Utvalg: | Formannskapet |
---|---|
Dato: | 31.05.2021 16:00 - 18:00 |
Møtested: | Kommunestyresalen |
Status: | Møtet er ferdig protokollert |
Sakskart: | |
Møteprotokoll: |
Rådmannens budsjettoppfølging per 1. tertial 2021 tas til orientering
Det foretas budsjettendringer i henhold til tabell 1: Årsavhengig budsjettjustering
Det foretas budsjettendringer i henhold til tabell 2: Endring av budsjettramme, tabell 3: Innarbeide prosjektspesifikt tilskudd, tabell 4: Budsjettjustering salg av varige driftsmidler og tabell 5: Korreksjon av budsjettert merverdiavgift.
Budsjettvedtak i sak 7/21 Utøvelse av forkjøpsrett til aksjer i Haugaland kraft as, reverseres i sin helhet.
I bevilgningsoversikt – investering (2A) gjøres følgende endringer i 2021:
Investeringer i aksjer og andeler i selskaper reduseres med 365 mill. kroner.
Salg av finansielle anleggsmidler reduseres med -365 mill. kroner.
Det budsjetteres med økt bruk av disposisjonsfond på 64,6 mill. kroner til å finansiere investeringer.
I bevilgningsoversikt - drift (1A) gjøres følgende endringer:
Overføring til investering økes med 64,6 mill. kroner.
Netto bruk av disposisjonsfond endres med -64,6 mill. kroner (økt bruk av fond)
I bevilgningsoversikt – investering (2A) gjøres følgende endringer:
Overføring fra drift økes med - 64,6 mill. kroner
Bruk av lån reduseres med 64,6 mill. kroner.
Oppdatert budsjettskjema 2A i tabell 6 tas til orientering
Kommunestyret godkjenner revidert låneopptak for 2021, som følge av endringer i forbindelse med budsjettoppfølging investering 1. tertial 2021.
Låneopptak 2021
Til finansiering av generelle investeringer 53 870 000 kroner
Til finansiering av VAR-investeringer 247 989 000 kroner
Til finansiering av startlån til videre utlån 50 000 000 kroner
Sum låneopptak 351 859 000 kroner
Vedtakspunkt 2. Årsavhengig budsjettjustering
Vedtakspunkt 3. Andre budsjettjusteringer.
Vedtakspunkt 6. Oppdatert bevilgningsoversikt - investering (2A)
Innstillingen enstemmig vedtaatt.
Karmøy kommunestyre tar vedlagte økonomioppfølging per 1. tertial til orientering.
Det gjøres følgende endringer i budsjettet for 2021
Kommunestyret gjenbevilger 750 000 kroner til mulighetsstudier, fra kommunens disposisjonsfond.
Kommunestyret bevilger 567 000 kroner til å dekke økte kostnader til basistilskudd til fastleger, som dekkes av tilsvarende økt rammetilskudd fra staten.
Kommunestyrer bevilger 3 860 000 kroner til å dekke etterbetalinger i barnevernet, knyttet til avgjørelse i barnevernets tvisteløsningsnemnd. Den økte rammen dekkes av kommunens disposisjonsfond.
Kommunestyret gjenbevilger 750 000 kroner til mulighetsstudier, fra kommunens disposisjonsfond.
Økt bevilgning drift til tjenesteområde 11 Forvaltning: 750 000 kroner.
Bruk av disposisjonsfond: -750 000 kroner
Kommunestyret bevilger 567 000 kroner til å dekke økte kostnader til basistilskudd til fastleger, som dekkes av tilsvarende økt rammetilskudd fra staten.
Økt bevilgning drift til tjenesteområde 07 Helse: 567 000 kroner
Økt rammetilskudd: -567 000 kroner.
Kommunestyrer bevilger 3 860 000 kroner til å dekke etterbetalinger i barnevernet, knyttet til avgjørelse i barnevernets tvisteløsningsnemnd. Den økte rammen dekkes av kommunens disposisjonsfond.
Økt bevilgning drift til tjenesteområde 10 Barnevern: 3 860 000 kroner
Bruk av disposisjonsfond: -3 860 000 kroner.
