under orientering at administrasjonen utreder et pilotprosjekt for skolemat ved barneskole og ungdomsskole. Vi ønsker oversikt over kostnad, erfaring fra andre kommuner og positive virkninger dette kan ha for skolemiljø for barn og ungdom på Karmøy.

    Oversendelsesforslaget ble enstemmig oversendt kommunedirektøren uten realitetsbehandling.

  • Kjøp av boliger til flyktninger ved bruk av integreringstilskudd Hoveddokument 5MB
    Brevdato: 23.04.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: NAV Karmøy
    Saksbehandler: Dan Jørgen Eide

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. Kommunestyret vedtar at budsjettet for integreringstilskuddet justeres opp i tråd med vedtaket i sak KST-135/22 Anmodning om å bosette 280 flyktninger i 2023 og gir kommunedirektøren fullmakt til å bruke deler av integreringstilskuddet til kjøp av boliger til flyktninger. Disse boligene leies ut eller inngår i en «leie til eie»-ordning.

    1. I tråd med punkt 1 vedtar kommunestyret følgende endringer knyttet til bosettingsbudsjettet: 

     

    I bevilgningsoversikt drift etter budsjett og regnskapsforskriften § 5-4 første ledd (1A) gjøres følgende endringer: 

    Andre generelle driftsinntekter endres med -71 140 000 kroner. 

    Korrigert sum bevilgninger drift, netto endres med 60 470000kroner. 

    Overføring til drift økes med 10 670 000 kroner. 

     

    I sum bevilgninger drift etter budsjett og regnskapsforskriften § 5-4 andre ledd (1B) gjøres følgende endringer: 

    Rammen for tjenesteområde 3 Skole økes med 20 250 000 kroner. 

    Rammen for tjenesteområde 7 Helse økes med 2 080 000 kroner. 

    Rammen for tjenesteområde 9 Sosial økes med 38 140 000 kroner. 

    Til sammen utgjør dette økning i bevilgning drift med 60 470 000 kroner. 

     

    I bevilgningsoversikt investering etter budsjett- og regnskapsforskriften § 5-5 første ledd (2A) gjøres følgende endringer i 2023:

    Investeringer i varige driftsmidler økes med 10 670 000 kroner.  

    Overføring fra drift økes med 10 670 000 kroner.

     

    I bevilgningsoversikt investering etter budsjett- og regnskapsforskriften § 5-5 andre ledd (2B) legges følgende investeringsprosjekt til i 2023:  

    Prosjekt Boliger til flyktninger budsjetteres med en ramme på 10 670 000 kroner. 


    1. Vurdering av om det gjøres kjøp til utleie eller leie til eie gjøres administrativt i hver enkelt sak. 

    1. Kommunedirektøren kan i henhold til delegasjonsfullmakten foreta budsjettreguleringer innenfor rammen av budsjett for bosetting av flyktninger "bosettingsbudsjett", også når det går på tvers av tjenesteområder. 



    Behandling

    I forkant av møtet ble det lagt ut et notat som vedlegg i saken som svarer ut etterspurt informasjon fra sist møte i formannskapet.

    Votering:

    Innstillingens pkt. 1 ble vedtatt mot to stemmer (2 FRP).

    Innstillingens pkt. 2 ble vedtatt mot to stemmer (2 FRP).

    Innstillingens pkt. 3 ble vedtatt mot to stemmer (2 FRP).

    Innstillingens pkt. 4 ble vedtatt mot to stemmer (2 FRP).

