Her får du mer informasjon om møtet i Hovedutvalg helse og omsorg den 01.12.2021, som saksliste, sakskart, protokoll og liste over frammøtte representanter.
 
Clear
     
 

Møte i Hovedutvalg helse og omsorg den 01.12.2021

Hovedutvalg helse og omsorg
01.12.2021 16:00 - 23:00
Utvalg:Hovedutvalg helse og omsorg
Dato:01.12.2021 16:00 - 23:00
Møtested:Kommunestyresalen
Status:Møtet er ferdig protokollert
Sakskart:Innkalling - Hovedutvalg helse og omsorg - 01.12.2021 (Hoveddokument)
Møteprotokoll:Protokoll - Hovedutvalg helse og omsorg - 01.12.2021 (Hoveddokument)

Saksliste

  • Møteplan  2022 - Hovedutvalg helse og omsorg Hoveddokument 588KB
    Brevdato: 23.11.2021
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: politisk sekretariat
    Saksbehandler: Lene Yvonne Kvilhaug

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Hovedutvalg helse og omsorg vedtar følgende møteplan for 2022:

    Onsdag 19. januar

    Onsdag 16. februar

    Onsdag 16. mars

    Onsdag 18. mai

    Onsdag 15. juni

    Onsdag 7. september

    Onsdag 26. oktober
    Onsdag 9. november* (budsjettmøte)
    Onsdag 23. november

    Møtetidspunktet fastsettes til kl. 18.00. Dersom det skal avholdes orienteringer i forkant av møtet, avholdes disse fra kl. 17.00.



    Behandling

    Innstilling enstemmig vedtatt.

  • Søknad om skjenkebevilling - Pang And Ramys Restaurant DA Hoveddokument 1MB
    Brevdato: 15.11.2021
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: politisk sekretariat
    Saksbehandler: Elin Vikene

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. KarmøyformannskapvisertilKarmøykommunesalkoholpolitiskeretningslinjer for 2020 – 2024, vedtattikommunestyret 14.12.2020 og 08.02.2021 ogbevillingenmåutøvesihenholdtildisse.

    1. Formannskapetinnvilgeralminneligskjenkebevillingjf. Karmøykommunesalkoholpolitiskeretningslinjer, serveringslovenogalkohollovenskap. 4, kommunaleskjenkebevillingeriresterende del avbevillingsperiodensomopphører 30.06.2024 slik:

    Skjenkested: Pang And Ramys Restaurant DA

    Bevillingssøker/org.nr.: Pang And RamysRestaurand DA/926057170

    Godkjentstyrer: Ramy Ahmed Mohammed, f. 21.08.1989

    Stedfortreder: Fritattjfalkohollovens § 1-7c, 1. ledd

    Detinnvilgesserveringsbevillingogalminneligskjenkebevilling for alkoholholdigdrikkigruppe 1 og 2: Drikksominneholder over 2,5 ogmindreenn 22 volumprosentalkohol.

    Bevillingengjelderi restaurant i 1. etasjeiVestreKarmøyveg 329, 4270 Åkrehamn (tidligere Wong House).

    Uteserveringtillatesikke.

    1. Skjenkebevillingeneerknyttettillokalet. Lokaletmåtilenhvertidværegodkjenttilformåletavbygningsmyndighetene, brannvesenetogMattilsynetogkravfradissemåetterkommes. Eventuelleendringeravlokalenemåalltidforhåndsgodkjennesi form avsøknadtilkommunen.

    1. Detkrevesinternkontrollsystemihenholdtilkap. 8 iforskrifttilalkoholloven.

    1. Bevillingshaverplikter å giinnsynivarelagerogregnskapertilbevillingsmyndighetogskjenkekontrollører.

    1. Bevillingenblirgitt under forutsetningav at detikkeeranmerkningerfraskatteetaten. Dersomskjenkestedetfårøkonomiskerestansersommanglendeinnbetalingeravskatter, avgifter, merverdiavgiftelleromsetningsavgiftavomsattmengdealkoholholdigdrikk, kanbevillingentasopptilnyvurdering.