Velferdsmidler fordeles til virksomhetene basert på antall ansatte, og det gjøres på den bakgrunn følgende omprioritering
Tjenesteområde | Beløp |
Administrasjon | -1 048 000 |
Barnehage | 80 000 |
Skole | 336 000 |
Kultur | 10 000 |
Helse | 43 000 |
Omsorg | 428 000 |
Sosial | 64 000 |
Barnevern | 24 000 |
Forvaltning | 17 000 |
Samferdsel | 19 000 |
Vann, avløp og renovasjon | 27 000 |
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Det gjøres følgende endringer i budsjettet for 2021 knyttet til rammetilskudd og korona-avsetning:
I budsjettskjema 1A bevilgningsoversikt drift:
Sum bevilgninger drift endres med 19 238 000 kroner. (økt korona-avsetning)
Sum generelle driftsinntekter endres med -19 238 000 kroner (økt rammetilskudd)
I budsjettskjema 1B bevilgninger drift:
Rammen for tjenesteområde 18 Økonomi økes med 19 238 000 kroner (økt korona-avsetning)
I samsvar med budsjettvedtakets punkt 20 om fullmakt til å disponere avsetning til koronaeffekter, gjøres det følgende endringer i budsjettet for 2021 knyttet til korona-avsetningen:
Innstilling enstemmig vedtatt.
Karmøy kommunestyre godkjenner Karmøy kommunes årsregnskap med årsberet-ning for 2020 inkludert årsregnskapet for Industrivannverket.
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Karmøy kommunestyre vedtar å øke budsjettrammen for tjenesteområde skole med 4,0 mill. kroner i 2021. Inndekning skjer fra kommunes disposisjonsfond. Helårseffekt i 2022, totalt 9,6 mill. kroner, innarbeides handlingsprogram 2022-2025.
Karmøy kommunestyrer viser til vedtak KST 57/18 Finansielle måltall i Karmøy kommunehvor forutsetningen som lå til grunn for vedtaket om å legge til rette for økt lånegjeldsgrad i kommunen ikke lenger anses å være til stede, og ber rådmannen fremme et revidert forslag til lånegjeldsgrad i forbindelse med Handlingsprogram 2022-2025
Prosjektet Infrastruktur/utvikling Kolnes (ny Eikjeveg) utsettes i minimum 3 år. Dette innarbeides i rullering av investeringsbudsjettet 2022-2031.
Karmøy kommunestyre ber rådmannen starte opp en gjennomgang av kommunens driftsstrukturer, innen blant annet skole, barnehager, institusjon, boliger og helse, med sikte på politisk behandling før sommeren 2022.
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Kommunestyret vedtar å øke budsjettrammen for P590 Ny skole Veavågen med netto 18 millioner kroner/ brutto 22 millioner kroner. Ny total netto budsjettramme blir da 321 millioner kroner, brutto total budsjettramme 325 millioner kroner. Økt budsjettramme innarbeides i forbindelse med rullering av investeringsplan for 2022-2031.
Innstillingen enstemmig vedtatt.
1. Det blir vedteke at ein realiserer alternativ 2 for investeringsprosjekt P475 Turvegar Vea. Dette inneber at ein opparbeider turveg med gatelys for strekning A frå Storhallen og ned til Revurvegen, samt at ein gjer utskifting av armatur og oppsetting av bilsperre på strekning B Revurvegen.
2. Budsjett for økonomisk støtte frå Miljødirektoratet til P475 Turvegar Vea blir auka frå 200 000 kroner til 268 000 kroner.
3. Budsjett for økonomisk støtte frå spelemidlar til P475 Turvegar Vea blir redusert frå 1,350 mill. kroner til 850 000 kroner. Bortfallet av spelemidlar blir dekka inn frå ubundne investeringsfond med 500 000 kroner. Budsjettet skal korrigerast for dette vedtakspunktet i samband med rullering av investeringsbudsjett 2022-2031.
4. Det blir vedteke at ny brutto budsjettramme for P475 Turvegar Vea blir auka med 3,5 mill. kroner frå 3,1 mill. kroner til 6,6 mill. kroner, netto 5,482 mill. kroner. Det blir vedteke at kommunal løyving til P475 Turvegar Vea blir auka frå 1,550 mill. kroner til 5,482 mill. kroner. Auken i kommunal løyving blir på 3,932 mill. kroner. Denne blir dekka inn slik over investeringsbudsjettet:
- Bruk av ubundne investeringsfond blir auka med 3 232 000 kroner.
- Kompensasjon for meirverdiavgift blir auka med 700 000 kroner.
