Hovedutvalg helse og omsorg tar budsjettoppfølgning 2. tertial til orientering
Kommunalsjefen orienterte og svarte på spørsmål.
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Ledig deltidshjemmel lyses ut internt i kommunen i området med lavest fysioterapidekning i kommunen.
Tildelingen gjøres i tråd med gjeldende regelverk og fysioterapeuter med driftstilskudd på 50% eller lavere prioriteres.
Hovedutvalg helse og omsorg ber om at det blir tatt høyde for å utvide fysioterapidekningen i Karmøy på grunn av en for lav dekning. Dekningen bør være minst det nivået som er på landsnivået.
Hovedutvalg helse og omsorg poengterer viktigheten av universell utforming av lokalitetene knyttet til fysioterapi.
Hop (Ap) foreslo å støtte forslagene fra eldrerådet og råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne.
Hops forslag enstemmig vedtatt.
Kommunestyret legger anbefalingene fra «Nytt kulturhus på Karmøy» Konseptvalg til grunn og ber administrasjonen starte en prosess for å utforske mulighetsrommet for hvilke av de omtalte konseptene som kan og bør realiseres i henholdsvis Kopervik og Åkrehamn.
Formannskapet skal fungere som styringsgruppe for arbeidet. Frem mot sommeren vil mulige konsepter og realiseringsstrategier forankres politisk i styringsgruppen, og endelig
sak om lokalisering vil foreligge før sommeren 2022
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Karmøy kommunestyre vedtar rådmannens forslag til rullering av handlingsprogrammetTemaplan for idrett og fysisk aktivitet2022-2025.
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Spørsmålene tatt til etteretning.
Hovedutvalg helse og omsorg 29.09.21
Svar på spørsmål fra Veronica Helen Ørpetvedt, FRP, mottatt i møteportal den 23.09.21
Takster på legetjenester
I forbindelse med blant annet saken om psykomotorisk fysioterapi er det i media kommet frem diverse uttalelser ang. store forskjeller i egenandel dersom de må gå til behandling hos en uten kommunalstøtte. Karmøy FrP ønsker i denne sammenheng en redegjørelse for prisforskjellene på brukers egenandel på disse tjenestene, samt lege tjenester generelt.
Svar:
Takster på fysioterapi: Fysioterapeuter med driftsavtale med kommune kan utløse refusjon fra folketrygden (Helfo), i tillegg til egenandel fra pasienten. Det ytes stønad til fysioterapi ved sykdom, skade eller lyte. Takster (refusjon og egenandeler) og driftstilskudd reguleres i forskrift om stønad til dekning av utgifter til fysioterapi. Som justeres i årlige drifts- og takstoppgjør, siste gang gjeldende fra 1. juli 2021.
Fysioterapeuten kan ikke kreve egenandeler og/eller pasientbetaling ut over det som fremgår av forskriften. Fysioterapeuten plikter å ha oppslag, «takstplakaten», som viser gjeldende egenandeler og priser. Egenandelen avhenger av behandlingsformen.Godkjente egenandeler teller med i opptjeningen til frikort for helsetjenester
Fysioterapeuter uten driftsavtale med Karmøy kommune kan ikke utløse trygderefusjon. De velger selv hvilken egenandel de ønsker å ta av sine pasienter. Her har ikke staten eller kommunen innvirkning på prisfastsettelsen. Dette innebærer også at pasienten ikke får registrert egenandeler på frikortet sitt.
Takster på legetjenester: Leger med driftsavtale med kommunen og fastlønte fastleger kan utløse refusjon fra folketrygden (Helfo) og kreve egenandel av pasienten. Takstene for legetjenester fastsettes i forskrift om stønad til dekning av utgifter til undersøkelse og behandling hos legeog omtales som Normaltariffen, siste justering fra 1. juli 2021
Legen kan bare kreve egenbetaling som er nevnt i forskriften. Godkjente egenandeler teller med i opptjeningen til frikort for helsetjenester. Legen skal ha prisoppslag over de vanligste egenandelene og andre utgifter.
Lege uten driftsavtale med Karmøy kommune kan ikke utløse trygderefusjon. De velger selv hvilken egenandel de ønsker å ta av sine pasienter. Her har ikke staten eller kommunen innvirkning på prisfastsettelsen. Dette innebærer også at pasienten ikke får registrert egenandeler på frikortet sitt.
Unntaket er dersom det er avtalespesialister som har driftsavtale med Helse Vest lokalisert til kommunen. Pr dd gjelder dette kun en øyenlege lokalisert til Kopervik
Forslag til videreføring av fastlege praksis og pasienter
Det er ikke enkelt å komme inn som ny lege uten pasienter. Karmøy FrP ønsker en redegjørelse på om kommunen kan gå inn å løse inn legepraksiser hvor legen(e) nærmer seg aldersgrense. På denne måten kan nye leger få mulighet til å komme til en innarbeidet praksis/bedrift.
Svar:
Rammeavtalen mellom KS og Legeforeningen, ASA 4310, sier at når en næringsdrivende fastlege sier opp sin hjemmel, skal hjemmelen vanligvis lyses ut med eksisterende lokalisering, med mindre annet avtales med fratredende lege. Ny lege vil da overta både praksis, utstyr og ansvar for pasientene på fastlegelisten.