    1. Dettillatesikkenoen form for pengespill (poker/nettspillosv) ilokalerhvordetskjenkesalkohol.

    1. Skjenketiderframkommeri de tilenhvertidsgjeldendealkoholpolitiskeretningslinjer for Karmøy. Nasjonaleføringerkanmedføreendringer.

    1. For å opprettholdeen god likestillingsprofil, godtomdømmeogunngå at barn ogungefåruheldigeopplevelseravbylivet/skjenkenæringentillaterKarmøykommunestyreikkedriftskonsept/underholdningskjenkestedersom:

    stripping, erotiskdans, toppløs-servering, undertøyshowellerserveringav mat/drikkekropp (for eksempel sushi, drikkeleker/konkurranser mm)

    1. Dettillatesikkeskjenkingpåkreditt.

    1. Prikktildelingoginndragningavsalgs- ogskjenkebevillinger

    Overtredelsersommedførerprikktildeling, antallprikkerogsaksbehandlingframkommerialkoholforskriftens § 10-3 ogiKarmøykommunesalkoholpolitiskeretningslinjerpunkt X).



    Behandling

    Innstilling vedtatt med 8 stemmer mot 1 stemme (KrF 1).

  • Årlig rapportering for tiltak i rusmiddelpolitisk handlingsplan Hoveddokument 886KB
    Brevdato: 18.11.2021
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: avdeling for folkehelse
    Saksbehandler: Siri Merete Alfheim

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Hovedutvalg helse og omsorg tar rapport som viser status og utvikling av tiltakene i rusmiddelpolitisk handlingsplan til orientering.



    Behandling

    Sak behandlet før 29/21.

    Hop (Ap) ba om at SLT-koordinator kommer tilbake til hovedutvalget for å orientere om Ungdata-undersøkelsen nå resultatene av undersøkelsen er klar.

    Innstilling enstemmig vedtatt.

  • Opphør av avtale om matombringing Hoveddokument 778KB
    Brevdato: 11.11.2021
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: helse og omsorg - forvaltning
    Saksbehandler: Benedicte Hasselquist

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Hovedutvalg helse og omsorg tar saken til orientering. Men vil be om at administrasjonen fortsetter å arbeide med saken med sikte på å få til en løsning for de eldre som er prioriterte på grunn av fare for underernæring.



    Behandling

    Hop (Ap) fremmet innstillingen fra råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne:
    Hovedutvalg helse og omosrg tar saken til orientering. Men vil be om at administrasjonen fortsetter å arbeide med saken med sikte på å få til en løsning for de eldre som er prioriterte på grunn av fare for underernæring.

    Forslaget fremsatt av Hop (Ap) enstemmig vedtatt.

  • Bruker- og pårørendeundersøkelse 2021 - Personer med utviklingshemming Hoveddokument 782KB
    Brevdato: 15.11.2021
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: helse og omsorg - forvaltning
    Saksbehandler: Pål Nygård

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Hovedutvalg helse og omsorg tar bruker- og pårørende-/brukerrepresentantundersøkelsene for personer med utviklingshemming utført gjennom bedrekommune.no til orientering.

    Hovedutvalget forventer at det lages en handlingsplan ut fra resultatene i undersøkelsen, og at det blir gjentatt undersøkelser jevnlig for å se at tiltakene treffer. En forventer også at det jobbes for å få opp prosentandelen av gjennomførte svar fra pårørende.



    Behandling

    Hop (Ap) fremmet følgende tilleggsforslag på vegne av Ap, FrP, KrF og Sp:
    Hovedutvalget forventer at det lages en handlingsplan ut fra resultatene i undersøkelsen, og at det blir gjentatt undersøkelser jevnlig for å se at tiltakene treffer. En forventer også at det jobbes for å få opp prosentandelen av gjennomførte svar fra pårørende.

    Innstilling enstemmig vedtatt. Tilleggsforslaget fremsatt av Hop (Ap) på vegne av Ap, FrP, KrF og Sp enstemmig vedtatt.