5. For 2021 blir det gjort følgjande endringar i budsjettskjema 2A (løyvingsoversikt investering):
- Investeringar i varige driftsmidlar blir auka med 3 500 000 kroner.
- Kompensasjon for meirverdiavgift blir auka med 700 000 kroner.
- Tilskot frå andre blir auka med 68 000 kroner.
- Bruk av ubundne investeringsfond blir auka med 2 732 000 kroner.
6. For 2021 blir det gjort følgjande endring i budsjettskjema 2B (investeringsprosjekter):
- Budsjett for P475 Turvegar Vea blir auka med 3 500 000 kroner.
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Kommunestyret godkjenner ny lokal forskrift om saksbehandling gjeldende for Karmsund Havn IKS.
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Hovedmålet med Regional plan for vannforvaltning i Rogaland vannregion 2022-2027, er å sikre godt vannmiljø. Karmøy formannskap mener dette blir gjort ved og blant annet løfte frem miljøtilstand, miljømål, prioriteringer og retningslinjer for arealplanlegging. Det har blitt gjort et godt og grundig arbeid av Rogaland fylkeskommune i utarbeidelsen av vannforvaltningsplanen med tilhørende dokumenter.
Formannskapet gir sin tilslutning til Haugaland Vannområdeutvalgs høringssvar. De følgende 16 punktene inngår som Karmøy kommunes svar på høringen til Regional plan for vannforvaltning i Rogaland vannregion 2022-2027, og oversendes Rogaland fylkeskommune for videre oppfølging:
1- Det har blitt laget et kort dokument med utgangspunkt i regionalplan og tiltaksprogram. For kommunenes del bør det legges vekt på planretningslinjer og prioriteringer. Det bør også vurderes om dokumentet bør tilpasses hvert vannområde. Dokumentet egner seg også godt til å legges ut på kommunenes nettsider.
2 - Det er ønskelig at det i etterkant av vedtatt regionalplan gjøres et oppfølgende arbeid (fra Rogaland fylkeskommune/vannområdekoordinator) for å implementere vannforvaltningsplanene i kommunene. Helst gjennom fysisk presentasjon. Ved å inkludere miljø, landbruk, VA, plan, eiendom, park og andre i kommunen, vil man ha et felles grunnlag for å følge opp vannforskriftsarbeidet i neste planperiode.
3 - FNs bærekraftsmål er allerede innarbeidet i mange kommuner. Mål 14, 15 og 17 bør løftes frem i vannforvaltningsplanene.
4 - Det anbefales økte personalressurser hos Rogaland fylkeskommune og Statsforvalteren i Rogaland for å følge opp kommunenes planarbeid, plansaker, søknader osv. tilknyttet vannmiljø, samt for å rådgi kommunene og sikre god informasjonsflyt.
5 - Oppfølgingen av vannforskriftsarbeidet for å nå miljømålene krever store ressurser i kommunene. Koordinator avlaster kommunene noe, men iverksetter også arbeid hvor det kreves at kommunale ressurser følger opp. Denne flaskehalsen vil med stor sannsynlig være hovedårsaken til at miljømål ikke oppnås innen angitt tidsfrist. Det er derfor avgjørende at Staten sikrer kommunene de nødvendige ressursene.
6 - Spleiselag og ansvarliggjøring bør fremheves. Det gjelder både i tilknytning til felles overvåking, koordinatorstillingene, «frivillige tiltak i landbruket» og andre prosjekter. Ved å bidra vil man i større grad etterspørre resultater.
7 - Det er viktig og riktig at klimatilpasning har fått mer fokus enn tidligere (sammen med overvann), siden fylket har fått en regionalplan for klimatilpasning. Ved å se klimatilpasning og vannforvaltning i sammenheng, vil det være lettere å ta vare på og gi plass til f.eks. bekker og elver i arealforvaltningen i kommunene.
Det er samtidig viktig å drøfte om vannforvaltningsplanen og klimatilpasningsplanen kan havne i konflikt med hverandre omkring tiltak, økonomi, personressurser osv.
8 - Paragraf 12 i vannforskriften bør få økt fokus, slik at den i større grad blir tatt i bruk. Ved å arrangere webinarer/seminarer/informasjonsmøter om bruken av paragrafen, med gode og forståelige eksempler, vil det bli lettere å ta den inn i kommunal saksbehandling, og i annen saksbehandling hos andre sektormyndigheter. Dette kan inngå under eksisterende punkter i handlingsprogrammet, eller eventuelt fremheves.