  • Fv547 Åkra Sør - Helganeskrysset - Strategivalg for videre planarbeid og fremtidig bompengepakke Hoveddokument 14MB
    Brevdato: 08.05.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: teknisk - stab
    Saksbehandler: Oddrun Lund

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1.      Saken utsettes.
    2.      Før saken kommer til ny politisk behandling skal følgende punkter være utredet/dokumentert:
    •   det skal foreligge prosjektkostnader for relevante sammenlignbare regionale og nasjonale prosjekt
    •   vurdere flere trasèvalg, for den delen av traseen som ikke er ferdigregulert
    •   vurdere ulike veinormaler og ulike fartsgrenser for strekningen
    •   oppdatere trafikktellinger for hele strekningen
    •   redegjøre for hvordan oppgradering av dagens trasè på strekningen Fv547 Åkra Sør - Veakrossen vil kunne ivareta fremtidens trafikkflyt, -sikkerhet og fremkommelighet for alle trafikantgrupper
    •   avvente svar på Stortingets behandling av forlengelse av Haugalandspakken
     
    3.      Formannskapet ber om at Rogaland fylkeskommune tar opp igjen arbeidet med kommunedelplan for strekningen Veakrossen – Helganeskrysset , og viser i denne sammenheng til planarbeid som stoppet opp i 2018. Kommunestyret viser i denne sammenheng til siste del av kommunestyret vedtak i sak KST-107/21, der kommunestyrets fortsatt la til grunn at strategien for utviklingen av Fv547 medfører oppgradering/forbedring av eksisterende vegtrase mellom Veakrossen og Helganeskrysset samt omkjøringsvegen Åkra Sør-Veakrossen.



    Behandling

    Rygh (KrF) fremmet følgende utsettelsesforslag på vegne av KrF og Ap:


    1. Formannskapet utsetter saken.2. Før saken kommer til ny politisk behandling skal følgende punkter være utredet/dokumentert:• et sammenlignende prosjektkostnader for relevante regionale og nasjonale prosjekt.• trasèvalg, fastsettelse av fartsgrenser, veinormal, oppdatere trafikktellinger for strekningen• at det redegjøres ytterligere for hvordan videre arbeid med utbedring på dagens trase på strekningen Fv547 Åkra Sør - Veakrossen vil kunne ivareta trafikksikkerhet,• svar på Stortingets behandling av forlengelse av Haugalandspakken.3. Formannskapet ber om at Rogaland fylkeskommune tar opp igjen arbeidet med kommunedelplan for strekningen Veakrossen – Helganeskrysset , og viser i denne sammenheng til planarbeid som stoppet opp i 2018. Kommunestyret viser i denne sammenheng til siste del av kommunestyret vedtak i sak KST-107/21, der kommunestyrets fortsatt la til grunn at strategien for utviklingen av Fv547 medfører oppgradering/forbedring av eksisterende vegtrase mellom Veakrossen og Helganeskrysset samt omkjøringsvegen Åkra Sør-Veakrossen.

    Rygh (KrF) fremmet følgende reviderte utsettelsesforslag på vegne av KrF, Ap og KL:

    1.      Saken utsettes.2.      Før saken kommer til ny politisk behandling skal følgende punkter være utredet/dokumentert:•   det skal foreligge prosjektkostnader for relevante sammenlignbare regionale og nasjonale prosjekt•   vurdere flere trasèvalg, for den delen av traseen som ikke er ferdigregulert•   vurdere ulike veinormaler og ulike fartsgrenser for strekningen•   oppdatere trafikktellinger for hele strekningen•   redegjøre for hvordan oppgradering av dagens trasè på strekningen Fv547 Åkra Sør - Veakrossen vil kunne ivareta fremtidens trafikkflyt, -sikkerhet og fremkommelighet for alle trafikantgrupper•   avvente svar på Stortingets behandling av forlengelse av Haugalandspakken3.      Formannskapet ber om at Rogaland fylkeskommune tar opp igjen arbeidet med kommunedelplan for strekningen Veakrossen – Helganeskrysset , og viser i denne sammenheng til planarbeid som stoppet opp i 2018. Kommunestyret viser i denne sammenheng til siste del av kommunestyret vedtak i sak KST-107/21, der kommunestyrets fortsatt la til grunn at strategien for utviklingen av Fv547 medfører oppgradering/forbedring av eksisterende vegtrase mellom Veakrossen og Helganeskrysset samt omkjøringsvegen Åkra Sør-Veakrossen.