Legen som sier opp hjemmelen sin, har da rett til å kreve overdratt sin praksis til legen som overtar, og det skal inngås forhandlinger mellom disse partene om praksisens verdi. Dette gjelder uavhengig av årsak til oppsigelsen, ved oppnådd aldersgrense eller ved ordinær oppsigelse.
Skulle kommunen overta hjemmelen fra avtroppende lege forutsetter det at kommunen gir legen en kompensasjon for verdien av sin praksis. Det er nå ikke uvanlig at leger krever at kommuner kjøper praksisen til den næringsdrivende fastlegen som slutter og flere kommuner har nå gått inn på det i forbindelse med rekrutteringsutfordringer.
KS beskriver at dette er en gråsone i avtaleverket. ASA 4310 beskriver ikke hvordan en hjemmel som det ikke rekrutteres i, skal håndteres. Kommunen har ikke plikt til å overta hjemmelen og det er ikke rimelig at kommunen går inn og drifter en hjemmel. Dersom det ikke lykkes å rekruttere til hjemmelen vil kommunen imidlertid ha ansvar for pasientene.
En eventuell overtaking av hjemmel vil kreve budsjett for formålet. Det er ikke avsatt midler i Karmøy kommune til formålet på dagens budsjett.
Dersom det skulle vedtas å sette av midler til formålet på budsjettet vil likevel tiltaket reise en del prinsipielle spørsmål som blant annet:
Næringsdrift som hovedmodell. Overtakingen rokker med intensjonen om at fastlegeordningen som hovedsak skal organiseres som næringsdrift. Vil overtaking av en hjemmel medføre presedens slik at flere leger ønsker dette? Vil legene oppleve at kommunens overtaking av hjemler påvirke markedsverdien av hjemmelen?
Utlysing av overtatt hjemmel til næringsdrift? Hvordan skal hjemmelen lyses ut for å rekruttere i den? Skal den lyses ut som lege i næringsdrift uten goodwill (kommunen har ikke anledning til å ta goodwill). Dersom det er en hjemmel i et legesenter vil dette føre til ulike vilkår mellom kollegaer som selv har måttet investere for å starte opp i legevirksomhet.
Fastlegehjemmelen kan lyses ut som en kommunal fastlønnshjemmel på samme sted? Dette vil også gi ulike vilkår og organisering i ett legekontor noe som vil være uheldig og formelt vanskelig å drifte. KS mener at det ikke er noe i rammeavtalen legger hindringer for å omgjøre en næringsdrivende fastlegehjemmel til kommunalfastlønnshjemmel i de tilfeller hvor den næringsdrivende fastlegen har sagt opp sin avtale.
Fastlegehjemmelen flyttes til et kommunale legesenter og lyses ut som en kommunal fastlønnshjemmel, evt. opprette nye kommunale legesentre. Dette vil kreve budsjettmessige tiltak både ved oppstart og ved kontinuerlig driftsansvar.
Helse og omsorgsetaten opplever at det er utfordringer rekruttere leger og opplever et økende fokus på legekrisen. Vedvarende rekrutteringsproblemer kan medføre at kommunen ikke klarer å rekruttere nye leger inn i eksisterende hjemler eller å øke opp antall hjemler i tråd med legeplan for Karmøy kommune. Dette kan også gå ut over innbyggerne ettersom dette kan føre til ustabilitet med stadig nye vikariater.
Det er noe enklere å rekruttere til kommunale fastlønns fastlegestillinger, men heller ikke her er det mange søkere. Ved nyopprettede legehjemler får legen en 0 liste, dvs at det ikke er pasienter på listen. Helfo har nå opprettet et grunntilskudd som tilsvarer et basistilskudd på 500 pasienter. Dette gir legen et lavt, men sikkert inntekstgrunnlag inntil legen vil ha tilstrekkelig pasienter på listen sin.
Gjeldende rutiner for helse og omsorgsetaten er at nå legen slutter (ved oppnådd aldersgrense eller ordinær oppsigelse) lyses hjemmelen ut på ordinær måte for å følge regelverket og for å oppfylle avtroppende leges rettigheter i tråd med prinsippet om næringsdrift.
3. Naley (Sp) orienterte om dårlige garderobeforhold for nattevaktene. Kjenner administrasjonen til saken og blir noe gjort?
Kommunalsjefen svarte at hun sjekker det opp.
Politiker | Parti | Medlemstype | E-Post |
---|---|---|---|
Ruth Mariann Hop | Arbeiderpartiet | Leder | ruth_mariann_hop@hotmail.com |
Veronica Helen Ørpetvedt | Fremskrittspartiet | Nestleder | oerpetvedt@gmail.com |
Kenneth Halleland | Arbeiderpartiet | Medlem | kenneth@energilogistikk.no |
Geir Aarvik | Fremskrittspartiet | Medlem | mail@gamarin.no |
Lillian Levik Løndalen | Karmøylista | Medlem | lillian_1969@hotmail.com |
Susan Elin Borg | Karmøylista | Medlem | susan.elin.borg@gmail.com |
Yngve Eriksen | Kristelig Folkeparti | Medlem | yngeriksen@gmail.com |
Anne Grete Hegerland Naley | Senterpartiet | Medlem | agnaley@gmail.com |
Ole Kristian Nilsen | Høyre | Varamedlem | nilsen.kristian.ole@gmail.com |
Inge Jacob Ekornsæter (Ikke møtt) | Høyre | Medlem | inge_jacob.ekornsater@getmail.no |