9 - Manglende virkemidler må trekkes frem i planen. Det samme gjelder behovet for tydeliggjøring og samordning av eksisterende lovverk og forskrifter (forvaltet av ulike direktorater) som kan medføre at miljømål ikke oppnås, som f.eks. kantvegetasjon (eks: oppfyller gress som kantvegetasjon kravet til økologisk funksjon mtp. dagens aktivitet langs vassdrag og klimaendringer).
10 - Man bør ha fokus på sammenhengen av hva som skjer i nedbørfelt til vannforekomster i vannforvaltningsplanene. Deriblant fokus på nedbygging av myr og våtmarksområder.
11 - Nedbygging av strandsonen, og utfyllinger i sjø, og hva dette fører til, bør gis mer oppmerksomhet i planen.
12 - Akvakultur er tema i tiltaksprogrammet. Flere sektormyndigheter har ansvar for oppfølging av akvakultur. Kommunene har et ansvar i forbindelse med arealplanlegging knyttet til akvakultur, og det er derfor viktig å ha fokus på næringen i kommunene. Siden oppdrett kan skape interessekonflikter mellom miljø og næring, er det svært viktig at man er tydelige på virkemidlene de ulike aktørene innehar. Planen bør også ta høyde for mer landbasert oppdrett, med de fordeler og ulemper dette medfører.
13 - Problemer og behov for tiltak knyttet til deponier, spesielt på land, bør gis mer oppmerksomhet. Avrenning fra deponier er en påvirkning som ikke kommer klart frem i Vann-Nett.
14 - I vannforvaltningsarbeidet, som i annet arbeid, er det viktig å dele eksempler på tiltak som gir positiv effekt på vannmiljø. Vannportalen kan bli en arena for samling av gode eksempler og tiltak, til nytte for en selv og andre.
15 - Det er stor aktivitet i vannregionen. Alle vannområdene er nå besatt av koordinator(er), og det gjennomføres tiltak i alle vannområder for å bedre miljøtilstand. Fylkeskommunens tilskudd til vannmiljøtiltak har de seneste år vært på ca. 1,7 mill. Med økt aktivitet trengs det derfor økte bevilgninger til tiltaksgjennomføring. Det bør fremheves.
16 - Vannforvaltningsarbeidet i Rogaland bør ha et tettere samarbeid med forskningsinstitusjoner, hvor forskning og forvaltning kan dra nytte av hverandre. Det samme gjelder andre aktører som f.eks. kan bidra i prøveprosjekter o.l. Dette kan muligens inngå i handlingsprogrammet.
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Formannskapet vedtar vedlagte planprogram for kommunedelplan for naturmangfold.
Levinsen (UA) fremmet følgende tilleggsforslag:
1. Det vises til planens kapittel 5 om fokusområder. Formannskapet ber om at det i det videre arbeidet med kommunedelplanen legges stor vekt på naturmangfold i kommunelt eide LNF-områder. Der hvor kommunen er grunneier i populære friområder ber formannskapet om at det også legges stor vekt på friluftsliv.
2. Rutiner for bruk av sprøytemidler på kommunalt eide områder tas inn i plan.
Votering:
Rådmannens innstilling enstemmig vedtatt.
Tilleggspkt. 1 fremsatt av Levinsen (UA) fikk 1 stemme (1 UA), og falt.
Tilleggspkt. 2 fremsatt av Levinsen (UA) fikk 5 stemmer (3 H, 1 UA, 1 KL), og falt.
095/21 - 21/26484 - Nettverket for kommunale vannkrafteiere
Karmøy kommune inngår som medlem i det kommunale nettverket for vannkraftkommuner.
Kostnader for medlemsskapet belastes næringssjefens budsjett.
De øvrige referatsakene ble tatt til etteretning.
087/21 - 21/21950 - Protokoll fra representantskapsmøte 26.04.21 - Haugaland Kontrollutvalgssekretariat IKS
Tatt til etterretning.
088/21 - 21/24845 - Haugaland Kraft AS - Generalforsamlingsprotokoll for 2020
Tatt til etterretning.
089/21 - 21/24833 - Notat - Etterbruk av eiendommer - formannskapet 3. mai 2021 Rev 0
Tatt til etterretning.
090/21 - 21/24834 - Notat Beredskapssenteret til formannskapet 3. mai 2021 Rev 0
Tatt til etterretning.