    Votering utsettelsesforslag:

    Utsettelsesforslaget fremsatt av Rygh (KrF) på vegne av KrF, AP og KL fikk 7 stemmer (3 AP, 2 KrF, 2 KL), og saken ble utsatt mot 4 stemmer.

  • Endelig lokalpolitisk behandling av bypakke for Haugesund og fastlands- Karmøy Hoveddokument 8MB
    Brevdato: 02.05.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: teknisk - stab
    Saksbehandler: Oddrun Lund

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. Karmøy kommune slutter seg til Bypakke Haugesund og fastlands-Karmøy, jf. «Faglig grunnlag» datert 24. april 2023. Bypakken omfatter fylkeskommunale og kommunale prosjekter i Haugesund kommune og fastlands-delen av Karmøy kommune.

    1. Bypakken har mål om nullvekst i personbiltransport, tilgjengelighet, byutvikling, trafikksikkerhet og reduserte klimautslipp, jf. faglig grunnlag. De største prosjektene i pakken er ny Risøy-forbindelse, ny Eikjeveg, utbedring av fv. 47 og forbedringer i Karmsundgata gjennom Haugesund. I tillegg skal bypakken finansiere forbedring av gang- og sykkelforbindelser, kollektiv-, utbedrings- og trafikksikkerhetstiltak. Prosjektene har en samlet økonomisk ramme på 4.390 mill. kr (2022-kr). I styringen av pakken legges det til grunn at minst 50 % av midlene skal benyttes til gang-, sykkel- og kollektivtiltak.

    1. Bypakken delfinansieres med bompenger. Det er lagt til grunn et netto bompengebidrag på 2.950 mill. kr (2022-kr). Rogaland fylkeskommune og Haugesund og Karmøy kommune bidrar med 20 % egenandel og mva.-kompensasjon på egne prosjekter. Basert på planlagt portefølje er dette beregnet å utgjøre til sammen 1.440 mill. kr (2022-kr). Det legges til grunn en fordeling mellom partene som beskrevet i det faglige grunnlaget. Utgifter som partene har til planlegging og prosjektering av bomstasjoner og egne prosjekter før prosjektavtalen underskrives, kan inngå i egenandelen.Kommunal egenandel innarbeides investeringsbudsjettene.

    1. Bompengeinnkreving skal skje ved tovegs innkreving i 11 bomstasjoner, med plassering som angitt i det faglige grunnlaget. Bompengeperioden er 15 år fra innkrevingsstart. Dersom det oppstår trafikklekkasje til lokalt vegnett, og skilting, stenging eller redusert hastighet ikke er tilstrekkelig for å unngå dette, kan det gjennom ny sak til Stortinget gis adgang til å sette opp ytterligere bomstasjoner på lokalt vegnett.

    1. Det legges til grunn en gjennomsnittstakst på 6,16 kr (2022-kr). Dette er foreløpig beregnet å tilsvare en grunntakst på 14 kr for takstgruppe 1, og 28 kr for takstgruppe 2 (2022-kr). Takstene skal evalueres etter ett års drift og eventuelt justeres slik at gjennomsnittstaksten opprettholdes. Dersom nullvekstmålet ikke nås, og trafikale utfordringer fører til svekket byutvikling, kan lokale myndigheter ta initiativ til å innføre inntektsnøytral tidsdifferensiering av takstene. Det legges til grunn at dette kan innføres innenfor rammen av fastsatt gjennomsnittstakst dersom det foreligger lokalpolitisk tilslutning.

