Karmøy kommunestyre vedtar kommunedirektørens forslag til rullering av handlingsprogram Temaplan for idrett og fysisk aktivitet 2024-2024
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Speideren er en frivillig organasisjon for barn og unge med stor samfunnsnytte.De driver enkle naturnære aktiviteter,bl.a. knyttet til sjøen.Klubbhuset er en god sosial møteplass for barn og unge.Ca.100 barn og unge deltar jevnlig på Speiderens aktiviteter og det er nå inntaksstopp på grunn av plassmangel.I forbindelse med utvidelse av klubbhuset,finner HTM det urimelig, økonomisk,tyngende å kreve full planprosess,av en dugnadsbasert frivillig forening.
HTM gir derfor dispensasjon fra KDP § 1-5-1 og figurene 2 og 3,slik at omsøkte kan gjennomføres uten reguleringsplan.
Andre grunner som taler for dispensasjon:
Tilbyggets plassering,høyde og utnyttelsesgrad er innenfor PBLs og KDPs bestemmelser.
Tiltaket er tråd med arealformålet i kommuneplan,kommunedelplan og regulerigsplan.
HTM kan her ikke se at en reguleringsplan vil tilføre prosjektet noen merverdi.
Hensynet bak bestemmelsen:
Hensynet bak det generelle plankravet anses ikke å bli vesentlig tilsidesatt ved en dispensasjon fra plankravet.HTM anser hensikten bak et plankrav med tilhørende planprosess å være tilstrekkelig ivaretatt gjennom en ordinær byggesak med dispensasjonsbehandlingTiltaket åpner ikke opp for annen utnyttelse av eiendommen enn tidligere.
En dispensasjon her,vil gjelde et tiltak i et område som er regulert.Det er ikke behov for å endre krav til veier,gangstier,vann og avløp eller behov for skoler barnehager og lekeplasser.Disse momentene tilsier,samlet sett,at hensynene bak plankravet ikke vil bli vesentlig tilsidesatt ved en dispensasjon.
Fordel-/ulempevurderingen.
Sett på bakgrunn av at Speideren er en organisasjon drevet på frivillighet og dugnad er fordelene åpenbare ved å unngå en fordyrende og forsinkende planprosess.Om regulering måtte gjennomføres,ville kun egen eiendom bli regulert og dette ville ikke gi noen tilleggsverdier til prosjektet,heller ikke til tilgrensende arealer.
Tiltaket vil ikke utløse behov for andre tiltak og vil få minimal betydning for utviklingen av området og en eventuell fremtidig regulering av området.Samlet sett,ansees fordelene vesentlig større enn ulempene om dispensasjon gies.
Etter en samlet vurdering og befaring på stedet anser HTM at vilkårene for å gi dispensasjon er oppfylt.
HTM ser at i denne saken kunne KDPs § 1-5-2 vært brukt,men for å unngå tvil om hva som er vesentlig,(stor) eller uvesentlig (liten) utbygging velger HTM å dispensere fra KDPs § 1-5-1.
Klager fra naboer hensyntaes ikke.De endringer en utbygging vil utgjøre for dem,ansees ikke verre enn det man må forvente i et tettbebygd område.
Haglands (KL) forslag vedtatt med 7 stemmer mot 2 stemmer (Ap 1 og MDG 1) for innstillingen.
Saken utsettes for befaring.
Hults (Sp) utsettelsesforslag enstemmig vedtatt.
Den 08-05-03 ga Karmøy Kommune tillatelse til å oppføre omsøkte "Det gies tillatelse til å oppføre nybygg/sjøhus" Omfatter et bygg vist i 4 enheter.
Den 24-01-17,skriver Karmøy Kommune: "Det tillates lagt inn vann og kloakk i sjøhus,som omsøkt"Disse tillatelsene viser at omsøkte er et sjøhus,ikke naust.Selv om det meste av endringene ville være lovlige ,ifølge Karmøy Kommunes notat om hva et sjøhus kan inneholde,velger likevel HTM å behandle dispensasjonssøknaden.
HTM gir dispensasjon fra PBLs §§ 1-8 og 11-6 etter medhold i samme lovs § 19-2,slik at omsøkte tiltak kan bestå som i dag.
grunnlag for dispensasjon:
Kommunens notat sier følgende om hva et sjøhus kan inneholde: Fritidsbolig/sjøhus:Hytte ved,på eller i sjøen,kan også ha naust i første etasje.Vinduer,balkonger,brygger,våtrom,soverom, kjøkken mv. er tillatt.
Omsøkte har eksistert fra 2004 og fra 2017 med innlagt vann og har ikke vært til sjenanse eller plage for noen.Det er ingen merknader til tiltaket.
vil ikke gi ytterligere privartisering.
Da tillatelse til bygget ble gitt,var "status" på området båthavn og ikke naustområde.
HTM anser omsøkte som sjøhus,med de regler som gjelder for dette.
Det er egen parkering til omsøkte.
Naturmangfoldsloven er vurdert,men ansees ikke å berøres av omsøkte.