  • Brukerundersøkelse 2021 - Fysio- og ergoterapitjenesten Hoveddokument 992KB
    Brevdato: 15.11.2021
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: helse og omsorg - forvaltning
    Saksbehandler: Pål Nygård

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Hovedutvalg helse og omsorg tar brukerundersøkelsen til orientering.

    Hovedutvalg helse og omsorg oppfordrer kommunen til ikke bare å ta saken til etterretning, men vurderer om de områder med svakere "karakterer" (f.eks. "Informasjon: 4,7" + "Resultat for bruker: 4,8" bør gjøres noe med.



    Behandling

    Eriksen (KrF) fremmet innstillingen fra eldrerådet:
    Hovedutvalg helse og omsorg tar brukerundersøkelsen til orientering.

    Hovedutvalg helse og omsorg oppfordrer kommunen til ikke bare å ta saken til etterretning, men vurderer om de områder med svakere "karakterer" (f.eks. "Informasjon: 4,7" + "Resultat for bruker: 4,8" bør gjøres noe med.


    Forslaget fremsatt av Eriksen (KrF) enstemmig vedtatt.

  • Handlingsplan mot vold i nære relasjoner 2021 - 2026 Hoveddokument 753KB
    Brevdato: 14.10.2021
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: barnehagesjefens stab
    Saksbehandler: Randi Iren Clausen Jøsang

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Karmøy kommunestyre vedtar handlingsplanen mot vold i nære relasjoner 2021-2026.



    Behandling

    Innstilling enstemmig vedtatt.

  • Bosetting flyktninger 2022 Hoveddokument 1MB

    036/21 - 21/57527 - Bosetting flyktninger 2022

    Journaldato: 16.11.2021  1 dokument
    Brevdato: 16.11.2021
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: NAV Karmøy
    Saksbehandler: Arne Fagerland

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. Karmøy kommune vil bosette 44 flyktninger i 2022. Dette er i henhold til anmodningen fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi). 

    1. Øker bosettingsbehovet kan Karmøy kommune bosette inntil 80 flyktninger i 2022. Forutsetningen vil være at bemanningen må styrkes med 1-2 stillinger. 

    1. Covid-19 situasjonen skaper fortsatt noe usikkerhet rundt utreise fra de landene som flyktningene befinner seg i. Bosettingsbudsjettet tar derfor kun høyde for inntekter tilsvarendeen bosetting av 31 flyktninger i 2022Eventuelt behov for budsjettregulering vil bli tatt i løpetavåret.



    Behandling

    Innstilling enstemmig vedtatt.

  • Samlesak for referatsaker Hoveddokument 361KB

    037/21 - 21/56055 - Samlesak for referatsaker

    Journaldato: 08.11.2021  2 dokumenter
    Brevdato: 08.11.2021
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: politisk sekretariat
    Saksbehandler: Elin Vikene

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Referatsakene er tatt til etterretning.



    Behandling

    Alle referatsakene tatt til etterretning.

  • Kommunens systematiske folkehelsearbeid - løpende oversikt høsten 2021 Hoveddokument 448KB
    Brevdato: 26.10.2021
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: avdeling for folkehelse
    Saksbehandler: Reidun Kathrin Dahl Kristiansen

    Dokumenter

     
  • Orientering om utsett evaluering Rus og psykisk helse - BrukerPlan Hoveddokument 349KB
    Brevdato: 17.11.2021
    Dokumenttype: Internt notat
    Ansvarlig enhet: sektor helse og velferd
    Saksbehandler: Aslaug Irene Skjold

    Dokumenter

     
  • Samlesak for spørsmål Hoveddokument 895KB

    038/21 - 21/59198 - Samlesak for spørsmål

    Journaldato: 25.11.2021  1 dokument
    Brevdato: 25.11.2021
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: politisk sekretariat
    Saksbehandler: Elin Vikene

    Dokumenter

     

    Behandling

    1) Borg (KL) stilte spørsmål vedrørende nattevakt-tjenesten:
    Karmøylista har fått flere tilbakemeldinger fra eldre og pårørende ang. Nattevakt-tjenesten i kommunen.Det går ikke på de ansatte. De gjør en utmerket jobb.Det handler mer om utrygghet ift. responstid og prioriteringer som gjøres.Skulle uhellet være ute og alarmen blir trykket på midt på natten, tar det 25-30 min. før nattevaktene kan være på plass. Dette gjelder spesielt i utkantstrøkene i Karmøy.Kan kommunalsjefen si noe om bemanningen, og hvilke utfordringer en opplever innen denne tjenesten?


