Utvalg: | Formannskapet |
---|---|
Dato: | 27.11.2023 16:00 - 18:00 |
Møtested: | Formannskapssalen |
Status: | Vedtak er påført møtet |
Sakskart: | |
Møteprotokoll: |
Formannskapet vedtar følgende møtedatoer for 2024:
22. januar
5. februar
19. februar
11. mars
8. april
22. april
6. mai
3. juni
10. juni
2. september
9. september
23. september
30. september
21. oktober
4. november
25. november
2. desember
9. desember
Formannskapet vedtar møtestart kl. 16.00 for formannskapets møter i 2024.
Innstilling enstemmig vedtatt.
Saken ble enstemmig utsatt.
Marhaug (H) foreslo følgende på vegne av samarbeidspartiene H, Ap, SV, SP og KrF:
Tor Asle Grønningen
May Synnøve Rygh
Jarle Nilsen
Samt følgende varamedlemmer:
Nina Ve
Hilde Slotnes
Levik Løndalen (KL) foreslo:
Helge Thorheim (KL)
Stelander (FrP) foreslo:
Rune Midtun (FrP)
Gaard (FrP) foreslo følgendesom personlig varamedlem for Rune Midtun (FrP):
Angela Stelander (FrP)
Thorheim foreslo følgende varamedlem som personlig vara for Thorheim (KL):
Lillian Levik Løndalen (KL)
Nilsen (Ap) ba om at man etterstrebde kjønnsbalanse.
Gaard (FrP) viste til at samarbeidspartiene også kan bidra til å finne kjønnsbalansen blant de faste medlemmene.
Det ble ikke oppnådd enighet om valg eller hvordan valget skal foretas.
Nilsen (Ap) foreslo følgende:
Saken utsettes slik at administrasjonen kan komme tilbake med informasjon om regelverk knyttet til kjønnsbalanse og krav til medlemmer i et slikt arbeidsutvalg.
Forslaget fremsatt av Nilsen (Ap) enstemmig vedtatt.
V erbalpunkter:
Rullerende barnehageopptak
Kommunestyret ber kommunedirektøren utarbeide sak som gjelder fleksibelt barnehageopptak i tråd med anbefalinger fra ekspertgruppen om barn i fattige familier. Det skal være mulig å få barnehageplass en måned etter at barnet fyller ett år. Den pedagogiske- og fysiske kapasiteten i både kommunale og private barnehager kartlegges. I saken bes det vurdert om en overgangsordning kan være hensiktsmessig. Endelig utredning forelegges for hovedutvalg for Oppvekst og Kultur i løpet av første halvår 2024.
Legevakt på Veasletta og Interkommunal legevakt på Raglamyr
Administrasjonen fremmer sak om
legevakt på Veasletta samlokalisert med den nye brannstasjon som er vedtatt bygget. Saksfremlegget skal i tillegg vurdere samlokalisering av Veavåg legesenter, KAD senger (kommunale akutte døgnplasser), ambulanse og politi.
Det bes også om saksfremlegg for interkommunal legevakt på Raglamyr samlokalisert med den nye hoved brannstasjonen som er vedtatt bygget. I saksfremlegget skal det fremgå hvilke kommuner som ønsker å inngå i legevaktsamarbeidet og eventuell samlokalisering av aktuelle etater.
Fritidstilbud til ungdom - helger
Administrasjonen legger frem sak om gratis fritidstilbud i helger rettet mot ungdom.
Det forutsettes at tilbudet blir etablert i samarbeid med ungdommene (ungdomsrådet), kommunen, frivilligheten og foreldre. Tilbudet skal drives ideelt/frivillig og søkes etablert så snart som praktisk mulig.
Effektivisering og bærekraftig utvikling av kommunens tjenester
Det settes i gang et utviklingsprosjekt med fokus på forbedringer og effektivisering slik at de kommunale ressursene blir brukt på beste måte. Hovedfokus skal være på organisasjonsstruktur, organisering av oppgavene, ledertetthet, arbeidstid, heltid, bemanning og bemanningsnorm (pleiefaktor for omsorg) og kompetanse. Målsettingen med prosjektet er at de kommunale ressursene blir brukt mest mulig effektivt, utvikle nye arbeidsmetoder med bred involvering, stimulere til kontinuerlig forbedringskultur og sikre en forsvarlig økonomisk drift for fremtiden. Alle de ulike avdelinger, etater og nivå i kommunen skal være del av utviklingsprosjektet. Ansatte får god mulighet til å bidra direkte både med konkrete forslag til organisering av arbeidsoppgavene sine og til gjennomføringen av oppgavene, slik at de bidrar til forbedringer og effektivisering av arbeidet. Prosjektet ventes ferdigstilt høst 2024. Det vurderes bruk av ekstern bistand i arbeidet. Folkevalgte deltar sammen med administrasjonen.