    1. Kjøretøy i takstgruppe 1 med gyldig brukeravtale og brikke, får 20 % rabatt (brikkerabatt). Nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 får i tillegg 30 % rabatt (nullutslipps-rabatt) etter fratrukket brikkerabatt. Nullutslippskjøretøy i takstgruppe 2 med gyldig brukeravtale og brikke betaler ikke bomavgift (100 % nullutslipps-rabatt). Lavere rabatt for nullutslippskjøretøy kan innføres når nasjonale takstretningslinjer åpner for dette. Kjøretøy i både takstgruppe 1 og 2 betaler bare for én passering pr time (timesregel) og maksimalt for 75 passeringer pr måned (passeringstak). Alle rabatter betinger bruk av elektronisk brikke og gyldig brikkeavtale. Fritaksordningene følger nasjonale takstretningslinjer.

    1. Dersom det oppstår kostnadsøkninger eller reduserte inntekter i pakken, skal dette håndteres ved kutt i prosjekt-porteføljen. Dersom det gjenstår midler i bypakken etter at de navngitte prosjektene og programområdetiltakene er gjennomført, kan dette benyttes til andre gang-, sykkel- og kollektivprosjekter i byområdet i tråd med målene i pakken.

    1. Det opprettes en politisk styringsgruppe som gis ansvar for porteføljestyring og mandat til å justere prosjektbevilgninger og -rekkefølge. Styringsgruppen gis også myndighet til, på vegne av kommunene og fylkeskommunen, å slutte seg til prisjustering av takstene for å opprettholde gjennomsnittstaksten. Takst- og rabattordninger forutsettes å følge de til enhver tid gjeldende takstretningslinjer.

    1. Dersom staten underveis i bypakkens innkrevingsperiode starter planlegging av bompengeinnkreving til E134 Karmsund bru eller andre statlige prosjekter i bypakkens influensområde, kan bypakken samtidig tas opp til revisjon. En samordnet planlegging av bompengeinnkreving i byområdet og nærområdene skal bidra til inntektsgrunnlag for både statlige, fylkeskommunale og kommunale prosjekter, og med en samlet bompengebelastning som har lokal tilslutning.



    Behandling

    Innstillingen ble vedtatt mot 5 stemmer (2 KL, 2 FRP, 1 SP).

  • Samlesak for referatsaker Hoveddokument 768KB

    058/23 - 23/22024 - Samlesak for referatsaker

    Journaldato: 02.06.2023  1 dokument
    Brevdato: 09.05.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: politisk sekretariat
    Saksbehandler: Siv Elisabeth Røksund Lie

    Dokumenter

     

    Behandling

    109/23, Årsmelding 2022 - Sunnhordland kraftlag

    Enstemmig tatt til etterretning.

    110/23, Høring - Varselutvalgets rapport - Fra varsel til læring og forbedring

    111/23, Høring av forslag til endringer i brann- og redningsvesenforskriften

    112/23, Høring av Nasjonal transportplan 2025-2036 - innspill til Rogaland fylkeskommune fra Karmøy kommune

    113/23, Informasjon om høring: Nasjonale faglige råd om forhåndssamtaler og planer ved begrenset forventet levetid

    114/23, Høring NOU 2023: Raskt og riktig

    115/23, Høring - revidert rundskriv om ansvar og samarbeid helsetjenesten og politiet - psykisk syke

    116/23, Høring av utkast til veileder til forskrift om kommunal beredskap mot akutt forurensning

  • Årsmelding 2022 - Sunnhordland kraftlag Hoveddokument 27MB

    109/23 - 23/21675 - Årsmelding 2022 - Sunnhordland kraftlag

    Journaldato: 09.05.2023  Avsender(e): SKL   
    2 dokumenter
    Brevdato: 08.05.2023
    Dokumenttype: Innkommende dokument
    Ansvarlig enhet: politisk sekretariat
    Saksbehandler: Siv Elisabeth Røksund Lie

    Dokumenter

     
  • Høring - Varselutvalgets rapport - Fra varsel til læring og forbedring Hoveddokument 172KB