    Kommunalsjef Olsen-Sund besvarte spørsmålet:
    Det er 11 personer som er i arbeid per nattevakt. Basen og oppmøtested er midt (Kopervik), dvs. de starter vakten sin her. De ansatte er imidlertid delt opp i 4 team, fordel på Sør (Skudenes og Åkra), Midt (Kopervik og Vea), og 2 team som drar nord, hvor et team stort sett opphoder seg i Avaldsnes og Torvastad området, mens det siste stort sett oppholder seg på fastlandssiden. Det er stort sett fastsatt hvor man skal og man forsøker å besøke brukerne på tilnærmet samme tidspunkt. Det kan imidlertid ha oppstått noe på dagtid som må følges opp på kveldstid. Når det gjelder alarmer så er det slik at dersom responssenteret ikke får kontak med en bruker som trykker på alarmen skal disse alarmene ha førsteprioritert.

    Borg (KL) ønsket oversikt over antall utløste alarmer.

    Kommunalsjef Olsen-Sund gav tilbakemedling om at man kan hentes ut tall til neste møte, og at hovedutvalget skal få informasjon om hva som gjøres innen velferdsteknologifeltet i et senere møte.

    2) Hop (Ap) stilte innsendt spørsmål vedrørende kommuneoverlege/smittevernlege:
    Ønsker informasjon om situasjonen rundt ansettelse av kommuneoverlege og smittevernoverlege.

    Kommunalsjef Olsen-Sund besvarte spørsmålet:
    Man har ikke lyktes med å få tak i en kommuneoverlege enda, men jobber nå med ny utlysning hvor kommunen får hjelp av et bemanningsbyrå. Når det gjelder smittevernlege er det kommet inn en søker, men alt er ikke ferdigforhandlet enda. Man ser på både behovet for kommuneoverlege og smittevernlege på kort og på lang sikt og forsøker å løse oppgavene på best mulig måte inntil stillingene er besatt.


    3)Hop (Ap) stilte spørsmål om status for korona og koronateam:
    Ønsker generell informasjon rundt koronasituasjonen i Karmøy. Eksempelvis smittesituasjon, vaksinearbeid/vaksinasjonsgrad og styring av koronateam. Hvor mange jobber nå i koronateamet og hvor hentes de fra?Vi har hatt en utfordring med å få nok helsesykepleiere inn på helsestasjonene og i skolehelsetjenesten. Stemmer det at det er flere av de som i utgangspunktet jobber med barn og unge som fortsatt blir rekruttert inn i koronateamet? Hvis det er slik, hvilke alternativer er det sett på i forhold til rekruttering og hvilke alternativer blir evt satt inn der det mangler ansatte innen skolehelsetjeneste, psykisk helseteam, helsestasjoner mm?

    Kommunalsjef Olsen-Sund besvarte spørsmålet:

    Det jobbes med å få på plass kommuneoverlege og smittevernlege. Disse stillingene har ikke siden 2018 ligget i helse- og omsorgsetaten, men vært en del av rådmannens stab. I en pandemi er selvsagt ikke skillene mellom hvor man ligger organisatorisk framtredende da alle må trø til og hjelpe hverandre.
    Selve testingen på tidligere i helse, men i august i fjor ble det opprettet et eget koronateam. Det ble i den forbindelse lyst ut etter faste ansatte og koronasenteret ble plassert under kommuneoverlegen. Nå i den situasjonen vi står i uten kommuneoverlege er koronasenteret flyttet til helse og omsorg og ligger nå under Tore Skeie som også har ansvar for legevakt og helsestasjon. Per i dag er det 11 fast ansatte i ulik prosentstilling ved koronateamet. Man trappet ned, men ser nå behov for flere ansatte som kan bidra. Derfor har man nå gått ut til de ulike virksomhetene i kommunen med forespørsel om noen kan tenke seg å jobbe ekstra, dvs. at det ikke skal gå ut over ordinær drift, men komme i tillegg. Man tester på dagtid og vaksinerer på kveldstid.