Strategi for å øke inntekter og effektivisere kommunale tjenester
Kommunen vår utvikles gjennom strategisk planlegging og styring. Næringsutvikling er en vesentlig del av kommunens arbeid for gode lokalsamfunn. Vi ønsker å legge til rette for at vår langsiktige strategi for næringsutvikling og arbeidet her skal være godt forankret i kommunens administrative og politiske ledelse. Næringsutvikling har stort potensial for å gi økte inntekter, positiv verdiskapning og en effektivisering av tjenesteproduksjonen. Dette må sees i helhet med strategi for samfunnsutvikling og strategisk styring av kommunen.
Vi vil be om at det utarbeides en plan for hvordan kommunens eierstyring kan bidra til samfunnsutviklingen og avlaste kommunale investeringer og bidra til nye inntekter i form av utbytte.
Kompetanseplanen
Kommunen skal revidere kompetanseplanen og lage utviklingsplan for virksomhetene. Dette er viktig for at kommunen får rett kompetanse på rett plass, og for kommunalt ansatte med fagutdanning skal få mulighet til å ta høgskoleutdanning, eller at andre får annen relevant kompetanseheving, slik at de kan bidra til å dekke behovet kommunen har når det gjelder arbeidsfordeling og oppgaver.
Tillitsbasert reform
Karmøy kommune har tillit til de ansatte, som må få bruke kompetansen og erfaringene i arbeidet de skal utføre. Kommunen vil i samarbeid med de ansatte og tillitsvalgte gå gjennom rutiner og instrukser for å se på mulig omlegging og forenkling i rapporteringen og arbeidsrutinene. Karmøy kommune ønsker å prøve ut tillitsbasert reform og ber om at administrasjonen legger fram sak til politisk behandling i løpet av våren 2024.
Politiske ressurser
Fra og med 01.02.2024 skal det politiske arbeidet i kommunen bli styrket med 50%. Denne frikjøpte ressursen tildeles Arbeiderpartiet. Arbeidet skal utføres i tett samarbeid og etter oppdrag fra politisk ledelse. Naturlige arbeidsoppgaver vil være:
Gi råd/støtte til ordfører, varaordfører og partienes gruppeledere i deres daglige arbeid
Følge opp politiske saker som har særskilt betydning for Karmøy kommune og Haugalandet i fylkestinget, rogalandsbenken, Stortinget og departementene
Jobbe politisk tett med næringslivet og deres organisasjoner for å sikre arbeidsplasser og legge til rette for flere arbeidsplasser i kommunen og regionen
Delta i kommunes eierskapsutvalg (forutsatt at det vedtas opprettholdt)
Eventuelt etter fullmakt representere i eiermøter, årsmøter/generalforsamlinger. I tillegg følge tett opp selskaper/samarbeid der kommunen ikke er majoritetseier eller har negativt flertall
Være sentral i det videre politiske arbeidet med samfunnsplanen og revidering av kommuneplanens arealdel
Dette forslaget må tas inn i Forskrift om folkevalgtes godtgjøring og velferdsgoder for Karmøy Kommune.
Miljø, klima og naturarbeid.
Karmøy kommune ligger i dag på bunn i Rogaland på flere sentrale indikatorer knyttet til klima- og miljøarbeid. Vi vil prioritere at det administrativ utvikles handlingsplaner for klima- og miljøarbeid, inkludert konkrete tiltak, kostnadsestimater og forventede resultater, som styrker kommunens innsats innfor klima- og miljøarbeid.
Målsettingen er at Karmøy kommune skal være en foregangskommune på jordvern, miljø, klima- og naturarbeid.
Mobilfri ungdomsskole
En stor rapport fra FN viser en direkte sammenheng mellom mobilbruk på skolen og prestasjoner på skolen. Mobilen påvirker de faglige resultatene negativt og kan føre til utenforskap og mobbing. Resultatene av mobilfrie skoler er klare, ifølge nye studier. Karakterene går opp, og mobbingen går ned. Vi vil gjennomføre en prøveordning med to mobilfrie ungdomsskoler i kommunen. Oppstart skoleåret 24/25, med varighet tre skoleår. Prøveordningen skal evalueres.
Miljøarbeidertjenesten
I budsjettforslaget fra kommunaldirektøren foreslås det en samdrift av somatisk hjemmetjeneste og miljøarbeidertjenesten for utviklingshemmede som et innsparingstiltak.
Før det eventuelt gjøres endringer i dagen organisering, må involverte parter samarbeide om å utarbeide et opplegg som ivaretar både kvalitet i tjenesten og bærekraftig økonomi.