091/21 - 21/24835 - Notat SBBH tildelingskriteriert - formannskapet 3. mai 2021 Rev 0
Tatt til etterretning.
092/21 - 21/24836 - Notat Spanne seniorlandsby - status - formannskapet 3. mai 2021 Rev 0
Tatt til etterretning.
093/21 - 21/24837 - notat til formannskapet 3 mai 21 coronatilskudd til næringslivet
Tatt til etterretning.
094/21 - 21/26647 - Kartlegging av solcellepanel som alternativ energikilde på kommunale bygg.
Tatt til etterretning.
095/21 - 21/26484 - Nettverket for kommunale vannkrafteiere
Ordfører orienterte om at det er planlagt etablert et kommunalt nettverk for vannkrafteiere. Karmøy kommune er den største eieren i Haugaland Kraft, som er majoritetseier i SKL. Karmøy har dermed interesser i vannressurser, og spesielt vannkraftressurser. Nettverket har blitt initiert fra Stortinget. Kostnad blir kr. 30 000 per år, og ordfører foreslo å belaste næringssjefens budsjett.
Ordfører foreslo å ta saken opp til realitetsbehandling.
Saken ble enstemmig tatt opp til realitetsbehandling.
Ordfører fremmet følgende forslag:
Karmøy kommune inngår som medlem i det kommunale nettverket for vannkraftkommuner.
Kostnader for medlemsskapet belastes næringssjefens budsjett.
Votering:
Forslag fremsatt av ordfører ble enstemmig vedtatt.
096/21 - 21/26652 - Notat - kommunale havneavgifter
Tatt til etterretning.
097/21 - 21/26648 - Notat entreprisemodeller og anskaffelsesstrategi
Tatt til etterretning.
098/21 - 21/25610 - Orienteringsnotat – Overføring til grønn fase – tildeling av kontrakt og oppstart bygging av Vormedal idrettshall
Tatt til etterretning.
099/21 - 21/24843 - Mangfoldsprisen 2021 -IMDi ser etter offentlige og private virksomheter som jobber godt med etnisk mangfold! Frist 24. mai.
Tatt til etterretning.
100/21 - 21/25304 - Hilsen og takk for Karmøy kommunes bidrag i forbindelse med markering av 8. mai i USA
Tatt til etterretning.
101/21 - 21/25378 - Tilbakemelding fra Feøy Velforening
Tatt til etterretning.
102/21 - 21/21328 - Svar - Høring av forslag til nytt ruteopplegg for hurtigbåt i RogalandTatt til etterretning.
Tatt til etterretning.
103/21 - 21/25225 - Høring av melding om kraft fra land til de planlagte oljefeltene NOA og Krafla
Ordfører har vært i teamsmøte hvor Aker og NVE orienterte om oljefeltet og ønsket om å ta kraft fra land og ut i Nordsjøen. Ordfører inviterte Aker og NVE til orienteringsmøte i forkant av møtet i kommunestyret 21. september.
Høringsfristen ble utsatt til utgangen av september etter krav fra Karmøy og Tysvær.
Tatt til etterretning.
104/21 - 21/21761 - Høringsbrev - Forslag til endringer i husleieloven, rettshjelploven og forskrift om Husleietvistutvalget (virkeområde, forkynnelse, signaturløsninger mv.)
Tatt til etterretning.
105/21 - 21/24772 - Høring fra Helsedirektoratet – revidering av nasjonale faglige råd om fysisk aktivitet og tid i ro
Tatt til etterretning.
106/21 - 21/25036 - Haugesund kommune - Høring/offentlig ettersyn - forslag til kommunedelplan for klima- og energi 2021-2030
Tatt til etterretning.
107/21 - 21/23358 - Høring - Forskrift om alternativt drivstoff
Tatt til etterretning.
108/21 - 21/25292 - Høring - forslag til endring i forskrift til opplæringsloven – utvidelse av moderasjonsordning i SFO
Tatt til etterretning.
109/21 - 21/24603 - Høring - Forslag til endring i riksarkivarens forskrift
Tatt til etterretning.
110/21 - 21/21340 - Høring - Forslag til forskrift om løsning for tilgjengeliggjøring av helsedata (Helseanalyseplattformen og Helsedataservice)
Tatt til etterretning.
111/21 - 21/22196 - Høring - Forslag til midlertidig endring i forskrift om rekvirering og utlevering av legemidler fra apotek - Vedlikeholdsbehandling med substitusjonslegemidler
Tatt til etterretning.