Omsøkte vil ikke gi noen fysiske endringer.
Omsøkte vil ikke ginoen ulemper for dyrket mark/beiter.
HTM kan her ikke se at hensynene i lovens formålsbestemmelse eller nasjonale og regionale interesser blir vesentlig tilsidesatt i denne saken basert på ovenstående.
HTM anser,basert på ovenstående og befaring på stedet,fordelene vesentlig større enn ulempene om befaring gies.
Med samme henvisning anser HTM vilkårene for å gi dispensasjon etter PBL 19-2 er oppfylt.
Haglands (KL) forslag vedtatt med 5 stemmer mot 4 stemmer (Ap 1, SP 2, MDG 1) for innstillingen.
Saken utsettes for befaring.
Haglands (KL) utsettelsesforslag vedtatt med 6 stemmer mot 3 (Ap 1, Sp 1 (Hult), MDG 1).
HTM gir
Begrunnelse for dispensasjonen.
Omsøkte er å betrakte som en erstatningsbolig og oppføres på samme sted som før og landbruksjord berøres ikke.
Eksisterende infrastruktur benyttes,dette er effektivt og besparende
HTM anser det positivt at en eldre bolig erstattes av en moderende energieffektiv bolig.
70m2 av arealet er målbare terrasser og garasje.
Boligen er godt tilpasset terrenget og er med generasjonshybel ikke unormalt stor for området.
det er ingen merknader til tiltaket,heller ikke fra kommunens landbruksavdeling.Kommunen har godkjent rørleggermelding for tiltaket.
Nye eiere er interessert i å beholde eiendommen som småbruk,med økologisk dyrkning og dyrehold.Dette ansees positivt og taler for dispensasjon.
Det at boligen søkes med generasjonshybel,skal ikke vektlegges i dispensasjonssøknaden,men HTM ser likevel en fordel for kommunen om den eldre kan bo vesentlig lengre hjemme,sammen med familien enn om hun skulle bo alene og kanskje trenge instutisjonsplass langt tidligere.
Kommunens saksbehandler uttaler seg positivt til erstatningsbolig,men baserer sitt avslag på byggets størrelse alene.
Basert på ovenstående kan ikke HTM se at bestemmelsen det dispenseres fra blir vesentlig tilsidesatt og ut fra samme vurderinger finner også HTM at fordelene er vesentlig større enn ulempene om dispensasjon gies.
Ut fra ovenstående,befaring på stedet og en samlet vurdering,finner HTM at betingelsene for å gi dispensasjon etter PBLs § 19-2 er oppfylt.
Haglands (KL) forslag vedtatt med 6 stemmer mot 3 stemmer (Ap 1 , Sp 1 (Vikshåland), MDG 1) for innstillingen.
Saken utsettes for befaring.
Halgands (KL) utsettelseforslag vedtatt med 8 stemmer mot 1 (Sp 1 (Vikshåland).
Kommunalsjef teknisk opprettholder vedtak i delegert sak nr. 824/23.
Saken sendes til Statsforvalteren i Rogaland for klagebehandling.
Innstillingen enstemmig vedtatt.
HTM opprettholder sitt vedtak i sak nr. 074/23:
Klagen tas til følge.HTM gir dispensasjon fra PBLs § 11-6 etter medhold i samme lovs § 19-2 slik at omsøkte fradelinger kan gjennomføres.
Grunnlag for dispensasjonen:
Gårdens landbruksjord skal selges til igangværende nabogårdsbruk. Kjøper er ikke interessert i å overta driftsbygning/sauehus,søkes utskilt på eget gnr/bnr. En parsell er selgers eget bolighus, En parsell er enebolig hvor selgers familie bor med livslang borett. Selger leier endel jord hvor han beiter sauer.Selger beholder derfor sauehus på eiendommen,for å drive med sauehold noen år fremover. Selger ble i utgangspunktet anbefalt å gå frem på omsøkte måte av Karmøy kommune. HTM finner her ikke noen problemer,hverken arronderingsmessig eller i forhold til landbruksdriften på stedet. HTM ser det som en fordel at igangværende bruk får styrket sitt næringsgrunnlag. Basert på ovenstående og befaring på stedet kan ikke HTM se at hensynene i loven det dispenseres fra blir vesentlig tilsidesatt. Sett fra et landbruksmessig synspunkt er fordelene vesentlig større enn ulempene om dispensasjon gis. Ut fra forholdene på stedet og en samlet vurdering av ovenstående,finner HTM betingelsene for å gi dispensasjon etter PBLs § 19-2 er oppfylt.
Saken sendes Statsforvalteren i Rogaland for klagebehandling.
HTM ber om at Statsforvalter,før videre behandling av saken,foretar en befaring,slik at de virkelige forhold kan vurderes på stedet.
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Haglands (KL) tilleggsforslag vedtatt med 7 stemmer mot 2 (Ap 1 (Storesund), MDG 1).
Hovedutvalg teknisk og miljø omgjør vedtak i delegert sak nr. 928/23.