Rygh (KrF) la frem samarbeidspartiene H, KrF, Ap, Sp, SV, V sitt forslag til budsjett posisjonen sitt budsjettforslag.
Nilsen (Ap) redegjorde ytterligere for posisjonspartienes budsjettforslag.
Gaard (FrP) redegjorde for noen av punktene i deres budsjettforslag, men viste til at dette ikke var ferdig. Gaard redegjorde videre for at FrP kommer til å stemme for kommunedirektørens forslag ettersom FrP ikke har et klart og saldert budsjett enda. Dette vil være klart til kommunestyremøtet.
Thorheim (KL) viste til at også de vil stemme for kommunedirektørens forslag da de ikke har et klart og saldert budsjett, men vil fremme et eget budsjett i kommunestyremøtet.
Sivertsen (INP) viste til at også de vil gå for kommunedirektørens forslag i dette møte.
Gaard (FrP) ba om pause slik at samarbeidspartienes forslag kunne bli utlever til formannkapsmedlemmene.
Det ble innvilget 10 minutters pause.
Gaard (FrP) ba om følgende protokolltilførsel i forbindelse med posisjonens budsjettforslag:
Fremskrittspartiene mener dette er grov forskjellsbehandling av de politiske partiene, hvor et politisk parti får anledning til å drive politikk i lønnet stilling. Fremskrittspartiet mener dette er en ulovlig bevilgning. Dersom dette får gjennomslag vil man kreve lovlighetskontroll av vedtaket.
Gaard (FrP) ba om vurdering av Nilsen (Ap) sin habilitet i denne saken jf. kommuneloven § 11-10 (1) jf. forvaltningsloven § 6 (1) bokstav a.
Nilsen (Ap) redegjorde for sin vurdering av habilitetsspørsmålet og fratrådte.
10 representanter til stede.
Forslaget fremsatt av Gaard (FrP) fikk 5 stemmer mot 5 stemmer (FrP 2, KL 2, INP 1), og ble dermed avgjort med møteleders dobbeltstemme jf. kommuneloven § 11-9 (2).
Nilsen (Ap) ble ansett som habil jf. kommuneloven § 11-10 (1) jf. forvaltningsloven § 6 (1) bokstav a.
Nilsen (Ap)tiltrådte.
11 representanter til stede.
Forslaget fremsatt av Rygh (KrF) og Nilsen (Ap) ble vedtatt med 6 stemmer mot 5 stemmer for kommunedirektørens forslag som falt (FrP 2, KL 2, INP 1).
Kommunedirektør utarbeider forslag til høringssvar i sak 267/23.
Øvrige referatsakene ble tatt til etteretning.
Referatssak 267/23 ble tatt opp til behandling:
Slotnes (SV) ba om at referatsaken ble tatt opp som sak og at kommunedirektøren utarbeider forslag til høringssvar.
Forslaget fremsatt av Slotnes (SV) ble vedtatt med 9 stemmer mot 2 stemmer (Sp 1, INP 1).
Vedtak: Kommunedirektør utarbeider forslag til høringssvar.
Øvrige referatssaker ble enstemmig tatt til etterretning.
1. Levik Løndalen (KL) ba om at følgende sak ble tatt opp til realitetsbehandling og oversendt kommunedirektøren:
Egen boligProsjektrapport NOU 2016: «På lik linje» Kapittel 14 viser at kommuner sjelden eller aldri vurderer om en person som søker om kommunal bolig heller burde fått startlån og tilskudd. Kun 10% av Funksjonshindrede eier egen bolig. Her ønsker vi i Karmøylista at kommunen skal være fremoverlente og tilby private utbyggere tomter for å bygge boliger tilpasset målgruppen etter ulike modeller, slik at den enkelte kan eie hele eller deler av boligen med mulighet til å øke eierandel. En ønsker her at dette tas med i arealplanen og at en planlegger for at mennesker med funksjonshindringer skal kunne eie egen bolig. Med en slik tilnærming vil vi få reduserte driftskostnader og lavere behov for investeringsmidler.Viser her til tekst i NOU 2023.13 På høy tid:Eierlinjen i boligmarkedet for funksjonshindrede må styrkes ved å utvikle nye modeller, som en tredje boligsektor, ved hjelp av Husbanken og andre seriøse aktører. – Rammer for startlån må følge prisveksten. – Bostøttegrensen må revideres årlig slik at uføretrygdede fremdeles har rett på bostøtte når trygden blir justert. Inntektsgrensene bør til enhver tid reguleres slik at de som er 100 prosent uføretrygdet og får under 3,5 G i uføretrygd, kvalifiserer til bostøtte. Det burde også gis ekstra støtte ved behov for særlig tilgjengelig bolig som ofte koster mer. – Det bør innføres et makstak på fem samlokaliserte boliger. Kommunen skal ikke kunne samlokalisere tjenester, for eksempel ikke samlokalisere boliger med avlastning eller kommunale dagsenter.