    110/23 - 23/20967 - Høring - Varselutvalgets rapport - Fra varsel til læring og forbedring

    Journaldato: 04.05.2023  Avsender(e): Helse- Og Omsorgsdepartementet   
    4 dokumenter
    Brevdato: 03.05.2023
    Dokumenttype: Innkommende dokument
    Ansvarlig enhet: helse og omsorg
    Saksbehandler: Nora Olsen-Sund

    Dokumenter

     
  • Høring av forslag til endringer i brann- og redningsvesenforskriften Hoveddokument 1 023KB

    111/23 - 23/21129 - Høring av forslag til endringer i brann- og redningsvesenforskriften

    Journaldato: 05.05.2023  Avsender(e): Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)   
    1 dokument
    Brevdato: 04.05.2023
    Dokumenttype: Innkommende dokument
    Ansvarlig enhet: kommunalsjef teknisk
    Saksbehandler: Eiliv Staalesen

    Dokumenter

     
  • Høring av Nasjonal transportplan 2025-2036 - innspill til Rogaland fylkeskommune  fra Karmøy kommune Hoveddokument 2MB
    Brevdato: 02.05.2023
    Dokumenttype: Utgående dokument
    Ansvarlig enhet: teknisk - stab
    Saksbehandler: Oddrun Lund

    Dokumenter

     
  • Informasjon om høring: Nasjonale faglige råd om forhåndssamtaler og planer ved begrenset forventet levetid Hoveddokument 804KB
    Brevdato: 30.04.2023
    Dokumenttype: Innkommende dokument
    Ansvarlig enhet: helse og omsorg
    Saksbehandler: Nora Olsen-Sund

    Dokumenter

     
  • Høring NOU 2023: Raskt og riktig  Hoveddokument 887KB

    114/23 - 23/21146 - Høring NOU 2023: Raskt og riktig

    Journaldato: 05.05.2023  Avsender(e): Arbeids- Og Inkluderingsdepartementet   
    4 dokumenter
    Brevdato: 04.05.2023
    Dokumenttype: Innkommende dokument
    Ansvarlig enhet: helse og omsorg
    Saksbehandler: Nora Olsen-Sund

    Dokumenter

     
  • Høring - revidert rundskriv om ansvar og samarbeid helsetjenesten og politiet - psykisk syke Hoveddokument 463KB
    Brevdato: 05.05.2023
    Dokumenttype: Innkommende dokument
    Ansvarlig enhet: helse og omsorg
    Saksbehandler: Nora Olsen-Sund

    Dokumenter

     
  • Høring av utkast til veileder til forskrift om kommunal beredskap mot akutt forurensning Hoveddokument 1MB
    Brevdato: 08.05.2023
    Dokumenttype: Innkommende dokument
    Ansvarlig enhet: kommunalsjef teknisk
    Saksbehandler: Eiliv Staalesen

    Dokumenter

     
  • Samlesak for spørsmål Hoveddokument 1MB

    059/23 - 23/22025 - Samlesak for spørsmål

    Journaldato: 02.06.2023  1 dokument
    Brevdato: 09.05.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: politisk sekretariat
    Saksbehandler: Siv Elisabeth Røksund Lie

    Dokumenter

     

    Behandling

    1. Gaard (FRP) viste til flyruter til København, og ønsket at det skulle videreformidles et ønske om å kunne bestille sammenhengende reise for å gjøre reisen mer attraktiv.

    Ordfører:

    Ruten har flere reisende enn hva som kreves for å opprettholde tilbudet. Ordfører tar dette opp med den lokale flyplassledelsen.

    2. Brekke Jakobsen (Ap) viste til tidligere spørsmål om status for ny skole på Åkra.

    Kommunedirektøren undersøker status.