112/21 - 21/21384 - Høring - forslag til nytt unntak fra maksimal varighet for arbeidsavklaringspenger - mulighet til forlenging av stønadsperioden ved langvarig ventetid på behandling
Tatt til etterretning.
113/21 - 21/23120 - Høring – NOU 2021: 6 Myndighetenes håndtering av koronapandemien
Tatt til etterretning.
114/21 - 21/24782 - Høring - Presiseringer i definisjonen av naturskade i naturskadeforsikringsloven
Tatt til etterretning.
115/21 - 21/25277 - Høring - revidert adresseveileder
Tatt til etterretning.
116/21 - 21/23039 - Høring - Revisjon av vegnormal N500 Vegtunneler
Tatt til etterretning.
117/21 - 21/25593 - Høring - Forskrift om tiltak for å ivareta tilgangen til legemidler, medisinsk utstyr og personlig verneutstyr under covid-19
Tatt til etterretning.
118/21 - 21/26360 - Høring om forskrift om tilsyn etter havne- og farvannsloven
Tatt til etterretning.
119/21 - 21/26306 - Høring: Nye og reviderte felleskriterier
Tatt til etterretning.
1. Ordfører viste til innspill fra frivillighetskoordinatoren om å deles ut frivillighetsprisen på frivillighetens dag 5. desember.
Det er vedtatt at fra og med 2021 skal kommunen dele ut frivillighetspris til enkeltperson eller lag/forening/organisasjon som har gjort seg fortjent til det.. Prisen skal deles ut årlig på Ordførerens Nyttårsmottakelse. Frivillighetskoordinatoren har gitt et innspill om at frivillighetsprisen for 2021 skal deles ut 5. desember, på frivillighetens dag. Det vil samtidig bli gjort en god markering av frivillighetsåret 2022.
Formannskapet tilsluttet seg forslaget.
2. Andersen (AP) viste til ny renovasjonsløsning for kommunen, og ønsket orientering/avklaring over muligheter for nedgravde løsninger for leilighetskomplekser eller større borettslag.
Rådmannen svarer ut spørsmålet i notat til neste møte i formannskapet.
3. Brekke Jakobsen (AP) viste til tildeling av midler til Karmøy kommune som skulle være et tilbud for eldre. Karmøy ble tildelt kr 80 000, og kommunen skal samarbeide med frivillighetssentralen og næringsforeninger. Ber om avklaring for bruk av midlene i kommunen.
Rådmannen bekreftet at folkehelsekoordinator og næringssjefen arbeider sammen om dette. Spørsmålet svares ut i notat til neste møte i formannskapet.
4. Medhaug (H) viste til notat om det interkommunale beredskapssenteret som skal etableres på Raglamyr. Medhaug etterspør når det blir politisk sak til behandling i kommunestyret.
Representantskapet i Haugaland Brann og Redning IKS fikk orientering om status i arbeidet og videre fremdrift av prosjektlederen i Karmøy kommune. Ordføreren bekrefter at dette er en sak som kommunestyret skal være fortløpende orientert om. Når det gjelder fremdrift, finansiering mv vil det bli fremmet i egen sak til kommunestyret så snart det er relevant.
5. Thorheim (KL) fremmet forslag i forbindelse med aldersgrense for fysioterapauter og leger, og krevde sak på sakskartet til formannskapet 21. juni 2021 på vegne av Thorheim (KL), Wisnæs (H) og Medhaug (H).
Med hjemmel i kommuneloven §11-3 krever medlemmene Thorheim (KL), Wisnæs (H) og Medhaug (H) sak til behandling i formannskapet vedrørende temaet om fysioterapeuter og leger kan arbeide til de har oppnådd en alder av 75 år med driftstilskudd fra kommunen. Saken bes lagt frem i møte i formannskapet 21.juni 2021 og videre i kommunestyret 21. juni eller 28. juni 2021.
Bakgrunn
I den senere tid har behovet for leger og fysioterapeuter blitt diskutert politisk og i opinionen. Dette har gått både på aldersgrense for driftstilskudd samt krav til spesialisert kompetanse.
Tidligere har kommunen behandlet en sak vedr aldersgrense for en fysioterapeut med psykomotorisk kompetanse, der kommunen vedtok å høyne aldersgrensen fra tidligere administrative vedtak om 70 år til 72 år. Dette selv om avtale mellom KS og leger/fysioterapeuter har satt en aldersgrense på 80 år for fysioterapeuter og 75 år for leger.