Forslaget fremsatt av Levik Løndalen (KL) enstemmig vedtatt.
Saken oversendes kommunedirektøren.
2. Levik Løndalen (KL) refererte til følgende sak, men viste til at dette ville bli tatt inn i budsjettarbeidet:
Formannskapet vedtar en utsettelse av den foreslåtte samordningen av hjemmetjenesten og Miljøarbeidertjenesten. Før en eventuelt velger en slik løsning bes dette konsekvensutredes, der en ser på konsekvenser for både brukere og ansatte. Det er stor mangel på helsepersonell og det oppfordres til å være varsom med å utsette personalet for endringer som kan føre til sykemeldinger og oppsigelser. For brukerne er det viktig å se på om samordningen kan føre til redusert tilbud både i forhold til kvalitet og sikkerhet. Det er sentrale føringer på at mennesker med funksjonshindringer har rettigheter til tjenester som sikrer deltakelse i samfunnet på lik linje med andre innbyggere. Dette forslaget vil helt klart være et skritt tilbake for denne brukergruppen.Bakgrunn for saken:I Hovedutvalg helse og omsorg 23.11.2022:Foreslo Karmøylista at en da planlagt sammenslåing av hjemme og miljøarbeider tjenesten ble stoppet. Det var et godt ordskifte som endte med at AP foreslo en utsettelse og at saken utredes videre, noe som fikk flertall. Vi har ikke sett noen konsekvensutredning og ser ikke at det er noe større grunnlag for å slå sammen tjenestene i dag enn det var i november 2022.Devold rapporten ble lagt frem 17.04.2022 Denne rapporten viser til at kommunen er raus med tiltak som hjemmetjeneste. På spørsmål om årsak ble det bekreftet av ansvarlig for rapporten at dette hadde sammenheng med mangel på heldøgns omsorgsboliger. Rapporten sier også at en er usikker på̊ effektiviteten av en slik organisering som foreslås.Vi vet at miljøarbeidertjenesten ble opprettet i 2019 nettopp for å samordne og kvalitetssikre tjenesten til mennesker med funksjonshindringer, ut fra deres behov. Dette er et godt tilbud som gjør at flere opplever et mer likeverdig liv som øvrig befolkning.En sammenslåing vil medføre at rett kompetanse ikke blir benyttet på riktig brukergruppe. Det er store ulikheter i behovet hos de funksjonshindrede og brukere av hjemmetjenesten. Det synes som lite konsekvens utredet og med fare for at dette kan føre til økte utgifter på sikt.Viser her til NOU 2023:13 PÅ høy tid. -Realisering av funksjonshindredes rettigheter3. viste til tidligere formannskapsmøte hvor det var blitt bedt om at en representant fra brann- og redning kom for å orientere formannskapet. Ba om at denne orienteringen blir avholdt i neste formannskapsmøte.
4. Grønningen (Sp) etterspurte informasjon om luktproblematikk på Storasund.
Kommunedirektør svarte.
5. Gaard (FrP) etterspurte informasjon om driften på Storasund ift. kommuneplan osv. er lovlig.
Kommunedirektør avklarer spørsmålet nærmere til neste møte.
Politiker | Parti | Medlemstype | E-Post |
---|---|---|---|
Leiv Arne Marhaug | Høyre | Ordfører | leiv.arne@haugnett.no |
May Synnøve Rygh | Kristelig Folkeparti | Varaordfører | maysynnove@hotmail.com |
Jarle Nilsen | Arbeiderpartiet | Medlem | jarle.nilsen@karmoy.kommune.no |
Ruth Mariann Hop | Arbeiderpartiet | Medlem | ruth_mariann_hop@hotmail.com |
Angela Stelander | Fremskrittspartiet | Medlem | angela.stelander@gmail.com |
Johannes Magne Sivertsen | Industri- og Næringspartiet | Medlem | johs.sive@gmail.com |
Helge Thorheim | Karmøylista | Medlem | hthorhei@online.no |
Lillian Levik Løndalen | Karmøylista | Medlem | lillian_1969@hotmail.com |
Tor Asle Grønningen | Senterpartiet | Medlem | torasle@hagia.no |
Hilde Karine Slotnes | SV-Sosialistisk Vensteparti | Medlem | hilde.slotnes@fo.no |
Tor Kristian Gaard | Fremskrittspartiet | Varamedlem | torkgaard@hotmail.com |
Rune Midtun (Ikke møtt) | Fremskrittspartiet | Medlem | rune.midtun73@gmail.com |