    Når det gjelder vaksinasjon er man ferdig å vaksinere alle over 65 år som mottar kommunale tejenester og man tror man vil være ferdig med å vaksinere alle over 65 år før jul. Det er også nå sendt ut invitasjoner til noen over 55 år med tilbud om vaksine. Det som nå er svært utfordrende er at det er ganske mye smitte i samfunnet. Dette får selvsagt betydning for driften av tjenestene i kommunen.


    4) Ørpetvedt (FrP) fremmet forslag om tilrettelegging for grunnleggende kunnskap til hverdagsmestring for innbyggere med tidligere rusavhengighet:
    SLT skal ta initiativ til samarbeid med frivillige lag/ideelle organisasjoner og Nav for at innbyggere med tidligere rusavhengighet skal få grunnleggende kunnskap om hverdagsmestring.Blåkors i bl.a Stavanger og Sandnes har gode erfaringer med samarbeid og oppfølging av denne målgruppen sammen med respektive kommuner og lag / forretninger. Konseptet går under benevnelsen «Steg for steg».

    Kommunalsjef Olsen-Sund besvarte forslaget med at administrasjonen skal se på forslaget.

    5) Borg (KL) stilte spørsmål om det var flere aktuttplasseringer i barnevernet?

    Kommunalsjef Olsen-Sund viste til at hun ikke hadde oversikt over alle akuttplasseringer som blir foretatt til enhver tid, men at hun ikke har informasjon som indikrerer at det er flere akuttplasseringer nå enn før.

    6. Hop (Ap) ønsket å ta opp sak om guttedag ved helsestasjon for ungdom som ble behandlet i hovedutvalg helse og omsorg sitt møte 25.08.2021 sak 19/21.
    Hop (Ap) viste til at hensikten med vedtaket var å oppretthold tilbudet ved helsestasjonen i Kopervik, men at både gutter og jenter fikk tilbud. Hop viste til vedtaket som ble fattet i sak 19/21.

    Hop (Ap) ba om at saken ble tatt opp på ny i hensikt å tydeliggjøre vedtaket jf. kommuneloven § 11-3 (5).
    Forslaget fremsatt av Hop (Ap) enstemmig vedtatt

    Hop (Ap) la saken og saksframlegget fremsatt i møtet 25.08.2021, sak 19/21 til grunn og fremmet følgende forslag til nytt vedtak:

    "Hovedutvalg helse og omsorg støtter administrasjonens forslag punkt 1 og 3, men ønsker ny formulering på punkt 2: Den etablerte HFU guttedagen omgjøres, men fortsetter for begge kjønn, samme sted, samme tid."

    Forslaget fremsatt av Hop (Ap) enstemmig vedtatt.

Fremmøte

Fremmøte
PolitikerPartiMedlemstypeE-Post
Ruth Mariann HopArbeiderpartietLederruth_mariann_hop@hotmail.com
Veronica Helen ØrpetvedtFremskrittspartietNestlederoerpetvedt@gmail.com
Kenneth HallelandArbeiderpartietMedlemkenneth@energilogistikk.no
Geir AarvikFremskrittspartietMedlemmail@gamarin.no
Lillian Levik LøndalenKarmøylistaMedlemlillian_1969@hotmail.com
Susan Elin BorgKarmøylistaMedlemsusan.elin.borg@gmail.com
Yngve EriksenKristelig FolkepartiMedlemyngeriksen@gmail.com
Ole Kristian NilsenHøyreVaramedlemnilsen.kristian.ole@gmail.com
Olaug VikingstadSenterpartietVaramedlemsakres@online.no
Inge Jacob Ekornsæter (Ikke møtt) HøyreMedleminge_jacob.ekornsater@getmail.no
Anne Grete Hegerland Naley (Ikke møtt) SenterpartietMedlemagnaley@gmail.com
ACOS Innsyn levert av ACOS AS