Hovedutvalg teknisk og miljø gir midlertidig dispensasjon fra regulert formål samferdsel i fem år til etablering av flytebrygge på gnr 58 bnr 142. Dispensasjon gis på vilkår om at flytebryggen fjernes før det har gått fem år dersom havnepromenade som nevnt i kommunedelplan for Kopervik skal realiseres før dispensasjonen er utløpt.
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Saken utsettes for befaring.
Behandlet etter sak 97/23.
Haglands (KL) utsettelsesforslag vedtatt med 7 stemmer mot 2 (Ap 1 (Storesund), MDG 1).
Hovedutvalg teknisk og miljø opprettholder vedtak om pålegg om riving av tilbygg og boder i delegert sak nr. 850/23. Vedtatt tvangsmulkt settes ned til 25.000 kroner.
Klager har fått redusert deler av tvangsmulkten, mens vedtaket ellers opprettholdes i sin helhet. Saken oversendes derfor til Statsforvalteren i Rogaland for klagebehandling.
Midtun (Frp) foreslo at vedtatt tvangsmulkt settes ned til 25000 kroner.
Midtuns (FrP) forslag vedtatt med 6 stemmer mot 3 stemmer (Ap 1, Sp 1 (Vikshåland), MDG 1) for innstillingen.
Hovedutvalg teknisk og miljø vedtar ved 1.gangsbehandling at forslag til endring i reguleringsplan for gnr. 4, bnr. 19. - del av godkjent reguleringsplan for Sørbø legges ut til offentlig ettersyn (vist på kart sist datert 17.10.23). Berørte grunneiere varsles, jf. plan- og bygningslovens § 12-10 og § 5-2.
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Kommunestyret vedtar detaljregulering for Dovamyrsvegen og Skogvegen med tilhørende reguleringsbestemmelser (vist på kart sist datert 17.10.23), jf. plan- og bygningslovens § 12-12.
Planen kunngjøres og grunneiere og rettighetshavere varsles, jf. plan- og bygningslovens § 12-12.
Innstillingen vedtatt med 5 stemmer mot 4 stemmer (Frp 1, KrF 1, UA 1, SP 1 (Vikshåland)).
Alle referatsakene tatt til etterretning.
4. Ragnar Vikshåland viste til henvendelse fra utbygger på Kong Augvaldsveg.
Administrasjonen ved avdelingsleder tilsyn bygg og miljø svarte.
1. Kommunestyret finner ikke grunn til å ta klagen fra Lars Arne Simonsen til følge.
2. I henhold til plan- og bygningsloven § 12-12, jfr. § 1-9 sendes klagen til statsforvalteren i Rogaland med følgende uttalelse:
Kommunen slutter seg til kommunedirektøren sin vurdering, slik den fremgår av dette saksframlegget og mener at klagen ikke bør tas følge.
3. Iverksettelse av kommunestyrets reguleringsvedtak utsettes til klagen er behandlet hos Statsforvalteren i Rogaland. Berørte parter informeres om dette.
Innstillingen enstemmig vedtatt.
1. Karmøy kommunestyre finner ikke grunn til å ta klagen fra Adv. Bull Årstad på vegne av grunneiere av gnr/bnr 109/3 til følge.
2. I henhold til plan- og bygningsloven § 12-12, jf § 1-9 sendes klagen til statsforvalteren i Rogaland med følgende uttalelse:
Kommunens slutter seg til kommunedirektørens vurdering, slik den kommer frem av dette saksframlegget og mener at klagen ikke bør tas følge.
3. Iverksettelse av kommunestyrets reguleringsvedtak utsettes (Forvaltningsloven § 42) til klagen er behandlet hos Statsforvalteren i Rogaland. Berørte parter informeres om dette.
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Politiker | Parti | Medlemstype | E-Post |
---|---|---|---|
Rune Midtun | Fremskrittspartiet | Leder | rune.midtun73@gmail.com |
Siv J. Storesund | Arbeiderpartiet | Nestleder | sivstoresund@hotmail.com |
Trygve Hagland | Karmøylista | Medlem | thagla@broadpark.no |
Nils Wergeland Krog | Miljøpartiet De Grønne | Medlem | nilswkrog@gmail.com |
Robin Hult | Senterpartiet | Medlem | robin.hult@haugnett.no |
Ragnar Vikshåland | Senterpartiet | Medlem | ragnviks@gmail.com |
Geir Harald Skorpe | Uavhengig | Medlem | geir.harald.skorpe@solstad.com |
Erlend Nilsen | Høyre | Varamedlem | erlend.nilsen@k-kompetanse.no |
Nils Johannes Bowitz-Øygarden | Kristelig Folkeparti | Varamedlem | nbowitz@online.no |
Kristin Davidsen (Ikke møtt) | Høyre | Medlem | kristin.davidsen@live.no |
Maryon Østhus (Ikke møtt) | Kristelig Folkeparti | Medlem | maryon@opplevavaldsnes.no |