    3. Wisnæs (KrF) viste til vedtak i formannskapet i mars om å gi høringssvar om kvinnehelse.

    Kommunedirektøren

    Høringssvaret er under utarbeidelse

    4. Medhaug (KL) viste til artikkel om Karmsund Vind i H-avis. Ønsker status.

    Ordfører svarte:

    Karmsund Havn eies av 6 kommuner som samlet har garantert for et låneopptak på 800 mill kr. Nå når låneopptaket nærmer seg taket, er det satt i gang et arbeid for å redegjøre videre muligheter videre. Karmsund Havn er invitert til å avholde orientering i formannskapet når det er anledning til dette. Eierselskapene avgjør selskapsform.

    5. Grønningen (SP) viste til temaet kommunal strømstøtte og stilte følgende spørsmål til dette:

    1. Er det på gang en ny søknadsrunde med tanke på de 3,1 mill som ikke ble tildelt i første runde?

    2. Oversendelsesforslag til kommunedirektøren:

    Karmøy Senterparti vil be om at kommunedirektøren utarbeider en sak som har til hensikt å tilføre det kommunale strømstøttefondet nye 10 mill. kroner. Tildeling og kriterier skal bygge på de samme prinsipper som i første tildelingsrunde.

    Ordfører svarte:

    Næringssjefen har bekreftet at de resterende 3,1 mill må lyses ut igjen med tilsvarende prinsipper

    Oversendelsesforslaget ble oversendt kommunedirektøren uten realitetsbehandling.

    6. Wisnæs (KrF) stilte i sist møte i formannskapet spørsmål om avfallshåndteringen.

    Kommunedirektøren viste til informasjonsheftene som var delt ut til representantene. Her er det spesifisert hvor de ulike typene avfall går til.

    7. Gaard (Frp) stilte spørsmål om bommene i Haugalandspakken blir fysisk fjernet ved avslutning av pakken.

    Ordfører svarte:

    Dersom nytt kommunestyre opprettholder at Karmøy ikke skal inngå i ny bompengepakke, vil de etterhvert fjernes.

    8. Gaard (FrP) viste til spørsmål stilt i sist møte i formannskapet, og etterspurte status.

    Kommunedirektøren viste til spørsmål om innkjøp, og at kommunen i det vesentlige forholder seg til innkjøpsavtaler og rammeavtaler. Møbler til Stangaland og Skudenes sykehjem ble utført etter avrop på eksisterende rammeavtaler. Viktig med god og ryddig anskaffelsesstrategi. Når det inngås avtale forventes det en lojalitet til avtalen. Enkeltvarer kan finnes rimeligere utenfor avtalen, men det må vurderes ut fra helheten. Øvrige spørsmål må besvares i et senere møte.

Fremmøte

Fremmøte
PolitikerPartiMedlemstypeE-Post
Jarle NilsenArbeiderpartietOrdførerjarle.nilsen@karmoy.kommune.no
May Synnøve RyghKristelig FolkepartiVaraordførermaysynnove@hotmail.com
Veronika B. Brekke JakobsenArbeiderpartietMedlemveronika.brekke.jacobsen@haugnett.no
Svanhild I. Lygre AndersenArbeiderpartietMedlemsvanhild@gmail.com
Tor Kristian GaardFremskrittspartietMedlemtorkgaard@hotmail.com
Jan Birger MedhaugKarmøylistaMedlemjan.birger.medhaug@gmail.com
Helge ThorheimKarmøylistaMedlemhthorhei@online.no
Randi WisnæsKristelig FolkepartiMedlemrandi.wisnaes@gmail.com
Tor Asle GrønningenSenterpartietMedlemtorasle@hagia.no
Hilde Karine SlotnesSV-Sosialistisk VenstepartiMedlemhilde.slotnes@fo.no
Geir AarvikFremskrittspartietVaramedlemmail@gamarin.no
Rune Midtun (Ikke møtt) FremskrittspartietMedlemrune.midtun73@gmail.com
ACOS Innsyn levert av ACOS AS