Fra administrasjonen har det ofte vært uttalt at det har vært vanskelig å rekruttere leger og fysioterapeuter med spesialutdannelse. Når det er både leger og fysioterapeuter som ønsker å gjøre tjenester frem til omforent aldersgrense på 75 år, så bør kommunen benytte seg av denne enigheter mellom KS og legeforeningen/fysioterapeutforeningen slik at en i alle fall har fagfolk tilgjengelige så lenge som mulig, all den tid det viser seg at en her har en utfordring med nok kompetanse.
Fra sentralt hold blir det ofte uttalt at det er viktig at mennesker kan stå i sine jobber lengst mulig, og har således et uttalt seniorpolitikk på dette feltet om å legge til rette for å stå lengst mulig i arbeid.
Ved å inngå avtale med private leger og fysioterapeuter å stå i arbeid til 75 år, vil dette fremstå som en vinn-vinn situasjon for kommunens pasienter, leger/fysioterapeuter, og kommunen.
Forslag på vegne av Karmøylista og Høyre (signert av fire medlemmer i dagens formannskapsmøte)
På bakgrunn av ovenstående ber formannskapet rådmannen om en sak der en vurderer å sette aldersgrensen for avtale om driftstilskudd med private leger og fysioterapeuter til 75 år slik at det ligger innenfor den avtalen som er inngått mellom KS og disse gruppene.
Etter kommunelovens §11.3 blir saken satt på sakskart til møtet i formannskapet 14. juni.
Thorheim (KL) vil ta initiativ til å samle nødvendig antall signaturer (minst 15 kommunestyrerepresentanter) til at saken blir satt på sakskartet til møte kommunestyret.
6. Grønningen (SP) viste til møte med gruppelederne og orientering fra Statens Vegvesen og Rogaland Fylkeskommune om veier på Karmøy, Haugalandspakke 1, ev. Haugalandspakke 2, og foreslo at tilsvarende orientering ble avholdt i forbindelse med et av de to siste møtene i kommunestyret før sommeren.
Ordfører viste til at saken skal behandles i kommunestyret i løpet av siste del av 2022. Ordfører er positiv til at det settes av inntil 30 minutter til orientering om eventuelt fremtidig bompengefinansiering. Fylkeskommunen inviteres til å orientere i et av kommunestyremøtene i juni.
7. Ordfører viste til at i det siste møte i hovedutvalg administrasjon ble brevet fra Sør/Vest Politidistrikt - mobbing og trakassering av folkevalgte - tatt opp til diskusjon. Hovedutvalget ber ordfører invitere politiet til å orientere om temaet i et av de to kommunestyremøtene i juni. Ordfører er positiv til initiativet og vil invitere politiet.
Politiker | Parti | Medlemstype | E-Post |
---|---|---|---|
Jarle Nilsen | Arbeiderpartiet | Ordfører | jarle.nilsen@karmoy.kommune.no |
Alf Magne Grindhaug | Kristelig Folkeparti | Varaordfører | amg02@karmoy.kommune.no |
Veronika B. Brekke Jakobsen | Arbeiderpartiet | Medlem | veronika.brekke.jacobsen@haugnett.no |
Svanhild I. Lygre Andersen | Arbeiderpartiet | Medlem | svanhild@gmail.com |
Rune Midtun | Fremskrittspartiet | Medlem | rune.midtun73@gmail.com |
Jan Birger Medhaug | Høyre | Medlem | jan.birger.medhaug@gmail.com |
Ole Kristian Nilsen | Høyre | Medlem | nilsen.kristian.ole@gmail.com |
Helge Thorheim | Karmøylista | Medlem | hthorhei@online.no |
Tor Asle Grønningen | Senterpartiet | Medlem | torasle@hagia.no |
Geir Harald Skorpe | Høyre | Varamedlem | geir.harald.skorpe@solstad.com |
Marianne Sol Levinsen | Uavhengig | Varamedlem | mariannesol1@hotmail.com |
Randi Wisnæs (Ikke møtt) | Høyre | Medlem | randi.wisnaes@gmail.com |
Odd Magne Brandt Hansen (Ikke møtt) | SV-Sosialistisk Vensteparti | Medlem | oddhan2402@karmoyskolen.no |